Home Biznes Transport i logistyka Bezkonkurencyjna mikromobilność. Również w elektrycznym wydaniu

Test Mobilności Miejskiej

Bezkonkurencyjna mikromobilność. Również w elektrycznym wydaniu

Test Mobilności Miejskiej

Bezkonkurencyjna mikromobilność. Również w elektrycznym wydaniu

Jednoślady okazały się bezkonkurencyjne w ruchu miejskim
Fot. Arval
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

W drugiej edycji Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej 2024, zorganizowanej przez Arval sprawdzono, jakie środki transportu są najbardziej efektywne w ruchu miejskim. Test przeprowadzono w warunkach porannego szczytu komunikacyjnego, a w ocenie uwzględniono czas i koszt przejazdu, generowany ślad węglowy oraz dostępność cenową pojazdu. Mikromobilność górą. Wygrał rower konwencjonalny przed elektrycznym. Skuter na prąd zajął trzecie miejsce.  

Sześć tras w tym samym czasie

Badanie przeprowadzono w tym samym czasie na sześciu różnych trasach z udziałem 42 uczestników, którzy korzystali z siedmiu różnych sposobów przemieszczania: samochodów elektrycznych i spalinowych, rowerów konwencjonalnych i elektrycznych, skuterów elektrycznych, komunikacji miejskiej oraz przedpłaconej karty mobilnościowej Arval Mobility Pass, umożliwiającej płatności za dowolne publicznie środki transportu.

Siedem sposobów na mobilność

W rywalizacji wzięło udział 42 uczestników, którzy startowali z 6 różnych punktów Warszawy, aby dotrzeć do centrum miasta, okolic Ronda Daszyńskiego. Uczestnicy korzystali z 7 różnych sposobów na mobilność: samochodów elektrycznych i spalinowych, rowerów konwencjonalnych i elektrycznych, skuterów elektrycznych, komunikacji miejskiej oraz przedpłaconej karty mobilnościowej Arval Mobility Pass. Wyniki testu potwierdziły przewagę mikromobilności w miejskim środowisku.

Arval już po raz drugi organizuje Wielki Test Mobilności Miejskiej, aby w rzeczywistych warunkach testować różne środki mobilności – szczególnie mikromobilność – np. rowery czy skutery elektryczne, które mogą pozytywnie wpływać na wspólną miejską przestrzeń i ułatwiać przemieszczanie się w miastach. Chcemy także pokazać, że w Arval oferujemy szeroki wachlarz mobilności, która może zmienić nasze nawyki dotyczące poruszania się w mieście, redukując jednocześnie emisje i poprawiając jakość życia mieszkańców. Dzięki temu projektowi Arval może lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników i rozwijać nowe, innowacyjne usługi, takie jak Arval Mobility Pass. To rozwiązanie może być ciekawym z punktu widzenia pracodawcy benefitem pracowniczym, pozwalającym na skuteczne korzystanie z mobilności przez pracowników nie mających na co dzień dostępu do firmowych samochodów – powiedział Robert Antczak, Dyrektor Generalny Arval Service Lease Polska.

Punktacja generalna w Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej 2024

Rodzaj pojazduCzas przejazdu (pkt)Koszt (pkt)Emisja (pkt)Dostępność (pkt)Suma punktów
Rower konwencjonalny24424242150
Rower elektryczny30363236134
Skuter elektryczny41302724122
Komunikacja miejska1220254299
Arval Mobility Pass169234290
Samochód elektryczny262211665
Samochód spalinowy/hybrydowy209101251
Źródło: Arval

Efektywne rowery i elektryczne skutery

Najbardziej efektywnymi środkami transportu w teście okazały się rowery i skutery elektryczne, które wyprzedziły tradycyjne samochody zarówno pod względem czasu przejazdu, jak i kosztów użytkowania. Z pomiarów przeprowadzonych w teście wynika, że prędkość rowerów elektrycznych w mieście jest taka sama lub niewiele niższa niż samochodów. Skuter elektryczny, z przeciętną prędkością 24 km/h, osiągnął najlepszy czas podróży „od drzwi do drzwi”, bijąc na głowę inne pojazdy na miejskich trasach. Rowery – zarówno konwencjonalne, jak i elektryczne – dominowały pod względem efektywności kosztowej oraz zerowej lub śladowej emisji CO2.

Fot. Arval

Średnie prędkości w WTMM 2024:

  • Skuter elektryczny: 24 km/h (najwyższa prędkość netto)
  • Rower elektryczny: 18 km/h
  • Samochód elektryczny: 18 km/h brutto (uwzględniając czas parkowania i dojścia do celu), 20 km/h netto
  • Samochód spalinowy: 17 km/h brutto, 21 km/h netto
  • Rower konwencjonalny: 16 km/h
  • Komunikacja miejska: 14 km/h

Elektrykiem taniej niż autobusem

W raporcie obliczono również średnie koszty roczne przejazdu najdłuższą testowaną trasą (19 km z Mysiadła), bazując na założeniu, że trasa jest pokonywana dwa razy dziennie przez 250 dni roboczych w roku. Podróżujący rowerem konwencjonalnym nie ponoszą naturalnie żadnych kosztów przejazdów oraz parkowania. Roczny koszt ładowania roweru elektrycznego wynosi od 98 zł do 150 zł, zależnie od długości trasy. Skuter elektryczny wymaga w ciągu roku ładowania za kwotę około 330 zł, co czyni go jednym z najtańszych i najbardziej efektywnych środków transportu, oczywiście do czasu nadejścia zimowych warunków drogowych. Koszty przejazdu samochodem elektrycznym wynoszą rocznie 1106 zł (przy uwzględnieniu ładowania z domowego gniazdka, z taryfą G11). Dzięki ustawowym zwolnieniom z opłat za postój w strefach płatnego parkowania użytkownicy elektryków nie płacą nic za parkowanie. Natomiast kierowcy aut spalinowych za sam postój w centrum Warszawy, przez 250 dni w roku, 8,5 godziny dziennie zapłacą ponad 10 000 zł. Dodając do tego roczny koszt paliwa, wynoszący około 2300 zł, łączny średni koszt dojazdów do centrum pojazdem spalinowym wynosi 12 564 zł!

Średni koszt przejazdu w teście (PLN)

rower konwencjonalny0,0
rower elektryczny0,2
skuter elektryczny0,7
samochód elektryczny2,2
komunikacja miejska4,2
samochód spalinowy4,6
Mobility Pass24,9

Średnie roczne koszty brutto przejazdów na trasach w teście (w dwie strony, PLN)

Rodzaj pojazduKoszty przejazdówKoszty przejazdów oraz parking
w strefie płatnego parkowania
Auto elektryczne11061106
Auto spalinowe/hybrydowe230112564
Rower elektryczny9898
Rower konwencjonalny00
Skuter elektryczny329329
Komunikacja miejska11211121
Arval Mobility Pass1245012450

Średnia emisja CO2e dla przejazdów na trasach w teście (kg CO2e na przejazd)

rower konwencjonalny0,000
rower elektryczny0,034
skuter elektryczny0,054
komunikacja miejska0,556
Mobility Pass1,038
samochód elektryczny1,344
samochód spalinowy1,568
Źródło: Arval
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory