Sześć tras w tym samym czasie
Badanie przeprowadzono w tym samym czasie na sześciu różnych trasach z udziałem 42 uczestników, którzy korzystali z siedmiu różnych sposobów przemieszczania: samochodów elektrycznych i spalinowych, rowerów konwencjonalnych i elektrycznych, skuterów elektrycznych, komunikacji miejskiej oraz przedpłaconej karty mobilnościowej Arval Mobility Pass, umożliwiającej płatności za dowolne publicznie środki transportu.
Siedem sposobów na mobilność
W rywalizacji wzięło udział 42 uczestników, którzy startowali z 6 różnych punktów Warszawy, aby dotrzeć do centrum miasta, okolic Ronda Daszyńskiego. Uczestnicy korzystali z 7 różnych sposobów na mobilność: samochodów elektrycznych i spalinowych, rowerów konwencjonalnych i elektrycznych, skuterów elektrycznych, komunikacji miejskiej oraz przedpłaconej karty mobilnościowej Arval Mobility Pass. Wyniki testu potwierdziły przewagę mikromobilności w miejskim środowisku.
– Arval już po raz drugi organizuje Wielki Test Mobilności Miejskiej, aby w rzeczywistych warunkach testować różne środki mobilności – szczególnie mikromobilność – np. rowery czy skutery elektryczne, które mogą pozytywnie wpływać na wspólną miejską przestrzeń i ułatwiać przemieszczanie się w miastach. Chcemy także pokazać, że w Arval oferujemy szeroki wachlarz mobilności, która może zmienić nasze nawyki dotyczące poruszania się w mieście, redukując jednocześnie emisje i poprawiając jakość życia mieszkańców. Dzięki temu projektowi Arval może lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników i rozwijać nowe, innowacyjne usługi, takie jak Arval Mobility Pass. To rozwiązanie może być ciekawym z punktu widzenia pracodawcy benefitem pracowniczym, pozwalającym na skuteczne korzystanie z mobilności przez pracowników nie mających na co dzień dostępu do firmowych samochodów – powiedział Robert Antczak, Dyrektor Generalny Arval Service Lease Polska.
Punktacja generalna w Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej 2024
Rodzaj pojazdu | Czas przejazdu (pkt) | Koszt (pkt) | Emisja (pkt) | Dostępność (pkt) | Suma punktów |
Rower konwencjonalny | 24 | 42 | 42 | 42 | 150 |
Rower elektryczny | 30 | 36 | 32 | 36 | 134 |
Skuter elektryczny | 41 | 30 | 27 | 24 | 122 |
Komunikacja miejska | 12 | 20 | 25 | 42 | 99 |
Arval Mobility Pass | 16 | 9 | 23 | 42 | 90 |
Samochód elektryczny | 26 | 22 | 11 | 6 | 65 |
Samochód spalinowy/hybrydowy | 20 | 9 | 10 | 12 | 51 |
Efektywne rowery i elektryczne skutery
Najbardziej efektywnymi środkami transportu w teście okazały się rowery i skutery elektryczne, które wyprzedziły tradycyjne samochody zarówno pod względem czasu przejazdu, jak i kosztów użytkowania. Z pomiarów przeprowadzonych w teście wynika, że prędkość rowerów elektrycznych w mieście jest taka sama lub niewiele niższa niż samochodów. Skuter elektryczny, z przeciętną prędkością 24 km/h, osiągnął najlepszy czas podróży „od drzwi do drzwi”, bijąc na głowę inne pojazdy na miejskich trasach. Rowery – zarówno konwencjonalne, jak i elektryczne – dominowały pod względem efektywności kosztowej oraz zerowej lub śladowej emisji CO2.
Średnie prędkości w WTMM 2024:
- Skuter elektryczny: 24 km/h (najwyższa prędkość netto)
- Rower elektryczny: 18 km/h
- Samochód elektryczny: 18 km/h brutto (uwzględniając czas parkowania i dojścia do celu), 20 km/h netto
- Samochód spalinowy: 17 km/h brutto, 21 km/h netto
- Rower konwencjonalny: 16 km/h
- Komunikacja miejska: 14 km/h
Elektrykiem taniej niż autobusem
W raporcie obliczono również średnie koszty roczne przejazdu najdłuższą testowaną trasą (19 km z Mysiadła), bazując na założeniu, że trasa jest pokonywana dwa razy dziennie przez 250 dni roboczych w roku. Podróżujący rowerem konwencjonalnym nie ponoszą naturalnie żadnych kosztów przejazdów oraz parkowania. Roczny koszt ładowania roweru elektrycznego wynosi od 98 zł do 150 zł, zależnie od długości trasy. Skuter elektryczny wymaga w ciągu roku ładowania za kwotę około 330 zł, co czyni go jednym z najtańszych i najbardziej efektywnych środków transportu, oczywiście do czasu nadejścia zimowych warunków drogowych. Koszty przejazdu samochodem elektrycznym wynoszą rocznie 1106 zł (przy uwzględnieniu ładowania z domowego gniazdka, z taryfą G11). Dzięki ustawowym zwolnieniom z opłat za postój w strefach płatnego parkowania użytkownicy elektryków nie płacą nic za parkowanie. Natomiast kierowcy aut spalinowych za sam postój w centrum Warszawy, przez 250 dni w roku, 8,5 godziny dziennie zapłacą ponad 10 000 zł. Dodając do tego roczny koszt paliwa, wynoszący około 2300 zł, łączny średni koszt dojazdów do centrum pojazdem spalinowym wynosi 12 564 zł!
Średni koszt przejazdu w teście (PLN)
rower konwencjonalny | 0,0 |
rower elektryczny | 0,2 |
skuter elektryczny | 0,7 |
samochód elektryczny | 2,2 |
komunikacja miejska | 4,2 |
samochód spalinowy | 4,6 |
Mobility Pass | 24,9 |
Średnie roczne koszty brutto przejazdów na trasach w teście (w dwie strony, PLN)
Rodzaj pojazdu | Koszty przejazdów | Koszty przejazdów oraz parking w strefie płatnego parkowania |
Auto elektryczne | 1106 | 1106 |
Auto spalinowe/hybrydowe | 2301 | 12564 |
Rower elektryczny | 98 | 98 |
Rower konwencjonalny | 0 | 0 |
Skuter elektryczny | 329 | 329 |
Komunikacja miejska | 1121 | 1121 |
Arval Mobility Pass | 12450 | 12450 |
Średnia emisja CO2e dla przejazdów na trasach w teście (kg CO2e na przejazd)
rower konwencjonalny | 0,000 |
rower elektryczny | 0,034 |
skuter elektryczny | 0,054 |
komunikacja miejska | 0,556 |
Mobility Pass | 1,038 |
samochód elektryczny | 1,344 |
samochód spalinowy | 1,568 |