Renault 5 E-Tech to samochód, który ma szanse na podbicie europejskich ulic. O ile w Polsce klienci wolą raczej większe auta elektryczne (Tesla Model Y, VW ID.4 itd.) lub stawiają na naprawdę niską cenę (Dacia Spring, Leapmotor T03), o tyle np. we Francji czy we Włoszech nieduży, stylowy samochód nawiązujący swoją stylistyką do klimatu retro (i do Renault 5 sprzed dekad) może okazać się świetnym pomysłem na zatłoczone ulice miast i miasteczek.

Cennik takiego modelu w Polsce otwiera kwota 120 900 zł. Tyle kosztuje odmiana o mocy 120 KM z akumulatorem 40 kWh netto. Mocniejsza ma 150 KM i 52 kWh. Kosztuje od 142 900 zł.
Koncern Renault ma jednak propozycję także dla tych, którzy oczekują większych mocy i silniejszych wrażeń. To Alpine A290, czyli sportowa wersja 5 E-Tech, różniąca się nie tylko wyglądem (ma m.in. agresywniejsze zderzaki i poszerzenia nadwozia), ale przede wszystkim mocą, zawieszeniem, prowadzeniem i elementami wnętrza i wyposażenia. Właśnie poznaliśmy ceny tego auta.
Alpine A290: dwie wersje do wyboru
Klienci mogą wybrać wersję o mocy 180 KM (moment obrotowy 285 Nm) lub 220 KM (300 Nm). Wolniejsza osiąga 100 km/h w 7,4 s, a szybsza w 6,4 s. Akumulator ma 52 kWh w obydwu przypadkach. Zasięg słabszej wersji: 380 km (w mieście 507 km), mocniejszej: 364 km (480 w mieście).

Podstawowe Alpine A290 oferuje m.in. ekran 10,3” i centralny wyświetlacz (10,1”), a także automatyczną klimatyzację, podgrzewane sportowe fotele, czujniki parkowania i 19-calowe felgi. W gamie jest 5 wersji wyposażenia. Oto ich ceny.
Wersja | Moc silnika | Cena brutto (PLN) |
GT | 180 KM | 168 300 |
GT PERFORMANCE | 220 KM | 181 400 |
GT PREMIUM | 180 KM | 181 400 |
GTS | 220 KM | 194 400 |
GTS PREMIERE EDITION | 220 KM | 201 000 |
Jak widać, różnica w cenie między 150-konnym 5 E-Tech a 180-konnym Alpine to 26 000 zł – czy klienci zechcą tyle zapłacić za bardziej sportowe wrażenia? Możliwe – ale A290 ma też innych rywali. Segment elektrycznych hot hatchy dopiero się rodzi i nie jest zbyt duży. Można jednak wyróżnić kilka aut, które zagrażają A290 – główny rywal to Abarth, ale klienci mogą myśleć też nad Mini.
Model | Moc | Bateria | Zasięg WLTP | Cena katalogowa (PLN) |
Abarth 500e | 155 KM | 37,8 kWh | do 265 km | od 185 900 zł |
Mini Cooper SE | 184 KM | 32,6 kWh | do 234 km | od 164 900 zł |
Cupra Born | 231 KM | 58 kWh | do 420 km | od 204 800 zł |
Segment szybkich hatchbacków EV wkrótce ma się rozrosnąć m.in. o propozycję Volkswagena. Niewykluczone, że należy spodziewać się także szybkiego, elektrycznego Peugeota GTI. Czy Alpine ma szanse na sukces? Na tle Abartha 500e i Mini wyróżnia się praktycznością (ma o jedną parę drzwi więcej), a Cupra Born nie jest tak stylowa. To jednak i tak niszowy segment. Renault 5 E-Tech zapewne zrobi większą karierę.
PMA