Home elektromobilni Biznes Finansowanie Nawet 750 tys. zł dopłaty do elektrycznej ciężarówki

Dopłaty NFOŚiGW

Nawet 750 tys. zł dopłaty do elektrycznej ciężarówki

Dopłaty NFOŚiGW

Nawet 750 tys. zł dopłaty do elektrycznej ciężarówki

Program dopłat skierowany będzie do przedsiębiorców posiadających siedzibę lub oddział na terytorium Polski
Fot. PSNM
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Do końca czerwca 2025 roku ruszy nowy program wsparcia dla przedsiębiorców, obejmujący dopłaty do zakupu lub leasingu elektrycznych ciężarówek — poinformował PAP Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW). Maksymalna wysokość wsparcia może wynieść nawet 750 tys. zł. Dzięki programowi uda się zakupić lub wyleasingować ponad 3800 elektrycznych ciężarówek.

Dla kogo dopłata

Subsydia skierowane będą do przedsiębiorców posiadających siedzibę lub oddział na terytorium Polski, zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo przedsiębiorców z 6 marca 2018 roku. Z dopłat będą mogli skorzystać m.in. mikro-, mali oraz średni przedsiębiorcy, a także duże firmy.

Dofinansowanie obejmie zakup lub leasing pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3, czyli ciężarówek o masie całkowitej powyżej 3,5 tony (do 12 ton) oraz powyżej 12 ton. Łączny budżet programu wyniesie 2 miliardy złotych.

Na jakie kwoty można liczyć?

Wysokość dopłat będzie zależna od wielkości przedsiębiorstwa. W przypadku zakupu pojazdów przewidziano trzy poziomy dotacji:

•             do 60 proc. kosztów kwalifikowanych dla mikro- i małych przedsiębiorstw,

•             do 50 proc. dla średnich przedsiębiorstw,

•             do 30 proc. dla dużych przedsiębiorstw (po uwzględnieniu kosztu inwestycji referencyjnej).

Wartość maksymalnej dotacji wyniesie:

•             do 400 tys. zł dla pojazdów kategorii N2,

•             do 750 tys. zł dla pojazdów kategorii N3.

Podobne zasady będą obowiązywały w przypadku leasingu. Dotacja obejmie dopłatę do opłaty wstępnej w wysokości odpowiednio 400 tys. zł dla kategorii N2 oraz 750 tys. zł dla kategorii N3, nie przekraczając przy tym wartości ustalonej w umowie leasingu.

3800 zeroemisyjnych ciężarówek

Fundusz szacuje, że dzięki programowi uda się zakupić lub wyleasingować ponad 3800 elektrycznych ciężarówek. To kolejny krok w kierunku dekarbonizacji transportu ciężkiego w Polsce oraz ograniczenia emisji zanieczyszczeń powietrza. Program wpisuje się zatem w rosnący trend wspierania transformacji energetycznej w sektorze transportu i ma na celu zwiększenie udziału zeroemisyjnych pojazdów na polskich drogach.

Wymogi AFIR

Nowy program dopłat NFOŚiGW ma znacznie nie tylko dla rynku nowych pojazdów, ale także również w kontekście realizacji celów wyznaczonych przez unijne rozporządzenie AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation).

Jak wynika z najnowszego raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) – opublikowanego dziś na portalu elektromobilni.plPolska wciąż jest na bardzo wczesnym etapie rozwoju infrastruktury ładowania dla pojazdów ciężarowych – poziom wypełnienia wymagań AFIR w zakresie sieci TEN-T dla ciężkich pojazdów wynosi obecnie… zero!

Wsparcia uruchamiane przez NFOŚiGW, w tym dopłaty do zakupu i leasingu zeroemisyjnych ciężarówek, są więc kluczowe nie tylko dla rozwoju rynku e-mobility, ale również dla spełnienia unijnych zobowiązań.

PSNM zwraca uwagę, że bez dynamicznego wzrostu liczby elektrycznych pojazdów i równoległej rozbudowy infrastruktury ładowania, Polska nie zdoła osiągnąć minimalnych wymogów AFIR, których pierwszy termin realizacji upływa już za 8 miesięcy.

OW

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory