Dla kogo dopłata
Subsydia skierowane będą do przedsiębiorców posiadających siedzibę lub oddział na terytorium Polski, zgodnie z definicją zawartą w ustawie Prawo przedsiębiorców z 6 marca 2018 roku. Z dopłat będą mogli skorzystać m.in. mikro-, mali oraz średni przedsiębiorcy, a także duże firmy.
Dofinansowanie obejmie zakup lub leasing pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3, czyli ciężarówek o masie całkowitej powyżej 3,5 tony (do 12 ton) oraz powyżej 12 ton. Łączny budżet programu wyniesie 2 miliardy złotych.
Na jakie kwoty można liczyć?
Wysokość dopłat będzie zależna od wielkości przedsiębiorstwa. W przypadku zakupu pojazdów przewidziano trzy poziomy dotacji:
• do 60 proc. kosztów kwalifikowanych dla mikro- i małych przedsiębiorstw,
• do 50 proc. dla średnich przedsiębiorstw,
• do 30 proc. dla dużych przedsiębiorstw (po uwzględnieniu kosztu inwestycji referencyjnej).
Wartość maksymalnej dotacji wyniesie:
• do 400 tys. zł dla pojazdów kategorii N2,
• do 750 tys. zł dla pojazdów kategorii N3.
Podobne zasady będą obowiązywały w przypadku leasingu. Dotacja obejmie dopłatę do opłaty wstępnej w wysokości odpowiednio 400 tys. zł dla kategorii N2 oraz 750 tys. zł dla kategorii N3, nie przekraczając przy tym wartości ustalonej w umowie leasingu.
3800 zeroemisyjnych ciężarówek
Fundusz szacuje, że dzięki programowi uda się zakupić lub wyleasingować ponad 3800 elektrycznych ciężarówek. To kolejny krok w kierunku dekarbonizacji transportu ciężkiego w Polsce oraz ograniczenia emisji zanieczyszczeń powietrza. Program wpisuje się zatem w rosnący trend wspierania transformacji energetycznej w sektorze transportu i ma na celu zwiększenie udziału zeroemisyjnych pojazdów na polskich drogach.

Wymogi AFIR
Nowy program dopłat NFOŚiGW ma znacznie nie tylko dla rynku nowych pojazdów, ale także również w kontekście realizacji celów wyznaczonych przez unijne rozporządzenie AFIR (Alternative Fuels Infrastructure Regulation).
Jak wynika z najnowszego raportu Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności (PSNM) – opublikowanego dziś na portalu elektromobilni.pl – Polska wciąż jest na bardzo wczesnym etapie rozwoju infrastruktury ładowania dla pojazdów ciężarowych – poziom wypełnienia wymagań AFIR w zakresie sieci TEN-T dla ciężkich pojazdów wynosi obecnie… zero!
Wsparcia uruchamiane przez NFOŚiGW, w tym dopłaty do zakupu i leasingu zeroemisyjnych ciężarówek, są więc kluczowe nie tylko dla rozwoju rynku e-mobility, ale również dla spełnienia unijnych zobowiązań.
PSNM zwraca uwagę, że bez dynamicznego wzrostu liczby elektrycznych pojazdów i równoległej rozbudowy infrastruktury ładowania, Polska nie zdoła osiągnąć minimalnych wymogów AFIR, których pierwszy termin realizacji upływa już za 8 miesięcy.
OW