Portal powołuje się na lokalne media – Shanghai Securities News, według których chiński sąd orzekł, że pojazd Tesla Inc. nie był przyczyną wypadku w 2022 r.
Kara za utratę reputacji
Influencer mediów społecznościowych, który utrzymywał, że przyczyną wypadku – do którego doszło w listopadzie ubiegłego roku było nieprawidłowe działanie Modelu Y, pozwał kalifornijskiego producenta. Instytut kryminalistyki wykluczył możliwość, że przyczyną wypadku były wady układu kierowniczego lub hamulcowego – to wyniki raportu, na który powołuje się w swoim oświadczeniu sąd.
Z raportu wynika, że influencerowi, który ma konto w Douyin (chińska wersja TikToka) nakazano publiczne przeprosiny na swoim koncie i zapłatę Tesli 30 000 juanów (4100 dolarów) odszkodowania za utratę reputacji.
Autopilot bez zarzutu
Chińskie orzeczenie jest następstwem zwycięstwa Tesli w pierwszym procesie z ławą przysięgłych w sprawie śmiertelnego wypadku w Kalifornii, w którym mogło wystąpić użycie autopilota, systemu wspomagania kierowcy producenta samochodów. 12-osobowe jury oczyściło producenta pojazdów elektrycznych z nieprawidłowości i potwierdziło prawidłowe działanie technologii, która stanowi główny element wysiłków Elona Muska i która ma dać mu przewagę nad konkurencyjną w elektromobilnym wyścigu.
W chińskim wypadku uczestniczył właściciel auta, który stwierdził, że nie mógł zatrzymać Modelu Y po tym, jak przyspieszył do prędkości 164 kilometrów na godzinę (ok. 102 mil/h) na dystansie około 2,6 kilometra, po czym zderzył się z innymi pojazdami i czterema pieszymi. Jak wynika z nagrań z monitoringu, samochód został ostatecznie zatrzymany po tym, jak kierowca wjechał nim w budynki stojące obok ulicy.
Sześć poziomów automatyzacji
Przypomnijmy, że istnieje sześć różnych poziomów automatyzacji dla samochodów osobowych opracowanych przez Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacyjnych (SAE). Zdolność do jazdy autonomicznej opisana jest w standardowej skali na poziomach od 0 do 5.
Poziom 0: brak automatyzacji
Na tym poziomie za kontrolę nad samochodem całkowicie odpowiada kierowca. Pojazd poziomu 0 może posiadać funkcje bezpieczeństwa, takie jak kamery cofania, ostrzeżenia o martwym polu i ostrzeżenia o kolizji oraz automatyczne hamowanie awaryjne, nie jest klasyfikowane jako autonomiczne, ponieważ czas jego działania jest krótkotrwały.
Poziom 1: Wspomaganie kierowcy
W określonych sytuacjach zautomatyzowane systemy częściowo przejmują kontrolę nad pojazdem (np. użycie tempomatu na autostradzie).
Poziom 2: Częściowa automatyzacja
Pojazd może wykonywać bardziej złożone funkcje, które łączą kierowanie z przyspieszaniem i hamowaniem dzięki większej świadomości otoczenia. Jednak kierowca nadal musi monitorować pojazd i być gotowy do wkroczenia w razie potrzeby.
Poziom 3: Automatyzacja warunkowa
W określonych sytuacjach kierowca może zrezygnować z prowadzenia pojazdu. Warunki użycia systemów wspomagania kierowcy na tym poziomie mogą być ograniczone do określonych prędkości pojazdów, rodzajów dróg i warunków pogodowych.
Poziom 4: Wysoka automatyzacja
Autonomiczny system może w pełni monitorować otoczenie i obsługę wszystkich funkcji jazdy na rutynowych trasach i w warunkach określonych.
Poziom 5: Pełna automatyzacja
Pojazd w pełni przystosowany do jazdy autonomicznej. Jest zdolny do poruszania się po drogach bez kierowcy.
Na poziomach 1 i 2 funkcje jazdy autonomicznej wspomagają kierowcę (tzw. tryb wspomagany). Przepisy dotyczące zautomatyzowanej jazdy poziomu 3 wchodzą obecnie do regularnej produkcji, podczas gdy poziom 4 jest oczekiwany do 2025 r.
Opracował: Rafał Wąsowicz