Home Pojazdy Osobowe BMW Rok 2024 rokiem stabilizacji rynku EV. Rywale Tesli zyskują

Elektryczna Ameryka

Rok 2024 rokiem stabilizacji rynku EV. Rywale Tesli zyskują

Elektryczna Ameryka

Rok 2024 rokiem stabilizacji rynku EV. Rywale Tesli zyskują

Od strony dostępności modeli/wariantów, rynek w USA urósł z niespełna 20 w 2012 roku do niemal 130 w 2024 roku
Fot. Ford
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Po latach burzliwego wzrostu, amerykański rynek aut elektrycznych wszedł w fazę stabilizacji. Liczba modeli na rynku zbliżyła się do 130, ale nowe premiery są coraz rzadsze – i niestety coraz droższe. Czy to zwiastun kolejnego przełomu pyta w najnowszym raporcie Międzynarodowa Rada ds. Bezpieczeństwa Transportu?

Wygrani i niewygrani

W 2024 roku rynek pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych osiągnął kolejny kamień milowy – 1,56 miliona sprzedanych egzemplarzy oraz 10 proc. udziału w sprzedaży wszystkich lekkich pojazdów użytkowych.

Choć w ostatnich dwunastu miesiącach dynamika wzrostu wyraźnie wyhamowała, to jednak kierunek rozwoju elektromobilności wydaje się nieodwracalny – wynika z najnowszego raportu Międzynarodowej Rady ds. Czystego Transportu (ICCT).

Sprzedaż pojazdów elektrycznych z napędem akumulatorowym i hybrydowych typu plug-in w Stanach Zjednoczonych, 2020–2024:

Największym wygranym ubiegłego roku były marki inne niż Tesla. Ich łączna sprzedaż wzrosła o 20 proc. w stosunku do 2023 roku, osiągając około 960 tys. sztuk. Tymczasem koncern Elona Muska, choć wciąż pozostaje liderem rynku, zanotowała spadek sprzedaży o 5 proc., co przełożyło się na spowolnienie całkowitego tempa wzrostu rynku EV.

Wśród tradycyjnych producentów (tzw. legacy automakers) tylko Volkswagen i Stellantis zaliczyły regres, natomiast BMW i Mercedes-Benz utrzymały status quo. Pozostali producenci mogli cieszyć się najlepszym rokiem w historii swoich elektrycznych ofert.

Sprzedaż pojazdów elektrycznych w USA według producentów samochodów, z wyłączeniem Tesli, 2011–2024:

Oferta

Od strony dostępności modeli, rynek urósł z niespełna 20 wariantów w 2012 roku do niemal 130 modeli w 2024 roku. Jednak warto zauważyć, że największy wzrost przypadał na lata 2021–2022. W ciągu ostatnich dwóch lat liczba nowości była już ograniczona, a większość premier obejmowała modele w cenie przekraczającej 55 tys. dolarów. Jedynie 3 proc. elektryków dostępnych w 2024 roku kosztowało mniej niż 35 tys. dolarów przed uwzględnieniem dopłat. Dla porównania: wśród pojazdów spalinowych odsetek modeli w tej cenie wynosił aż 16 proc. – wylicza ICCT.

Rzut oka na strukturę rynku pokazuje, że wśród samochodów osobowych pojazdy elektryczne stanowią około 18 proc. dostępnych modeli. Elektryczne pick-upy odpowiadają za 20 proc. segmentu, natomiast SUV-y na prąd to już blisko jedna czwarta wszystkich dostępnych modeli w tej klasie.

Prognozy

Przyszłość rysuje się jeszcze bardziej elektryzująco, bo między 2025 a 2028 rokiem na rynek ma trafić co najmniej 50 nowych modeli EV – połowa z nich to pojazdy z segmentu popularnego, a druga połowa – luksusowe. Aż siedmiu producentów sprzedających w USA deklaruje, że do 2030 roku co najmniej połowa ich sprzedaży będzie obejmowała samochody zeroemisyjne, a cztery koncerny celują w pełne przejście na auta elektryczne do 2035 roku.

Nadchodzące modele elektryczne pojazdów osobowych (z wyłączeniem luksusowych):

Ambitne plany mają solidne podstawy regulacyjne. Kalifornijska norma dla pojazdów zeroemisyjnych, przyjęta już w 16 stanach oraz w Dystrykcie Kolumbii, obejmuje ponad 40 proc. całego rynku lekkich samochodów. Nowe przepisy federalne również skłaniają producentów do przyspieszenia inwestycji w elektryfikację floty.

Roczna sprzedaż pojazdów elektrycznych i liczba dostępnych modeli pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych, 2012–2024:

Rynek amerykański przeszedł długą drogę od 2 proc. udziału pojazdów elektrycznych w 2020 roku do 10 proc. w 2024. Kolejne lata pokażą, czy producenci zdołają utrzymać średnioroczne tempo wzrostu na poziomie 26 proc. do 2030 roku i 19 proc. do 2035 roku, jak zakładają obecne zobowiązania. Jedno jest pewne: era samochodów spalinowych powoli, ale nieuchronnie zmierza ku końcowi.

OW

Źródło: ICCT
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory