Home Pojazdy Osobowe Audi Co napędza europejski rynek aut elektrycznych?

JATO Dynamics

Co napędza europejski rynek aut elektrycznych?

JATO Dynamics

Co napędza europejski rynek aut elektrycznych?

Dane dotyczące sprzedaży samochodów w marcu 2025 roku pokazują, że europejski rynek nowych aut zaczyna się ożywiać
Fot. EPL
Przeczytasz w 4 min
Przeczytasz w 4 min

Rosnące rabaty, znikające rządowe dopłaty i nowe rekordy sprzedaży samochodów elektrycznych — tak wygląda europejski rynek motoryzacyjny na początku 2025 roku. Najnowsze dane JATO Dynamics pokazują, że producenci muszą błyskawicznie reagować na zmieniające się warunki, by utrzymać rynkową pozycję w coraz bardziej wymagającym otoczeniu biznesowym.

Zachowanie równowagi

Od początku 2025 roku europejski rynek motoryzacyjny mierzy się z dynamicznie zmieniającym się otoczeniem, w którym systemy rabatów i zachęt odgrywają kluczową rolę, przede wszystkim w kształtowaniu konkurencyjności, strategiach cenowych i rentowności produkcji samochodów.

Według najnowszego raportu JATO Dynamics, tylko w pierwszym kwartale roku w Niemczech, Francji, Włoszech i Wielkiej Brytanii udzielono upustów o łącznej wartości ponad 1,5 miliarda euro. To ilustruje, jak ważnym narzędziem w utrzymaniu udziału w rynku i stymulowaniu sprzedaży stały się dziś rabaty.

Producenci muszą jednak zachować równowagę — nadmierne obniżki cen prowadzą do spadku marż, podczas gdy zbyt małe zachęty mogą skutkować utratą klientów na rzecz bardziej konkurencyjnych ofert. Sytuacja ta staje się coraz bardziej skomplikowana, zwłaszcza w obliczu dużej zmienności rynkowej w ostatnich kwartałach – ostrzegają branżowi eksperci.

Rabaty

Analiza danych JATO Dynamics z pierwszego kwartału 2025 roku pokazuje też znaczące różnice między największymi rynkami. W Niemczech i Wielkiej Brytanii średnia wysokość rabatów wzrosła w porównaniu z rokiem poprzednim — odpowiednio o 31 proc. (618 euro więcej na pojazd) – 237 euro. Powodem są rosnące ceny samochodów, które wymuszają wyższe upusty w celu utrzymania konkurencyjności.

Tymczasem we Włoszech i Francji rabaty zmniejszyły się, przy czym Włochy odnotowały najniższy poziom zniżek wśród analizowanych krajów. We Francji spadek wynika głównie ze zmniejszenia rządowych dopłat do pojazdów elektrycznych – pisze JATO.

Struktura udzielanych rabatów również znacząco się różni w zależności od kraju. Dominują zniżki gotówkowe, obejmujące bezpośrednie obniżki cen, oferty wyprzedażowe i rabaty związane z finansowaniem zakupu. We Włoszech dużą rolę odgrywają zachęty na wymianę starych aut, podczas gdy w Niemczech i Francji ich znaczenie jest mniejsze.

W Wielkiej Brytanii natomiast programy wymiany stały się równie istotne, co we Francji. Warto podkreślić, że w 2025 roku rządowe dopłaty do zakupu samochodów elektrycznych niemal całkowicie zanikły – we Włoszech zniknęły całkowicie, a we Francji zmniejszyły się o prawie połowę. Niemcy i Wielka Brytania także zakończyły programy wsparcia.

Dane pokazują, że strategie rabatowe są silnie uzależnione od lokalnych warunków rynkowych, w tym przepisów, preferencji konsumentów i sytuacji gospodarczej. Włochy i Francja, gdzie dominują mniejsze samochody segmentu B, notują niższe ceny katalogowe i mniejsze średnie rabaty.

W Niemczech i Wielkiej Brytanii rosnące ceny pojazdów (wzrost odpowiednio o 1 215 euro i 1 280 euro) przyczyniły się do wzrostu rabatów, mimo że ich udział w cenie katalogowej pozostaje niższy niż wcześniej we Włoszech.

Dla producentów oznacza to konieczność elastycznego zarządzania polityką rabatową. Konkurencja ze strony nowych graczy, zwłaszcza producentów pojazdów elektrycznych (także z Chin) wymusza dostosowywanie zachęt do zmieniających się potrzeb konsumentów i sytuacji rynkowej.

Transformacja w kierunku elektromobilności, choć trudna, stwarza też szanse, zwłaszcza w kontekście rosnącej popularności aut elektrycznych i hybrydowych – zauważają analitycy JATO Dynamics.

Rynek rośnie, także w segmencie BEV

Dane dotyczące sprzedaży samochodów w marcu 2025 roku pokazują, że europejski rynek nowych aut zaczyna się ożywiać. Pewnie też dzięki rabatom. Łącznie zarejestrowano 1 423 340 nowych samochodów osobowych, co oznacza wzrost o 3,2 proc. w porównaniu do marca 2024 roku.

Dzięki temu udało się zrównoważyć wcześniejsze spadki z początku roku. Największy wzrost odnotowano w Wielkiej Brytanii (+13 proc.), a także we Włoszech i Hiszpanii. Niemcy i Francja z kolei zanotowały spadki rejestracji odpowiednio o 3,9 proc. i 15 proc.

Rynek pojazdów elektrycznych również osiągnął imponujące wyniki. W marcu zarejestrowano 240 891 nowych aut elektrycznych (BEV), co jest drugim najlepszym wynikiem w historii, po grudniu 2022 roku. „Elektryki” stanowiły 16,9 proc. całkowitych rejestracji, co oznacza wzrost udziału o 2,7 punktu procentowego rok do roku.

Chociaż ogólna sprzedaż pojazdów elektrycznych rośnie, Tesla – lider rynku BEV – odnotowała 30 proc. spadek rejestracji.

Mimo to modele Tesla Model 3 i Model Y pozostają najpopularniejszymi autami elektrycznymi w Europie. Wzrost zainteresowania odnotował także Volkswagen ID.4, który zarejestrował o 115 proc. więcej pojazdów niż rok wcześniej. Rekordzistą jest model ID.7 ze wzrostem o niemal 1000 proc.

Wśród samochodów wszystkich typów (spalinowych i elektrycznych), Peugeot 208 odzyskał pozycję lidera na rynku europejskim, wyprzedzając Dacię Sandero, która dominowała w pierwszym kwartale. Wzrosty sprzedaży odnotowały również takie modele jak Volkswagen Tiguan, Peugeot 2008 czy Opel/Vauxhall Corsa.

Sukces takich modeli jak MG ZS, oferowanego teraz jako pełna hybryda, uświadamia, jak chińscy producenci dostosowują swoje strategie do nowych realiów rynkowych i unijnych ceł na samochody elektryczne z Chin. Nowe modele, takie jak MG3, Renault Symbioz czy Fiat 600, także przyczyniły się do ożywienia rynku.

Dane JATO Dynamics pokazują zatem, że w 2025 roku zdolność szybkiego reagowania na zmieniające się warunki oraz elastyczność w zarządzaniu polityką rabatową będą kluczowe dla sukcesu producentów na europejskim rynku samochodowym.

OW

Źródło: JATO Dynamics
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory