Home Rynek Europa Norwegia liderem, Dania przyspiesza, Finlandia nadrabia

Elektromobilność po Skandynawsku

Norwegia liderem, Dania przyspiesza, Finlandia nadrabia

Elektromobilność po Skandynawsku

Norwegia liderem, Dania przyspiesza, Finlandia nadrabia

W marcu 2025 roku Norwegia była jedynym krajem w regionie nordyckim, który odnotował wzrost sprzedaży nowych samochodów
Fot. PSNM
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Region Skandynawii od lat uchodzi za światowego lidera w dziedzinie zrównoważonego transportu. W ostatnich miesiącach tempo rozwoju elektromobilności w tych krajach ukazuje postępujące zmiany technologiczne oraz różnice w sytuacji gospodarczej i polityce fiskalnej poszczególnych państw – czytamy na najnowszym raporcie OFV, organizacji monitorującej rynek motoryzacyjny.

Norwegia – wzrost mimo trudnych warunków

W marcu 2025 roku Norwegia była jedynym krajem w regionie nordyckim, który odnotował wzrost sprzedaży nowych samochodów – aż o 36,5 proc. w porównaniu z marcem poprzedniego roku. Wzrost ten nastąpił mimo utrzymującej się niepewności gospodarczej i braku obniżek stóp procentowych, których wielu konsumentów oczekiwało.

Warto jednak zaznaczyć, że marzec 2024 roku był wyjątkowo słaby pod względem sprzedaży, co częściowo tłumaczy ten spektakularny skok.

Norwegia już nas przyzwyczaiła, że elektromobilność w tym kraju pozostaje fundamentem rynku motoryzacyjnego. Auta elektryczne stanowiły aż 91 proc. wszystkich nowo zarejestrowanych samochodów w pierwszym kwartale 2025 roku.

Co ciekawe, w marcu ich udział spadł do 84 proc., głównie za sprawą wzrostu liczby rejestracji hybryd plug-in przed planowaną podwyżką podatków – pisaliśmy o tym na portalu elektromobilni.pl w ubiegłym miesiącu.

Dania – stabilny rynek i sprzedaż aut elektrycznych

Dania również może pochwalić się silnym elektromobilnym trendem. Choć ogólna sprzedaż nowych samochodów spadła w marcu o 11,2 proc., to wzrost liczby nabywców samochodów elektrycznych zrekompensował ten spadek.

W pierwszym kwartale 2025 roku sprzedano tam aż 24 500 nowych aut bateryjnych – o 62 proc. więcej niż rok wcześniej. Co więcej, w samym marcu 65 proc. wszystkich sprzedanych samochodów miało napęd elektryczny.

Eksperci podkreślają jednocześnie, że dalszy rozwój rynku może zostać spowolniony przez zmiany w opodatkowaniu. Dlatego apelują do rządu o stworzenie długoterminowego, stabilnego modelu fiskalnego, który utrzyma atrakcyjność BEV-ów.

Szwecja – umiarkowany wzrost, ale z oznakami recesji

W Szwecji sprzedaż nowych samochodów spadła nieznacznie – o 0,9 proc. w marcu – co wskazuje na względną stabilność, bo w całym pierwszym kwartale odnotowano 5-procentowy wzrost względem 2024 roku. Jednak kraj zmaga się z recesją, która ogranicza zarówno konsumpcję, jak i inwestycje. Udział samochodów elektrycznych w sprzedaży również spadł, co może być sygnałem ostrożności konsumentów w czasach niepewności.

Finlandia – rynek na drodze do odbudowy

Finlandia rozpoczęła 2025 rok od gwałtownych spadków sprzedaży, jednak marzec przyniósł oznaki stabilizacji. Rejestracje nowych samochodów spadły o 4,8 proc., ale to i tak znaczna poprawa po ciężkim początku roku. Importerzy sygnalizują poprawiające się nastroje, a portfele zamówień zaczynają się zapełniać. W całym pierwszym kwartale Finlandia pozostaje jednak jedynym krajem w regionie z ujemnym wynikiem (-9,4 proc.).

Pozytywną wiadomością jest wzrost udziału samochodów elektrycznych – choć Finlandia ma nadal najniższy odsetek pojazdów elektrycznych w regionie (poniżej 5 proc.), rynek wykazuje tendencję wzrostową.

Bez zaskoczenia

Nie po raz pierwszy Skandynawia zaskakuje wynikami sprzedaży. Szczególnie dotyczy to norweskiego rynku motoryzacyjnego, który wyróżnia się stałą dynamiką wzrostu, podczas gdy w pozostałych krajach nordyckich sprzedaż nowych aut waha się – głównie za sprawą czynników ekonomicznych. Na portalu elektromobilni.pl regularnie informujemy o bieżących wynikach sprzedaży pojazdów bateryjnych, także w krajach Skandynawii.

W marcu pisaliśmy, że Norwegia kontynuuje transformację w kierunku elektromobilności, bo w lutym 2025 roku niemal 95 proc. nowych rejestracji stanowiły pojazdy elektryczne, co oznacza wzrost o 21,3 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. W styczniu zaś informowaliśmy o wynikach sprzedaży za cały 2024 rok – przypomnijmy, niemal 90 proc. samochodów sprzedanych w ubiegłym roku to pojazdy bateryjne.

OW

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory