W 2023 r. unijny rynek samochodowy zanotował znaczny progres – o 13,9% w porównaniu z 2022 r., osiągając sprzedaż na poziomie 10,5 mln sztuk. Większość rynków UE odnotowała silny wzrost, w tym cztery największe: Włochy (+18,9%), Hiszpania (+16,7%), Francja (+16,1%) i Niemcy (+7,3%).
Elektryki „przeskoczyły” diesle
Patrząc na sprzedaż według źródła zasilania, trzecim najpopularniejszym wyborem wśród kupujących okazały się samochody zasilane elektrycznie (BEV). W grudniu ich udział w rynku wzrósł do 18,5%, co przełożyło się na udział w całym roku na poziomie 14,6%, przewyższając diesla, który utrzymywał się na stałym poziomie 13,6%. Liczba sprzedanych samochodów elektrycznych przekroczyła 1,5 miliona sztuk, co oznacza znaczny wzrost o 37% w porównaniu z 2022 rokiem.
Samochody benzynowe utrzymały pozycję lidera z udziałem w rynku wynoszącym 35,3%, podczas gdy hybrydy (HEV) uplasowały się na drugim miejscu z udziałem w rynku wynoszącym 25,8%.
Całościowo w 2023 r. produkcja samochodów w UE znacznie wzrosła, przekraczając 12 mln sztuk i co stanowi wzrost o 11,3% w porównaniu z 2022 r (w całej Europie było to 15 mln + 12, 6%). Ten pozytywny wynik przypisuje się stopniowemu łagodzeniu wyzwań w łańcuchu dostaw, co umożliwiło zwiększenie wielkości produkcji.
Europejscy producenci na plus
Zachodnioeuropejscy producenci samochodów odnotowali dobre wyniki, przy czym Niemcy przodują pod względem wolumenu, odnotowując znaczny wzrost produkcji o 18,7%. Na kolejnych miejscach znalazły się Belgia (+18,1%), Włochy (+11,9%), Szwecja (+9,8%), Hiszpania (+7,4%) i Francja (+1,2%).
Istotną rolę odegrała także Europa Środkowo-Wschodnia, ze znacznym wzrostem w Czechach (+14,9%), które obecnie zajmują trzecie miejsce wśród czołowych producentów samochodów w UE, wraz z Węgrami (+11,6%) i Słowacją (+9,5%). Spośród dziesięciu największych producentów samochodów w UE jedynie Rumunia odnotowała spadek (-1,6%).
Import i eksport
W 2023 r. UE dzięki zwiększeniu produkcji, m. in. poprzez stopniowe łagodzenie problemów w łańcuchu dostaw, doprowadziła do wzrostu wartości eksportu o 12,7% i wzrostu wolumenu eksportu o 12,4%. Skutkowało to nadwyżką handlową przekraczającą 90 mld euro, co jest stosunkowo zgodne z danymi za 2022 r.
Chiny utrzymały swoją pozycję głównego źródła importu nowych samochodów do UE pod względem wartości, odnotowując znaczny wzrost na poziomie 37,1% i posiadając znaczny udział w rynku wynoszący 17,7%. Tuż za nimi plasuje się import z Wielkiej Brytanii, Japonii i Korei Południowej, który łącznie wraz z Chinami przyczynił się do prawie 60% wartości importu nowych samochodów do UE (spoza UE), a wszystkie osiągnęły imponujące dwucyfrowe stopy wzrostu.