Program rządowych dopłat do zakupu aut elektrycznych w Niemczech wciąż nie został wznowiony i wygląda na to, że w formie znanej dotychczas prędko nie powróci – o ile w ogóle są na to szanse. Zamiast dopłat, rząd federalny planuje wprowadzenie programu ulg podatkowych, zwłaszcza dla aut firmowych. Nie zmienia to faktu, że sprzedaż modeli na prąd za naszą zachodnią granicą nie miewa się najlepiej i spada.
Czy rabaty pomogą?
Ile wynosiły dopłaty? Udział rządu federalnego w premii środowiskowej wynosił 4500 euro – czyli równowartość 19 300 zł – przy cenie katalogowej auta do 40 tys. euro, czyli 171 000 zł i 3000 euro (12 880 zł) w przypadku aut o cenie katalogowej netto od 40 do 65 tys. euro (171-279 000 zł), a producenci dokładali do tej kwoty odpowiednio 2250 (9600 zł) i 1500 euro (6440 zł).
Teraz, po zakończeniu programu dopłat, część producentów zdecydowała się na obniżanie cen cennikowych mniej więcej o tyle, ile wynosiły premie od rządu. Wolą zejść z marży, ale sprzedaż auta elektryczne. Teraz kolejne obniżki zagościły w cenniku marki Volkswagen.
Ile kosztuje VW ID.3?
W niemieckim cenniku zagościły spore rabaty. Sięgają 7000 euro, czyli równowartości 30 tysięcy złotych. Volkswagen ID.3 Pure 55 kWh wcześniej kosztował 36 900 euro. Teraz to 29 760 euro. Po uwzględnieniu różnic w stawkach VAT między Polską a Niemcami, kwota w przeliczeniu na złotówki wynosi 131 600 zł.
Volkswagen ID.3 Pro 63 kWh wyceniono nie na 39 995 euro, jak wcześniej, a na 32 855 euro, czyli odpowiednik 145 300 zł. Volkswagen ID.3 Pro S kosztuje nie 47 696 euro, a 40 455 euro – odpowiednik 178 900 zł.
Volkswagen ID.3 GTX 84 kWh kosztuje nie 50 795, a 43 655 euro, odpowiednik 193 100 zł. Topowy ID.3 GTX 84 kWh kosztował 52 295 euro. Teraz trzeba za niego zapłacić 45 155 euro, odpowiednik 199 700 zł.
VW ID.3 w Polsce
W Polsce ceny ID.3 delikatnie spadły we wrześniu. Odmiana bazowa Pure 170 KM z akumulatorem 52 kWh kosztuje od 153 090 zł.
Cena ID.3 po obniżkach w Niemczech staje się już naprawdę konkurencyjna nie tylko wobec innych elektryków, ale i aut spalinowych. Volkswagen stał się znacznie tańszy np. od Tesli Model 3 czy Y, kosztuje także mniej od Renault Megane E-Tech (od 174 900 zł), Volvo EX30 (176 990 zł) czy Kii EV3 (od 166 900 zł), choć rywale – prócz zaledwie 130-konnego Renault – mają mocniejsze silniki.
Największy znak zapytania dotyczy cen nowej, pokazanej właśnie Skody Elroq. Powstała na tej samej platformie, co ID.3. Ile będzie kosztować? Ceny na Zachodzie startują od 33 900 euro, czyli od równowartości 145 000 zł. ID.3 po obniżkach jest więc tańsze. Volkswagen musi trzymać rękę na pulsie…
Autor: MA