Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Home › Rynek › ACEA: Europa potrzebuje realistycznej mapy drogowej

ACEA: Europa potrzebuje realistycznej mapy drogowej

ACEA: Europa potrzebuje realistycznej mapy drogowej

  • 08/08/2022
Przeczytasz w 4 min
  • 08/08/2022
Przeczytasz w 4 min

Przemysł motoryzacyjny w UE dysponuje odpowiednią technologią do przejścia na mobilność bezemisyjną. Jednak wprowadzenie zbyt wyśrubowanych celów w zakresie redukcji emisji CO2 może doprowadzić do niepokoi społecznych. Rozsądna polityka w tym względzie jest niezbędna aby
e- mobilna rewolucja się nie załamała.

W ubiegłym roku – zaledwie dwa lata po przyjęciu celów na 2025 i 2030 rok – Komisja Europejska opublikowała propozycję zmiany przepisów, które wyznaczają cele redukcji CO2 dla nowych samochodów osobowych i dostawczych.  Od tego czasu Parlament Europejski pracuje nad przedstawieniem nowej propozycji redukcji emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych. Komisja ds. Środowiska Parlamentu (ENVI), która jest odpowiedzialna za dokument wyznaczyła posła do Parlamentu Europejskiego Jana Huitemy na swojego sprawozdawcę.

Huitema udostępnił swój projekt raportu na temat przyszłych celów w zakresie emisji CO2 w grudniu, a na początku stycznia 2022 r. członkowie ENVI debatowali nad raportem. Sygnały o wyznaczeniu nowych wyśrubowanych celów niepokoją m. in. przedstawicieli Europejskiego Stowarzyszenia producentów Samochodów (ACEA).

Współpraca z rządami poszczególnych krajów

– Jak regularnie powtarzam, rozporządzenie w sprawie emisji CO2 i proponowane rozporządzenie w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które wyznacza wiążące cele wdrożeniowe dla państw członkowskich, należy postrzegać jako jeden wzajemnie powiązany pakiet. Innymi słowy, wszelkie zmiany poziomu celów w zakresie emisji CO2 muszą znaleźć odzwierciedlenie w celach wdrażania infrastruktury dla rządów krajowych – tłumaczy Eric-Mark Huitema Dyrektor Generalny ACEA.

7 milionów ładowarek nie wystarczy

Według szefa ACEA pod tym względem cele w zakresie emisji CO2 wymienione w projekcie sprawozdania posła Huitemy są nierealistyczne. Już propozycja Komisji dotycząca redukcji emisji CO2 o 55% do 2030 r. (w porównaniu do 2021 r.) jest bardzo trudna do zrealizowania. Byłoby to osiągalne jedynie przy ogromnym rozwoju infrastruktury. Należałoby osiągnąć łącznie około 7 milionów ładowarek. Przejście do znacznie bardziej wymagającego celu w zakresie emisji CO2 do 2030 r., jak proponuje sprawozdawca Huitema, oznaczałoby, że nawet te 7 milionów ładowarek nie wystarczyłoby. Ponadto sugerowana zmiana nadchodzącego celu na 2025 r. po prostu nie pozostawiłaby wystarczająco dużo czasu na dostosowanie ze względu na cykle rozwoju i produkcji pojazdów, które mogą trwać od czterech do jedenastu lat.

Cele na 2025 bez zmian

Do 2025 roku pozostały tylko trzy lata, a to zakłada, że ​​ostateczne porozumienie w sprawie celów dotyczących emisji CO2 może zostać faktycznie osiągnięte w tym roku. W związku z tym ACEA zgadza się z Komisją, że cele na 2025 r. powinny pozostać niezmienione.

Za dużo niewiadomych

– Jesteśmy głęboko przekonani, że cel na 2035 r. powinien zostać ustalony w ramach przeprowadzonych analiz do 2028 roku, a nie teraz. Dziś jest po prostu za wcześnie, aby ustalić cel 100% redukcji CO2 – który zaproponowała Komisja i zasadniczo jest zakazem produkcji aut z silnikiem spalinowym. A to wszystko w czasie, gdy wciąż jest zbyt wiele pytań na które nie znamy odpowiedzi. Na przykład, jak rozwinie się rozwój infrastruktury i absorpcja konsumentów w ciągu najbliższych kilku lat? A jakie technologie zmieniające zasady gry trafią na rynek do 2035 roku? – zaznacza Eric-Mark Huitema.

Wsparcie społeczne jest niezbędne

Według szefa ACEA, kluczowe znaczenie dla działań na rzecz klimatu ma wsparcie społeczne. – Jeżeli ambitnym celom w zakresie emisji CO2 nie będą towarzyszyć realistyczne cele w zakresie wdrażania infrastruktury lub jeżeli ich harmonogram nie będzie dostosowany do tego, co jest praktycznie możliwe, społeczne i gospodarcze skutki źle zarządzanego przejścia na mobilność bezemisyjną będą ogromne – ostrzega Eric-Mark Huitema.

Ludzie boją się drogich elektryków

Jego zdaniem ma to ogromny wpływ na obywateli, którym grozi „ubóstwo związane z mobilnością”, jeśli samochody staną się zbyt drogie. Jednocześnie, ze względu na ciągłe problemy w łańcuchu dostaw z mikrochipami i niezdolność Europy do ich krajowej produkcji, produkcja pojazdów nie jest w stanie zaspokoić popytu konsumentów na najnowsze pojazdy NEV i BEV. Jeżeli takie podstawowe kwestie strukturalne nie zostaną rozwiązane na szczeblu UE, cele w zakresie nowych samochodów mogą nie przynieść oczekiwanego efektu.

Nierealistyczne przepisy zniszczą mobilną rewolucję

n- Już w zeszłym roku widzieliśmy, że ludzie coraz częściej sięgają po pojazdy używane. Na przykład w Holandii w 2021 r. odnotowano rekordową liczbę starszych samochodów sprowadzonych z zagranicy, a to tylko z powodu braku chipów. Jeśli wejdą w życie nierealistyczne cele w zakresie emisji CO2 lub przedwczesne de facto zakazy dla silników spalinowych, jeszcze mniej Europejczyków będzie mogło kupić nowy samochód o niskiej lub zerowej emisji. Decydenci polityczni muszą zrobić więcej, aby zagwarantować, że żadne kraje ani obywatele nie pozostaną w tyle, a pojazdy bezemisyjne będą przystępne cenowo i dostępne dla wszystkich – tłumaczy Eric-Mark Huitema.

Zmiana całego łańcucha wartości, czyli przebranżowienie

Zdaniem ACEA ważny jest fakt, że ambitne cele w zakresie emisji CO2 przyspieszą transformację strukturalną całego motoryzacyjnego łańcucha wartości, co będzie miało duży wpływ na poszczególne gospodarki i miejsca pracy. Będzie to wymagało ostrożnego i społecznie akceptowalnego sposobu zarządzania zmianami oraz planu „Just Transition” w zakresie przekwalifikowywania pracowników.

Sygnały z PE

– Sygnały, które otrzymujemy z Parlamentu Europejskiego o jeszcze bardziej wyśrubowanych celach w zakresie emisji CO2, nie dałyby ani producentom samochodów, ani ich dostawcom, w tym bardziej wielu MŚP, możliwości dostosowania się na czas w celu na przykład uniknięcia znacznej redukcji miejsc pracy. Powtarzamy:  Europejscy pracownicy branży motoryzacyjnej potrzebują znacznie silniejszych gwarancji, potwierdzających że transformacja odbędzie się w sposób przemyślany i sprawiedliwy dla wszystkich państw oraz sektorów przemysłu – mówi Eric-Mark Huitema.

Mądre zarządzanie podstawa sukcesu

Obecnie producenci z branży motoryzacyjnej są w pełni zaangażowani w zmniejszenie emisji CO2 do zera, wspierając cel Europy, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 r.

– Jestem przekonany, że zarówno obywatele, jak i przedstawiciele branży nadal wierzą w udane przejście na mobilność bezemisyjną, pod warunkiem, że jest ona dobrze zarządzana, a decydenci nie zapominają o szerszym obrazie. Ponosimy wspólną odpowiedzialność za utrzymanie mobilności w przystępnej cenie dla wszystkich Europejczyków, zachowanie miejsc pracy dla pracowników samochodów i utrzymanie globalnej konkurencyjności branży w perspektywie długoterminowej-  konkluduje szef ACEA.

Źródło: na podstawie ACEA

  • Tagi: acea
REKLAMA

Więcej z kategorii

Rynek

Raporty, Rynek, Świat

Analiza BloombergNEF

Światowy rynek samochodów elektrycznych rośnie

11/12/2023
Magazyn, Rynek

Rynek

Wietnamski VinFast powalczy o europejskiego klienta w segmencie aut elektrycznych

08/12/2023
Europa, Rynek

Unia Europejska – Wielka Brytania

Wprowadzenie ceł na samochody elektryczne może zostać odroczone o trzy lata

07/12/2023
Polska, Rynek, Wydarzenia

eLiderki „Nowej Mobilności” z rabatem

OTOMOTO i PSPA wspierają kobiety w motoryzacji

05/12/2023
Europa, Rynek

Rynek

Samochody elektryczne ze stabilnym udziałem. Norwegowie nie chcą aut napędzanych benzyną.

01/12/2023
Europa, Honda, Osobowe, Rynek

Rynek

Honda e wycofana z Europy

30/11/2023
Polska, Rynek

VOYAH Free

Luksusowy „Chińczyk” wjechał do Polski  

30/11/2023
Rynek

Changan

Chiński producent elektryków chce podbić Europę modelem Deepal

29/11/2023
Raporty, Rynek, Świat

Światowy rynek samochodów elektrycznych rośnie

11/12/2023
Magazyn, Rynek

Wietnamski VinFast powalczy o europejskiego klienta w segmencie aut elektrycznych

08/12/2023
Europa, Rynek

Wprowadzenie ceł na samochody elektryczne może zostać odroczone o trzy lata

07/12/2023
Polska, Rynek, Wydarzenia

OTOMOTO i PSPA wspierają kobiety w motoryzacji

05/12/2023
Europa, Rynek

Samochody elektryczne ze stabilnym udziałem. Norwegowie nie chcą aut napędzanych benzyną.

01/12/2023
Europa, Honda, Osobowe, Rynek

Honda e wycofana z Europy

30/11/2023

Wybór Redakcji

Raporty, Rynek, Świat

Światowy rynek samochodów elektrycznych rośnie

11/12/2023
Dostawcze, Mercedes-Benz, Osobowe

Bateria nie lubi przeciążeń

11/12/2023
Osobowe, Stellantis

Pilotażowy program wymiany akumulatorów samochodów elektrycznych ruszy w przyszłym roku

08/12/2023
elektromobilni

Warszawska Strefa Czystego Transportu ruszy w od lipca 2024 r. W teorii.

08/12/2023
Ekoenergetyka, Infrastruktura, Producenci

AXON Easy osiągnęła standard Tesli

08/12/2023
Biznes, Finansowanie

Arval złożył wnioski o dofinansowanie ponad 2,5 tys. elektrycznych aut

07/12/2023
Jednoślady, Pojazdy

Elektryczne hulajnogi opuściły polskie miasta

07/12/2023
E.ON

Zarządcy nieruchomości ważnym ogniwem elektryfikacji transportu

07/12/2023

Narzędzia
i kalkulatory

Katalog
samochodów
elektrycznych

Mapa stacji
ładowania

Kalkulator
kosztów
ładowania

(stacje)

Porównywarka
taryfowa

(ładowanie
domowe)

Profiler
ładowarki
domowej

Kalkulator
dopłat dla osób
fizycznych

Kalkulator
dopłat dla
przedsiębiorców

Kalkulator
CO₂

Mapa zasięgu
samochodu
elektrycznego

Kalkulator
całkowitych
kosztów
posiadania

Porównywarka
EV

Ranking
EV

Kalkulator czasu
ładowania

Kalkulator
oszczędności
użytkowych

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła