5000 elektrycznych ciężarówek dostarczonych do klientów w 50 krajach na całym świecie. Oto wynik, jakim w najnowszym raporcie pochwaliła się spółka Volvo Trucks. Mówimy o rezultacie od 2019 roku, czyli od kiedy firma wprowadziła do oferty modele elektryczne. Jak szacuje marka, od tego czasu klienci pokonali elektrycznymi Volvo komercyjnie aż 170 milionów kilometrów.
Rozsądna alternatywa
– To satysfakcjonujące widzieć, że firmy transportowe wykorzystują elektryczne ciężarówki w różnych segmentach transportowych – mówił Roger Alm, prezes Volvo Trucks. – Nasze akumulatorowo-elektryczne ciężarówki są już dostępne i oferują naszym klientom bardziej zrównoważoną i ekonomicznie rozsądną alternatywę– dodał szef Volvo Trucks.
Pięć strategicznych rynków
Obecna gama elektrycznych ciężarówek Volvo jest dostosowana do potrzeb miejskich i regionalnych usług dystrybucyjnych, a także segmentu prac budowlanych i wywozu odpadów. Pięć najważniejszych rynków dla elektrycznych ciężarówek to Niemcy, Niderlandy, Stany Zjednoczone, Norwegia i Szwecja.
Nie tylko elektryki
Volvo Trucks realizuje trójtorową strategię technologiczną, aby przejść na transport bez paliw kopalnych i osiągnąć cel zerowej emisji netto do 2040 roku. Strategia opiera się na silnikach elektrycznych, ogniwach paliwowych i silnikach spalinowych, które działają na paliwach odnawialnych, takich jak zielony wodór, biogaz, biodiesel lub HVO (olej roślinny poddany obróbce wodorowej).
Akumulatorowa gama
Obecnie gama firmy składa się z następujących modeli: Volvo FL Electric, Volvo FE Electric, Volvo FM Electric, Volvo FM Low Entry,

Volvo FMX Electric, Volvo FH Electric, Volvo FH Aero Electric i Volvo VNR Electric. Model FH Aero Electric otrzymał tytuł International Truck of the Year 2024. W 2025 r. na rynek trafi nowa wersja FH Electric, zaprojektowana z myślą o trasach międzyregionalnych i dalekobieżnych. Także wykorzystuje technologię e-axle, dzięki czemu (oraz za sprawą m.in. optymalizacji układów zarządzania energią) zasięg wyniesie 600 km.
Nazwa | DMC zestawu | Moc ładowania | Pojemność akumulatorów | Zasięg |
Volvo FH Aero Electric | do 44 ton | 43 kW (AC), 250 kW DC | 360–540 kWh, 4–6 akumulatorów | Do 300 km (ciągnik z naczepą 4×2) |
Volvo FH Electric | Do 44 ton | 43 kW AC, 250 kW DC | 360–540 kWh, 4–6 akumulatorów | Do 300 km (ciągnik z naczepą 4×2) |
Volvo FMX Electric | Do 44 ton | 43 kW AC, 250 kW DC | 180–540 kWh, 2–6 akumulatorów | Do 300 km |
Volvo FM Electric | Do 44 ton | 43 kW AC, 250 kW DC | 180–540 kWh, 2–6 akumulatorów | Do 300 km |
Volvo FM Low Entry | Do 32 ton | 43 kW AC, 250 kW DC | 360 kWh, 4 akumulatory | Do 200 km |
Volvo FE Electric | Do 27 ton | 22 kW AC, 150 kW DC | 280–375 kWh, 3 do 4 akumulatorów | Do 275 km |
Volvo FL Electric | Do 18,6 tony | 22 kW AC, 150 kW DC | 280–565 kWh, 3 do 6 akumulatorów | Do 450 km |
Volvo Trucks ma coraz większą konkurencję na rynku: swoje modele elektrycznych ciężarówek oferują już właściwie wszyscy czołowi producenci z branży, tacy jak MAN, Scania, DAF, Mercedes czy Renault.

Rynek elektrycznych ciężarówek w Polsce
Przypomnijmy, jak wygląda – rosnący, choć nie w najszybszym tempie – rynek e-HDV w Polsce. Pod koniec marca 2025 r. po polskich drogach jeździło 8 639 szt. w pełni elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych. Dla porównania, pod koniec stycznia 2025 r. mówiliśmy o wyniku 8316 pojazdów, a pod koniec lutego – 8451.
Rejestracje na minusie
W Europie – według danych ACEA – całkowita liczba nowych rejestracji ciężarówek w Unii Europejskiej spadła o 16% rok do roku w pierwszym kwartale 2025 roku, osiągając 72 941 sztuk. Spadek dotknął zarówno segmentów średnich, jak i ciężkich ciężarówek. Rejestracje średnich ciężarówek spadły o 12,5%, a ciężkich zmniejszyły się o 16,6% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2024 roku.
eHDV rosną
Liczba rejestracji ciężarówek EV wzrosła o 50,6%, odpowiadając za 3,5% udziału w rynku, w porównaniu z 2% w pierwszym kwartale 2024 r. Niderlandy przewodzą trendowi, ze wzrostem o 342,7%, co stanowi 25% sprzedaży elektrycznych ciężarówek w UE. Inne kraje, takie jak Wielka Brytania (+122,7%) i Włochy (+137,7%), również odnotowały znaczący wzrost liczby elektrycznych ciężarówek.

Diesel ustępuje pola
Liczba rejestracji średnich ciężarówek elektrycznych w regionie UE+EFTA+UK wzrosła o 86,5%, z 1324 egzemplarzy w pierwszym kwartale 2024 r. do 2469 w pierwszym kwartale 2025 r. Natomiast liczba rejestracji średnich ciężarówek z silnikiem Diesla spadła o 18,6%.
W przypadku ciężkich samochodów ciężarowych (ponad 16 ton) liczba rejestracji elektrycznych wzrosła z 965 do 1121 sztuk, co stanowi wzrost o 16,2%. Ciężarówki z silnikiem Diesla straciły 17,4% w tym samym okresie. Eksperci wskazują, że polski rynek e-HDV zyska za sprawą nadchodzącego programu dopłat.
PMA