Home Pojazdy Dostawcze MAN 5000 elektrycznych ciężarówek pojechało do 50 krajów

Volvo Trucks

5000 elektrycznych ciężarówek pojechało do 50 krajów

Volvo Trucks

5000 elektrycznych ciężarówek pojechało do 50 krajów

Pod koniec marca 2025 r. po polskich drogach jeździło 8 639 szt. w pełni elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych
Fot. Volvo Trucks
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Volvo Trucks ma ambicje, by stać się rynkowym liderem w dziedzinie ciężarówek elektrycznych. Wygląda na to, że plan – jak na razie – ma spore szanse powodzenia. Samochody ciężarowe na baterie sprzedają się w Europie coraz lepiej, choć tempo nie zadawala.

5000 elektrycznych ciężarówek dostarczonych do klientów w 50 krajach na całym świecie. Oto wynik, jakim w najnowszym raporcie pochwaliła się spółka Volvo Trucks. Mówimy o rezultacie od 2019 roku, czyli od kiedy firma wprowadziła do oferty modele elektryczne. Jak szacuje marka, od tego czasu klienci pokonali elektrycznymi Volvo komercyjnie aż 170 milionów kilometrów.

Rozsądna alternatywa

To satysfakcjonujące widzieć, że firmy transportowe wykorzystują elektryczne ciężarówki w różnych segmentach transportowych – mówił Roger Alm, prezes Volvo Trucks. – Nasze akumulatorowo-elektryczne ciężarówki są już dostępne i oferują naszym klientom bardziej zrównoważoną i ekonomicznie rozsądną alternatywę– dodał szef Volvo Trucks.

Pięć strategicznych rynków

Obecna gama elektrycznych ciężarówek Volvo jest dostosowana do potrzeb miejskich i regionalnych usług dystrybucyjnych, a także segmentu prac budowlanych i wywozu odpadów. Pięć najważniejszych rynków dla elektrycznych ciężarówek to Niemcy, Niderlandy, Stany Zjednoczone, Norwegia i Szwecja.

Nie tylko elektryki

Volvo Trucks realizuje trójtorową strategię technologiczną, aby przejść na transport bez paliw kopalnych i osiągnąć cel zerowej emisji netto do 2040 roku. Strategia opiera się na silnikach elektrycznych, ogniwach paliwowych i silnikach spalinowych, które działają na paliwach odnawialnych, takich jak zielony wodór, biogaz, biodiesel lub HVO (olej roślinny poddany obróbce wodorowej).

Akumulatorowa gama

Obecnie gama firmy składa się z następujących modeli: Volvo FL Electric, Volvo FE Electric, Volvo FM Electric, Volvo FM Low Entry,

Volvo FMX Electric, Volvo FH Electric, Volvo FH Aero Electric i Volvo VNR Electric. Model FH Aero Electric otrzymał tytuł International Truck of the Year 2024. W 2025 r. na rynek trafi nowa wersja FH Electric, zaprojektowana z myślą o trasach międzyregionalnych i dalekobieżnych. Także wykorzystuje technologię e-axle, dzięki czemu (oraz za sprawą m.in. optymalizacji układów zarządzania energią) zasięg wyniesie 600 km.

NazwaDMC zestawuMoc ładowaniaPojemność akumulatorówZasięg
Volvo FH Aero Electricdo 44 ton43 kW (AC), 250 kW DC360–540 kWh, 4–6 akumulatorówDo 300 km (ciągnik z naczepą 4×2)
Volvo FH ElectricDo 44 ton43 kW AC, 250 kW DC360–540 kWh, 4–6 akumulatorówDo 300 km (ciągnik z naczepą 4×2)
Volvo FMX ElectricDo 44 ton43 kW AC, 250 kW DC180–540 kWh, 2–6 akumulatorówDo 300 km
Volvo FM ElectricDo 44 ton43 kW AC, 250 kW DC180–540 kWh, 2–6 akumulatorówDo 300 km
Volvo FM Low EntryDo 32 ton43 kW AC, 250 kW DC360 kWh, 4 akumulatoryDo 200 km
Volvo FE ElectricDo 27 ton22 kW AC, 150 kW DC280–375 kWh, 3 do 4 akumulatorówDo 275 km
Volvo FL ElectricDo 18,6 tony22 kW AC, 150 kW DC280–565 kWh, 3 do 6 akumulatorówDo 450 km

Volvo Trucks ma coraz większą konkurencję na rynku: swoje modele elektrycznych ciężarówek oferują już właściwie wszyscy czołowi producenci z branży, tacy jak MAN, Scania, DAF, Mercedes czy Renault.

Rynek elektrycznych ciężarówek w Polsce

Przypomnijmy, jak wygląda – rosnący, choć nie w najszybszym tempie – rynek e-HDV w Polsce. Pod koniec marca 2025 r. po polskich drogach jeździło 8 639 szt. w pełni elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych. Dla porównania, pod koniec stycznia 2025 r. mówiliśmy o wyniku 8316 pojazdów, a pod koniec lutego – 8451.

Rejestracje na minusie

W Europie – według danych ACEA – całkowita liczba nowych rejestracji ciężarówek w Unii Europejskiej spadła o 16% rok do roku w pierwszym kwartale 2025 roku, osiągając 72 941 sztuk. Spadek dotknął zarówno segmentów średnich, jak i ciężkich ciężarówek. Rejestracje średnich ciężarówek spadły o 12,5%, a ciężkich zmniejszyły się o 16,6% w porównaniu z pierwszym kwartałem 2024 roku.

eHDV rosną

Liczba rejestracji ciężarówek EV wzrosła o 50,6%, odpowiadając za 3,5% udziału w rynku, w porównaniu z 2% w pierwszym kwartale 2024 r. Niderlandy przewodzą trendowi, ze wzrostem o 342,7%, co stanowi 25% sprzedaży elektrycznych ciężarówek w UE. Inne kraje, takie jak Wielka Brytania (+122,7%) i Włochy (+137,7%), również odnotowały znaczący wzrost liczby elektrycznych ciężarówek.

Diesel ustępuje pola

Liczba rejestracji średnich ciężarówek elektrycznych w regionie UE+EFTA+UK wzrosła o 86,5%, z 1324 egzemplarzy w pierwszym kwartale 2024 r. do 2469 w pierwszym kwartale 2025 r. Natomiast liczba rejestracji średnich ciężarówek z silnikiem Diesla spadła o 18,6%.

W przypadku ciężkich samochodów ciężarowych (ponad 16 ton) liczba rejestracji elektrycznych wzrosła z 965 do 1121 sztuk, co stanowi wzrost o 16,2%. Ciężarówki z silnikiem Diesla straciły 17,4% w tym samym okresie. Eksperci wskazują, że polski rynek e-HDV zyska za sprawą nadchodzącego programu dopłat.

PMA

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory