Home elektromobilni Biznes Finansowanie Jednoślady ze wspomaganiem. Dopłaty już wkrótce

„Mój Rower Elektryczny”

Jednoślady ze wspomaganiem. Dopłaty już wkrótce

„Mój Rower Elektryczny”

Jednoślady ze wspomaganiem. Dopłaty już wkrótce

Program ma być realizowany w latach 2025–2029, a nabory wniosków będą prowadzone w trybie ciągłym
Fot. PSNM
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Program rządowego dofinansowania rowerów elektrycznych wchodzi w decydującą fazę. Ministerstwo Klimatu i Środowiska zapowiada, że projekt „Mój Rower Elektryczny” wystartuje jeszcze przed wakacjami. Dotacje mają wynieść nawet 4500 zł, a z budżetu 50 mln zł skorzysta ponad 17 tysięcy osób.

Po konsultacjach

W lutym informowaliśmy o trwających konsultacjach społecznych, które zakończyły się 25 lutego 2025 r. Każdy zainteresowany mógł w tym czasie zgłosić swoje uwagi i propozycje do projektu, który ma wspierać rozwój zrównoważonego transportu w Polsce.

Projekt zakłada dofinansowanie do zakupu nowych rowerów elektrycznych, w tym również rowerów cargo oraz elektrycznych wózków rowerowych. Wsparcie skierowane będzie do osób fizycznych, które zdecydują się na zakup nowego pojazdu – wyprodukowanego nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu. Dotacja nie obejmie rowerów finansowanych w leasingu.

Fot. EPL

Wstępne założenia przewidują, że wysokość wyniesie do 50 proc. kosztów kwalifikowanych. Maksymalna kwota wsparcia ma wynieść 2500 zł w przypadku standardowego roweru elektrycznego i 4500 zł dla rowerów cargo oraz wózków rowerowych. Fundusz Ochrony Środowiska zapewnił w odpowiedzi na zapytanie PAP, że program dopłat ruszy do czerwca, czyli jeszcze przed wakacjami.

Budżet i plany

Budżet programu oszacowano na 50 mln zł. Według wyliczeń NFOŚiGW, pozwoli to na dofinansowanie zakupu ponad 17,3 tysiąca pojazdów elektrycznych. Resort nie przesądza na razie o ewentualnych zmianach w budżecie lub zapisach programu, podkreślając, że szczegóły są nadal opracowywane. Program ma być realizowany w latach 2025–2029, a nabory wniosków będą prowadzone w trybie ciągłym.

Początkowo zakładano, że projekt zostanie sfinansowany z unijnego Funduszu Modernizacyjnego. Plany te jednak pokrzyżował brak zgody Europejskiego Banku Inwestycyjnego – informuje Polska Agencja Prasowa.

Fot. PSNM

Celem programu jest nie tylko promocja ekologicznego transportu, ale również realna poprawa jakości powietrza w Polsce. NFOŚiGW szacuje, że jego realizacja pozwoli na uniknięcie emisji 8052 ton CO₂ rocznie, a także ograniczy emisję pyłów PM10 i tlenków azotu.

PSNM z petycją do resortu

Warto przypomnieć, że już pod koniec 2024 roku Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) wystosowało list otwarty do Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz NFOŚiGW. Wraz z 22 sygnatariuszami – w tym miastami takimi jak Łódź, Wrocław, Gdańsk, Sopot czy Lublin oraz firmami z branży (np. Kross, Nextbike Polska, Wamtechnik) – PSNM apelowało o jak najszybsze uruchomienie programu.

W liście wskazano, że decyzja Europejskiego Banku Inwestycyjnego o odmowie współfinansowania oraz brak działań ze strony rządu spowodowały stagnację na rynku rowerów elektrycznych. Konsumenci wstrzymali zakupy, co uderzyło w polską branżę. Sygnatariusze zwracali uwagę, że Polska pozostaje pod tym względem daleko za krajami takimi jak Niemcy, Francja czy Niderlandy, gdzie dopłaty do e-bike’ów są już standardem.

OW

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory