Po konsultacjach
W lutym informowaliśmy o trwających konsultacjach społecznych, które zakończyły się 25 lutego 2025 r. Każdy zainteresowany mógł w tym czasie zgłosić swoje uwagi i propozycje do projektu, który ma wspierać rozwój zrównoważonego transportu w Polsce.
Projekt zakłada dofinansowanie do zakupu nowych rowerów elektrycznych, w tym również rowerów cargo oraz elektrycznych wózków rowerowych. Wsparcie skierowane będzie do osób fizycznych, które zdecydują się na zakup nowego pojazdu – wyprodukowanego nie wcześniej niż 24 miesiące przed datą zakupu. Dotacja nie obejmie rowerów finansowanych w leasingu.

Wstępne założenia przewidują, że wysokość wyniesie do 50 proc. kosztów kwalifikowanych. Maksymalna kwota wsparcia ma wynieść 2500 zł w przypadku standardowego roweru elektrycznego i 4500 zł dla rowerów cargo oraz wózków rowerowych. Fundusz Ochrony Środowiska zapewnił w odpowiedzi na zapytanie PAP, że program dopłat ruszy do czerwca, czyli jeszcze przed wakacjami.
Budżet i plany
Budżet programu oszacowano na 50 mln zł. Według wyliczeń NFOŚiGW, pozwoli to na dofinansowanie zakupu ponad 17,3 tysiąca pojazdów elektrycznych. Resort nie przesądza na razie o ewentualnych zmianach w budżecie lub zapisach programu, podkreślając, że szczegóły są nadal opracowywane. Program ma być realizowany w latach 2025–2029, a nabory wniosków będą prowadzone w trybie ciągłym.
Początkowo zakładano, że projekt zostanie sfinansowany z unijnego Funduszu Modernizacyjnego. Plany te jednak pokrzyżował brak zgody Europejskiego Banku Inwestycyjnego – informuje Polska Agencja Prasowa.

Celem programu jest nie tylko promocja ekologicznego transportu, ale również realna poprawa jakości powietrza w Polsce. NFOŚiGW szacuje, że jego realizacja pozwoli na uniknięcie emisji 8052 ton CO₂ rocznie, a także ograniczy emisję pyłów PM10 i tlenków azotu.
PSNM z petycją do resortu
Warto przypomnieć, że już pod koniec 2024 roku Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) wystosowało list otwarty do Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz NFOŚiGW. Wraz z 22 sygnatariuszami – w tym miastami takimi jak Łódź, Wrocław, Gdańsk, Sopot czy Lublin oraz firmami z branży (np. Kross, Nextbike Polska, Wamtechnik) – PSNM apelowało o jak najszybsze uruchomienie programu.
W liście wskazano, że decyzja Europejskiego Banku Inwestycyjnego o odmowie współfinansowania oraz brak działań ze strony rządu spowodowały stagnację na rynku rowerów elektrycznych. Konsumenci wstrzymali zakupy, co uderzyło w polską branżę. Sygnatariusze zwracali uwagę, że Polska pozostaje pod tym względem daleko za krajami takimi jak Niemcy, Francja czy Niderlandy, gdzie dopłaty do e-bike’ów są już standardem.
OW