Jak prezentował się kwiecień 2025 roku w Europie w kwestii sprzedaży aut BEV? Wszystko zależy od tego, na jaki kraj spojrzymy. ICCT wzięła pod uwagę czołowe – czyli największe – rynki. Mowa o Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Hiszpanii i Włoszech. Wyniki raportu opublikował na swoim profilu na portalu Linkedin Peter Mock z ICCT.
Wnioski z danych ICCT
-Niemcy wyprzedziły Francję, zbliżając się do 19% udziału pojazdów z napędem elektrycznym
-We Włoszech i w Hiszpanii modele elektryczne nadal mają jednocyfrowy udział w rynku, ale widać bardzo silną tendencję wzrostową (+108% we Włoszech).
-Wielka Brytania nadal jest liderem „elektryfikacji” wśród największych rynków, z ponad 20% udziałem modeli BEV i niemal 12% PHEV.
Kwiecień 2025 r./2024 r.
Kraj | BEV Udział | BEV Zmiana | PHEV Udział | PHEV Zmiana |
Niemcy | 18.8% | 54% | 10.0% | 61% |
Francja | 18.4% | 2% | 6.9% | -7% |
Włochy | 4.8% | 108% | 5.7% | 77% |
Hiszpania | 6.9% | 78% | 9.3% | 80% |
Wielka Brytania | 20.4% | 7% | 11.7% | 24% |
Styczeń–Kwiecień 2025 vs Styczeń–Kwiecień 2024
Kraj | BEV Udział | BEV Zmiana | PHEV Udział | PHEV Zmiana |
Niemcy | 17.3% | 41% | 9.7% | 47% |
Francja | 18.2% | -5% | 5.3% | -41% |
Włochy | 5.1% | 79% | 4.6% | 41% |
Hiszpania | 6.9% | 71% | 7.8% | 43% |
Wielka Brytania | 20.7% | 32% | 9.2% | 33% |
Jak widać, rynkowy udział modeli elektrycznych w Niemczech rośnie. To może zaskoczyć tych, którzy czytali sporo o „odwrocie” tamtejszych kierowców od aut EV. Korzystne, elektromobilne tendencje widać także w statystykach z wcześniejszych miesięcy niż kwiecień.
Za Odrą w styczniu i lutym 2025 r. zarejestrowano łącznie 70 447 aut elektrycznych – to o 41% więcej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Ich udział w rynku w styczniu i lutym wyniósł 17,1%.
Sprzedaż modeli BEV w Polsce
Jak sytuacja prezentuje się w Polsce? Jak informuje IBRM Samar, w kwietniu 2025 roku auta elektryczne miały udział w rynku wynoszący 5,4%. To o połowę więcej niż w pierwszym kwartale roku 2024. W całym pierwszym kwartale br. Polacy kupili 5107 aut na prąd. Możemy więc zauważyć wzrost o 21,9% w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy roku ubiegłego. Średni unijny wzrost zainteresowania autami elektrycznymi to 23,9% rok do roku – polskiemu rynkowi więc nie brakuje wiele, by osiągnąć taki poziom.

W Polsce liderem rynku wciąż (mimo okołopolitycznych zawirowań) jest Tesla, a za nią plasują się Kia i Mercedes. Według prognoz, sprzedaż BEV w kraju będzie rosła, również za sprawą dopłat z programu „NaszEauto”.
PMA