Obie firmy prowadzą również rozmowy na temat rozszerzenia zastosowania technologii modułowej wymiany akumulatorów Ample celem zaspokojenia potrzeb flot Stellantis i klientów Stellantis na innych platformach i w innych regionach geograficznych.
Program pilotażowy ma rozpocząć się w 2024 roku w Madrycie, w Hiszpanii dla floty 100 samochodów Fiat 500e oferowanych w ramach usługi car sharingu przez spółkę Free2move należącą do Stellantis. Fiat 500e jest jak zaznacza firma najlepiej sprzedającym się modelem elektrycznym Stellantis na świecie.
– Partnerska współpraca z Ample to kolejny przykład tego, jak Stellantis rozważa wszystkie możliwości, które zapewniają swobodę mobilności naszym klientom korzystającym z samochodów elektrycznych. Oprócz innych projektów, na których obecnie się skupiamy, rozwiązanie Ample Modular Battery Swapping może zaoferować naszym klientom większą efektywność energetyczną, wyjątkową wydajność i mniejszy niepokój związany z zasięgiem. Z niecierpliwością czekamy na program pilotażowy z udziałem naszego Fiata 500e – powiedział Ricardo Stamatti, starszy wiceprezes Stellantis, Charging & Energy Business Unit.
– W Ample wierzymy, że zasadniczą kwestią jest, aby samochody elektryczne były dostępne dla każdego bez żadnych kompromisów. To jedyny sposób, aby wywrzeć znaczący wpływ na obniżenie emisji gazów cieplarnianych. Ambitne cele Stellantis w zakresie elektryfikacji, gama modeli elektrycznych i zaangażowanie kierownictwa sprawiają, że Stellantis jest idealnym partnerem do osiągnięcia naszych celów. Oferowanie konkurencyjnych samochodów elektrycznych, które mogą być w pełni naładowane w mniej niż pięć minut, pomoże usunąć pozostałe przeszkody we wdrażaniu pojazdów elektrycznych – dodał Khaled Hassounah, dyrektor generalny Ample.
Technologia Ample oferuje alternatywny sposób dostarczania energii do pojazdów elektrycznych, który sprawia, że ładowanie jest równie szybkie i wygodne jak tankowanie paliwa, proponując jednocześnie klientom ekologiczne rozwiązanie, które można płynnie zintegrować z odnawialnymi źródłami energii.
Akumulatory Ample zostały zaprojektowane z myślą o zastąpieniu oryginalnego akumulatora pojazdu elektrycznego. Jest to możliwe dzięki modułowym akumulatorom Ample, które można włożyć do dowolnego pojazdu elektrycznego, co pozwoliłyby Stellantis na przyjęcie technologii Ample bez konieczności przeprojektowywania platform pojazdów.
Ponadto, lekkie stacje wymiany akumulatorów Ample umożliwiają ich zainstalowanie w miejscach publicznych w ciągu zaledwie trzech dni, zapewniając infrastrukturę, która może zostać rozbudowana w krótkim czasie i może zaspokoić zapotrzebowanie kierowców. Gdy pojazd elektryczny wyposażony w technologię Ample zbliża się do stacji, jest on natychmiast rozpoznawany przez stację. Po wjechaniu i zaparkowaniu wewnątrz, kierowca rozpoczyna wymianę baterii z poziomu aplikacji, uzyskując w pełni naładowaną baterię w mniej niż pięć minut. Pomysł nie jest nowatorski. Podobne rozwiązania stosuje chiński NIO, którego stacje wymiany baterii funkcjonują już m.in. w Chinach oraz w Europie (np. w Berlinie, czy Oslo).
Rozwiązanie Modular Battery Swapping firmy Ample zostało zaprojektowane tak, aby było szybkie i ekonomiczne, minimalizując w ten sposób czas, w którym pojazdy elektryczne są wyłączone z eksploatacji i związane z tym skutki finansowe. Technologia wymiany akumulatorów Ample będzie dostępna dla klientów pojazdów elektrycznych na zasadach abonamentu. Takie podejście pozwoli obniżyć początkowy koszt całkowity pojazdu, a także pozwoli klientowi korzystać z akumulatora wyposażonego w najnowszą technologię, skutecznie zwiększając zasięg i żywotność pojazdu.