Z myślą o uczniach
Obie wersje autobusu – miejska oraz szkolna – zostały zaprojektowane na wspólnej platformie, korzystając z tego samego podwozia, układu napędowego i silnika elektrycznego. Różnice dotyczą układu siedzeń, wyposażenia wnętrza oraz zastosowanych technologii, dopasowanych do różnych potrzeb użytkowników.
Wersja miejska EB 6 została zaadoptowana do obsługi pasażerów komunikacji publicznej. Oferuje 11 miejsc siedzących, jedno miejsce dla osoby na wózku inwalidzkim oraz 17 miejsc stojących, co daje łączną pojemność 30 pasażerów. Wersja przeznaczona do transportu uczniów lub przejazdów międzymiastowych mieści 20 osób – 19 pasażerów i jednego kierowcę – chwali się producent.

Model szkolny wyróżnia się też wyposażeniem zwiększającym bezpieczeństwo i komfort. Składa się na niego system kamer monitorujących obszar pracy kierowcy, elektroniczny system obecności uczniów, system ostrzegania przed pozostawieniem dziecka w autobusie, a także aplikacja dla rodziców i uczniów.
Dodatkowo dostępna jest też „apka” płatnicza oraz program lojalnościowy. Autobus może być również doposażony w zestaw pierwszej pomocy, ekran LED o przekątnej 21 cali, oczyszczacz powietrza oraz czujnik jakości powietrza.
Dane techniczne
VinFast EB 6 ma 6 200 mm długości, 2 200 mm szerokości i 2 900 mm wysokości. Minimalny prześwit przy pełnym obciążeniu wynosi 180 mm. Autobus napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 140 kW, co odpowiada około 190 KM, z momentem obrotowym wynoszącym 420 Nm. Napęd przekazywany jest na tylne koła, a maksymalna prędkość pojazdu to 90 km/h – w sam raz na miejską eksploatację.
Pojazd wyposażono w trakcyjny akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LFP) o pojemności 179,5 kWh, który zapewnia zasięg przekraczający 250 kilometrów na jednym ładowaniu. Dzięki technologii szybkiego ładowania o mocy do 120 kW, uzupełnianie energii od 20 do 80 proc. zajmuje zaledwie 70 minut – deklaruje Vinfast.
Pakiet bezpieczeństwa
W trosce o bezpieczeństwo użytkowników, autobus został wyposażony w szereg aktualnych systemów, w tym tarczowe hamulce przednie i tylne, systemy ABS, EBD, wspomaganie nagłego hamowania (BA), elektroniczną kontrolę stabilności (ESC) oraz system przeciwdziałający poślizgowi na wzniesieniach (ASF).
Modele EB 6 będą dystrybuowane przez firmę GSM (Green and Smart Mobility). Według zapowiedzi, wersja miejska trafi do operatorów linii autobusowych we wrześniu 2025 roku, natomiast model szkolny pojawi się na rynku w październiku tego samego roku.
GSM planuje także wdrożenie kompleksowej usługi transportu uczniów, obejmującej pojazdy, kierowców, opiekunów oraz system monitorowania bezpieczeństwa S2S (Secure to Safe).

Od początku tego roku cztery firmy transportowe – Transerco, Newway, Bao Yen oraz Hanoi Electric Vehicles – rozpoczęły eksploatację autobusów elektrycznych na terenie Wietnamu. 18 kwietnia firma GSM przekazała 17 autobusów do obsługi linii nr 34 w Hanoi, łączącej dworce autobusowe My Dinh i Gia Lam. To część większego planu elektryfikacji transportu publicznego w stolicy tego azjatyckiego kraju (przewidzianego na lata 2025–2030).
Wietnamski tygrys
VinFast, to dynamicznie rozwijający się producent samochodów z Wietnamu, który od kilku lat konsekwentnie buduje swoją pozycję na rynku motoryzacyjnym. Firma została założona w czerwcu 2017 roku przez wietnamskiego miliardera Phạm Nhật Vượnga, założyciela konsorcjum Vingroup i potentata rynku nieruchomości.
Celem VinFast było stworzenie pierwszego masowego producenta samochodów osobowych w Wietnamie, co udało się zrealizować dzięki zaangażowaniu doświadczonych menedżerów i inżynierów branży motoryzacyjnej, takich jak choćby Jim DeLuca, były menedżer General Motors.

VinFast nawiązał współpracę z renomowanymi europejskimi firmami, m.in. Magna Steyr oraz AVL, co umożliwiło dostarczenie wysokiej jakości jednostek napędowych na licencji BMW. Strategia firmy zakładała ambitny cel – produkcję 500 tysięcy pojazdów do 2025 roku w rodzimych zakładach, których budowa rozpoczęła się we wrześniu 2017 roku na wyspie Cat Hai pod Hajfongiem.
W projekt zainwestowano 1,5 miliarda dolarów, a zakończenie prac planowano na 2019 rok. Początkowo VinFast koncentrował się na rynku wietnamskim, jednak szybko pojawiły się plany ekspansji na rynek globalny.
Już w czerwcu 2018 roku firma zawarła umowę z General Motors, przejmując wyłączne prawa do dystrybucji samochodów Chevrolet w Wietnamie oraz przejmując lokalne operacje koncernu w Hanoi.
Na portalu elektromobilni.pl regularnie informujemy o kolejnych posunięciach „wietnamskiego tygrysa”, który coraz odważniej wkracza na globalny rynek elektromobilności, także północnoamerykańskich, choć tam na razie bez większych sukcesów.
OW
Fot. VinFast