W sumie w krajach unijnych w pierwszym kwartale roku rejestracje samochodów wzrosły o 4,4%, osiągając prawie 2,8 mln sztuk. Na głównych rynkach odnotowano solidny wzrost od stycznia do marca, przy czym Włochy i Francja odnotowały wzrost po 5,7%, a za nimi plasowały się Niemcy (+4,2%) i Hiszpania (+3,1%).
W marcu udział w rynku samochodów elektrycznych spadł do 13% z 13,9% w tym samy okresie roku ubiegłego, podczas gdy udział pojazdów hybrydowych (HEV) wzrósł do 29% z 24,4%. Benzyna i olej napędowy łącznie zdobyły niecałą połowę rynku (47,8% w porównaniu z 51,8% w marcu 2023 r.).
W marcu 2024 r. liczba rejestracji samochodów elektrycznych (BEV) spadła o 11,3% do 134 397 sztuk, co odzwierciedla pogorszenie koniunktury na rynku na całym świecie. W efekcie ich udział w rynku unijnym spadł z 13,9% w marcu 2023 r. do 13% w tym samym miesiącu br. Spośród trzech największych rynków pojazdów elektrycznych Belgia (+23,8%) i Francja (+10,9%) odnotowały dwucyfrowe wzrosty, podczas gdy Niemcy odnotowały znaczny spadek o 28,9%. Pierwszy kwartał 2024 r. zakończył się zarejestrowaniem łącznie 332 999 nowych samochodów z napędem BEV, co oznacza wzrost o 3,8% w porównaniu z tym samym kwartałem roku poprzedniego.
Niezłe wyniki zanotowały hybrydy (HEV), które w trzecim miesiącu roku osiągnęły wzrost rejestracji o 12,6%, pomimo ogólnego regresu rynku. Francja i Włochy, dwa z trzech największych rynków pojazdów HEV, odnotowały znaczne wzrosty odpowiednio o 29,6% i 8,3%. Tymczasem Niemcy odnotowały marginalny spadek o 0,3%. Segment ten osiągnął sprzedaż na poziomie 299 426 sztuk, zdobywając 29% rynku, w porównaniu z 24,4% w marcu 2023 roku.
Z drugiej strony liczba rejestracji pojazdów hybrydowych typu plug-in spadła w zeszłym miesiącu o 6,5%, podczas gdy w Niemczech i Belgii odnotowano spadki odpowiednio o 4,5% i 15,3%. Francja przeciwstawiła się tej tendencji, odnotowując skromny wzrost o 3,6%. W marcu sprzedano 73 029 egzemplarzy pojazdów hybrydowych typu plug-in, co stanowi 7,1% całego rynku samochodowego.
Samochody benzynowe i diesle
W marcu 2024 r. spośród wszystkich układów napędowych, ogólne pogorszenie koniunktury na rynku najbardziej dotknęło benzynę i olej napędowy. Sprzedaż benzyny spadła o 10,2%, przy zauważalnych obniżkach na większości rynków UE, w tym we Francji (-17,7%), Hiszpanii (-10,1%) i Niemczech (-3,4%). Z kolei Włochy odnotowały wzrost o 5,7%. W rezultacie udział w rynku spadł z 37,4% do 35,4% w porównaniu do marca ubiegłego roku.
Spadek na rynku diesli był jeszcze bardziej dotkliwy – w marcu wyniósł on 18,5%. Znaczące spadki zanotowano na największych rynkach: Francji (-32,1%), Hiszpanii (-38%) i Włoszech (-27,6%), natomiast Niemcy odnotowały jedynie nieznaczny spadek wynoszący 0,5%. Całkowita sprzedaż samochodów z silnikiem diesla wyniosła 128 227 sztuk, co stanowi udział w rynku na poziomie 12,4%. To oznacza spadek w porównaniu z ubiegłorocznymi 14,4%.
Pomimo mniejszej ilości rejestracji nowych samochodów w marcu 2024 roku, rynek samochodowy nadal ewoluuje w kierunku bardziej zrównoważonej i ekologicznej przyszłości. Wzrost rejestracji pojazdów elektrycznych i hybrydowych w pierwszym kwartale roku potwierdza rosnące zainteresowanie konsumentów alternatywnymi źródłami napędu.
RaWa