Home Rynek Europa Samochody elektryczne kluczowym motorem zmian

Raport ETO

Samochody elektryczne kluczowym motorem zmian

Raport ETO

Samochody elektryczne kluczowym motorem zmian

Autorzy raportu podkreślają m.in., że tylko pojazdy elektryczne mogą pomóc UE w transformacji flot samochodów o zerowej emisji
Fot. Ekoenergetyka
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Z raportu opublikowanego przez Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO) wynika, że samochody spalinowe na drogach Europy nadal emitują tyle samo dwutlenku węgla, co dwanaście lat temu. Zdaniem unijnych audytorów spadek średnich emisji CO2 odnotowany w ostatnich latach wynika wyłącznie z przejścia na samochody elektryczne. Ich absorbcje wstrzymuje jednak trudny dostęp do surowców, nierównomiernie rozwinięta infrastruktura ładowania i wysokie ceny aut z napędem elektrycznym.

Pomimo wzniosłych ambicji i surowych wymagań, większość samochodów osobowych na drogach UE nadal emituje taką samą ilość CO 2 jak 12 lat temu. Tylko pojazdy elektryczne mogą pomóc UE w transformacji floty samochodów o zerowej emisji” – czytamy w raporcie

Kontrolerzy UE ostrzegają jednak, że wysiłki w kierunku transformacji muszą zostać zintensyfikowane. – Zielona rewolucja w UE może nastąpić tylko wtedy, gdy znacznie zmniejszymy ilość zanieczyszczających powietrze pojazdów, ale wyzwanie jest ogromne – powiedział Pietro Russo, członek Trybunału Obrachunkowego, który prowadził audyt.

Hybrydy z wyższą emisją

W ciągu ostatniej dekady emisje pozostają stałe w przypadku samochodów z silnikiem diesla, podczas gdy nieznacznie spadły (-4,6%) w przypadku samochodów benzynowych. Zgodnie ze sprawozdaniem z kontroli postępy techniczne sprawiły, że silniki stały się bardziej wydajne. Jednak większa masa pojazdu (średnio około +10%) i wyższa moc silnika (średnio około +25%) przewyższają to. Z raportu wynika, że to samo dotyczy pojazdów hybrydowych. W praktyce mają one tendencję do wytwarzania znacznie wyższych emisji niż te mierzone w laboratorium.

Aby móc lepiej ocenić rzeczywiste emisje hybryd, Trybunał Obrachunkowy stwierdził, że proporcjonalne stosowanie silników elektrycznych i spalinowych powinno być dokładniej odnotowywane, ale dopiero od 2025 r. „Do tego czasu hybrydy plug-in będą nadal traktowane jako pojazdy niskoemisyjne, z korzyścią dla producentów samochodów” – podsumowują kontrolerzy UE. Pozwala to producentom nadal stosować niektóre przepisy rozporządzenia w sprawie emisji CO2, które zaoszczędziło im prawie 13 mld euro opłat za przekroczenie emisji w samym 2020 r.

Dla audytorów UE, tylko pojazdy elektryczne (których rejestracje wzrosły z 1 na 100 nowych rejestracji samochodów w 2018 r. do prawie 1 na 7 w 2022 r.) spowodowały zmniejszenie średnich emisji CO2 na drogach w ostatnich latach.

Trzy kraje dominują w ładowarkach

Ale droga do celu zdaniem ETO będzie wyboista, ponieważ UE boryka się ze znacznymi trudnościami w przyspieszeniu absorpcji pojazdów elektrycznych. Pierwszą przeszkodą do pokonania jest dostęp do surowców do budowy wystarczającej ilości baterii. Wcześniej kontrolerzy unijni wyrazili również obawy dotyczące infrastruktury ładowania: 70 % wszystkich ładowarek samochodowych w UE koncentruje się tylko w trzech krajach (Holandiach, Francji i Niemczech). I na koniec, przystępność cenowa, która jest kluczowa. Biorąc pod uwagę wyższe koszty początkowe samochodów elektrycznych, konsumenci mogą preferować dłuższe utrzymanie swoich starych pojazdów zanieczyszczających środowisko.

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory