Z danych opracowanych przez TrendForce (za rok 2023), wynika, że obecnie do 10 największych firm BEV „należy” 65% całego rynku. Tesla, amerykański gigant EV, ma obecnie 19,9% udziału w globalnym rynku. Jednak BYD, jej największy konkurent i producent samochodów elektrycznych w Chinach, jest „odpowiedzialny” za 17,1% światowej produkcji BEV-ów. Jak widać, wyścig o prymat staje się coraz bardziej zacięty, a nowy lider może być wyłoniony jeszcze w tym roku.
Czwarty kwartał 2023 roku był momentem wskazującym na możliwość, czy jak chcą niektórzy nieuchronność tej zmiany. Wyniki sprzedaży BYD przekroczyły wtedy te dotyczące sprzedaży Tesli. Chińska firma sprzedała w tym okresie 526 000 pojazdów w porównaniu z 485 000 Tesli.
Ranking udziału w globalnym rynku pojazdów BEV w 2023 roku:
1. Tesla (USA) – 19,9%
2. 2. BYD (Chiny) – 17,1%
3. GAC Aion (Chiny) – 5,2%
4. SAIC-GM-Wuling (Chiny) – 4.9%
5. Volkswagen (Niemcy) – 4.6%
6. BMW (Niemcy) – 3,6%
7. Hyundai (Korea Południowa) – 2,9%
8. Mercedes-Benz (Niemcy) – 2,6%
9. MG (Chiny) – 2,3%
10. KIA ( Korea Południowa) – 2,0%
Warto przypomnieć, że w 2022 roku BYD wyprzedził Teslę jako wiodącego producenta wszystkich pojazdów elektrycznych (suma BEV i hybryd PHEV), zamykając łączną produkcję na poziomie 1,8 miliona pojazdów (w porównaniu do 1,3 miliona Tesli – jednak samych BEV-ów). To tylko uwypukliło rosnące wpływy chińskiego giganta choć na razie sprzedaje on auta przede wszystkim na rynku krajowym.
BYD jednak krok po kroku rozpoczął zwiększanie zasięgu na arenie międzynarodowej, w szczególności wchodząc na rynek europejski i planując utworzenie fabryk w Europie (w celu obejścia unijnych ceł na chiński import samochodów). Na Starym Kontynencie jest już obecny w ponad 20 krajach. W ostatnim czasie pojawiły się też informacje, że w szerszym zakresie producent chce być obecny w Polsce. W naszym kraju sprzedaż aut osobowych BYD ma ruszyć już w czerwcu.
Wracając jednak do rozwoju globalnego rynku. Konkurencja w segmencie BEV jest dodatkowo intensyfikowana przez wyniki innych chińskich producentów samochodów, takich jak GAC Aion i SAIC-GM-Wuling, zajmujących odpowiednio trzecie i czwarte miejsce. Europejscy giganci Volkswagen, BMW i Mercedes-Benz również przyspieszają swoje strategie elektryfikacji, utrzymując znaczące pozycje w światowym rankingu.
Całkowita globalna sprzedaż pojazdów elektrycznych, w tym BEV, hybrydowych pojazdów elektrycznych (PHEV) i pojazdów z ogniwami paliwowymi (FCV), osiągnęła 13 milionów sztuk w 2023 roku. Liczba ta przełożyła się na 29,8% tempo wzrostu w stosunku do poprzedniego roku.
Ten zmieniający się krajobraz rynku pojazdów elektrycznych odzwierciedla rosnącą konkurencyjność i dywersyfikację branży. To także wyraźny sygnał dla władz unijnych, które z jednej strony muszą dbać o rodzimych producentów, a z drugiej pamiętać, że konkurencja stymuluje rozwój całego przemysłu. Czy ewentualne wprowadzenie ceł na chińskie elektryki, zahamuje tempo transformacji, czy może jednak pozwoli utrzymać wzrostowy trend wśród europejskich producentów? Jak ochronić unijny rynek jednocześnie nie zamykając się na tańsze pojazdy z Chin. To tylko kilka z pytań, na które odpowiedź powinniśmy poznać w najbliższych miesiącach.
Rafał Wąsowicz