Dynamiczny wzrost popytu na akumulatory
Według najnowszego raportu Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA), światowy popyt na akumulatory do pojazdów elektrycznych (EV) wzrośnie czteroipółkrotnie do 2030 roku, a do 2035 roku nawet ponad siedmiokrotnie! W 2023 roku rynki wschodzące i gospodarki rozwijające się (tzw. EMDE), z wyłączeniem Chin, odpowiadały za jedynie 3% światowego popytu na akumulatory trakcyjne. Jednak do 2030 roku ich udział wzrośnie do 10%, co świadczy o rosnącej globalizacji tego sektora elektromobilności – przekonuje IEA.
Równocześnie produkcja akumulatorów również ulega dywersyfikacji, co wynika z inwestycji w Europie i Ameryce Północnej. Oczekuje się, że przy pełnym wdrożeniu zobowiązań klimatycznych, wzrost popytu i produkcji w krajach rozwijających się (poza Chinami) będzie jeszcze bardziej znaczący.
Porównanie emisji w cyklu życia
Samochody elektryczne zasilane akumulatorami są bardziej ekologiczne niż pojazdy z silnikiem spalinowym (ICE). Emisje w cyklu życia średniej wielkości samochodu elektrycznego stanowią około 50% emisji odpowiednika ICE. W Chinach różnica ta jest zgodna ze średnią światową, natomiast w Wielkiej Brytanii i Chile redukcja emisji przekracza 60%. W Indiach natomiast różnica wynosi zaledwie 20%, co podkreśla potrzebę dalszej optymalizacji procesów w niektórych regionach – przekonują autorzy raportu.
Rola recyklingu w przyszłości
Rzecz jasna, produkcja akumulatorów wiąże się z istotnymi emisjami, głównie z przetwarzania minerałów krytycznych i samego procesu produkcji. Elektryfikacja tych procesów, zwiększenie gęstości energii akumulatorów oraz wykorzystanie materiałów pochodzących z recyklingu może znacząco zmniejszyć te emisje.
Według IEA, recykling stanie się kluczowy w następnej dekadzie, szczególnie po 2035 roku, gdy liczba zużytych akumulatorów zacznie gwałtownie rosnąć. Jeśli uda się skutecznie skalować systemy recyklingu, zapotrzebowanie na lit i nikiel może spaść o 25%, a na kobalt nawet o 40% do 2050 roku, co pozwoli ograniczyć eksploatację surowców naturalnych.
Mobilność elektryczna w krajach EMDE
Używane pojazdy elektryczne mogą znacząco przyczynić się do wzrostu mobilności elektrycznej w krajach EMDE. Międzynarodowa współpraca w zakresie handlu używanymi pojazdami, wspierana odpowiednimi strategiami gospodarowania zużytymi akumulatorami, jest kluczowa dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju tych rynków – twierdzi IEA.
Wnioski i rekomendacje
Raport podkreśla, że zrównoważony rozwój łańcuchów dostaw akumulatorów EV wymaga współpracy międzynarodowej, inwestycji w recykling oraz zaawansowanych technologii produkcji. Wdrażanie gospodarki obiegu zamkniętego i efektywniejsze wykorzystanie minerałów krytycznych stanowi priorytet zarówno dla rządów, jak i dla przemysłu.
Wnioski płynące z raportu IEA wskazują także, że dalsze działania na rzecz recyklingu i dywersyfikacji produkcji akumulatorów nie tylko przyczynią się do zmniejszenia emisji, ale również zwiększą stabilność łańcucha dostaw w globalnym ekosystemie energetycznym.
OW