Wrocław stawia na e-busy

Wrocław stawia na e-busy

Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

MPK Wrocław wykonał pierwszy krok w kierunku przejścia na bezemisyjny transport. Miejski przewoźnik poinformował o zamówieniu 11 elektrycznych przegubowych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G z portfolio Daimler Buses. Silniki zakontraktowanych pojazdów zasilane są akumulatorami litowo-jonowymi typu NMC (baterie niklowo-manganowo-kobaltowe) o łącznej mocy do 490 kWh.

Wrocław to kolejne miasto po Gdyni, które zdecydowało się na rozpoczęcie elektromobilnej drogi z produktami z najwyższej, technologicznej półki autobusów miejskich z napędem elektrycznym. 8 marca 2022 roku przedstawiciele MPK Wrocław i EvoBus Polska podpisali we wrocławskiej siedzibie partnera serwisowego Mercedes-Benz umowę na dostawę 11 nowych, w pełni elektrycznych autobusów Mercedes-Benz eCitaro G.

Dostosowane do potrzeb

Do zalet modelu eCitaro G należy zarządzanie termiką magazynów energii zarówno w okresie letnim jak i zimowym. Układ zarządzania temperaturą baterii jest w pełni zintegrowany z inteligentnym i automatycznym system sterowania temperaturą  wnętrza w autobusie. Silniki eCitaro G zasilane są akumulatorami litowo-jonowymi typu NMC (baterie niklowo-manganowo-kobaltowe) o łącznej mocy do 490 kWh. Mają one budowę modułową: akumulatory zostały podzielone na pięć modułów, z których każdy dostarcza około 98 kWh. Operatorzy transportu publicznego mogą dostosować swoją strategię użytkowania i ładowania pojazdów do swoich indywidualnych potrzeb dzięki dużej pojemności zastosowanych baterii.

Oszczędność energii

Zintegrowany system ogrzewania i klimatyzacji z pompą ciepła oparty jest na czynniku chłodniczym CO2. Zapewnia najwyższą efektywność energetyczną i pozwala na zaoszczędzenie do około 40 % energii w stosunku do klasycznych układów. Ciepło odprowadzane z urządzeń elektrycznych i baterii wykorzystywane jest w systemie ogrzewania i klimatyzacji autobusu. Maksymalną energooszczędność zapewnia też elektrohydrauliczny układ kierowniczy Inteligent Eco Steering. System AVAS ostrzega przechodniów o nadjeżdżającym, cichym pojeździe, a system detekcji zapewnia bezpieczeństwo pożarowe. Optymalne naładowanie baterii zapewnia system szybkiego ładowania pantografowego i system plug-in.

Oferta z neutralnym bilansem

Mercedes-Benz eCitaro to podstawa innowacyjnej ofensywy zmierzającej ku elektryfikacji lokalnego transportu publicznego. Podejmowane działania Daimler Buses zmierzają do spełnienia wizji bezemisyjnego transportu. Strategia elektryfikacji pojazdów zakłada dostępność w ciągu najbliższych lat kompletnej oferty z neutralnym bilansem CO2 w seryjnej produkcji. Konstrukcję bazową dla eCitaro dostarczył model Citaro, który sprzedał się do tej pory na świecie w ilości 60 000 egzemplarzy.

Nowe, elektryczne wersje oferują m.in. ergonomiczny rozkład siedzeń i poręczy, miejsca na wózki dziecięce oraz wózek inwalidzki, klimatyzację, rozbudowany system informacji pasażerskiej z licznymi monitorami wewnątrz pojazdu, kasowniki z funkcją biletomatu i płacenia kartą, a także porty USB do ładowania smartfonów.

Źródło: na podstawie mercedes-benz-bus.com/pl

Narzędzia
i kalkulatory