Home Pojazdy Osobowe BMW Chiński sposób na zasięg. 388 km z bateriami CATL

BMW i3

Chiński sposób na zasięg. 388 km z bateriami CATL

BMW i3

Chiński sposób na zasięg. 388 km z bateriami CATL

i3 doskonale sprawdzał się w miejskim ruchu. Większa bateria pozwoli na dłuższe wycieczki
Fot. BMW
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Na popularnym chińskim portalu ogłoszeniowym można znaleźć nowy zestaw akumulatorów do zamontowania w BMW i3, którego produkcję, ku niezadowoleniu wielu zakończono w 2022 roku. Ceny zestawu nie są zbyt wysokie, a potencjalny zysk w kwestii zasięgu – bardzo duży.

Popularyzator elektromobilności

BMW i3 to samochód, który miał istotny wkład w popularyzację elektromobilności w Europie i nie tylko. Oferował przyzwoite parametry za niezłą cenę, przyjemnie jeździł i miał znaczek lubianej marki. Poza tym, był – także w Polsce – wybierany np. przez firmy carsharingowe. Dzięki korzystaniu z ich usług, wielu kierowców po raz pierwszy zasiadło w aucie elektrycznym – i spodobało im się to.

Z rynku wtórnego

Obecnie i3, które zadebiutowało w 2013 roku, stanowi interesującą propozycję na rynku wtórnym. Najtańsze egzemplarze można znaleźć już w okolicach 50 tysięcy złotych, co sprawia, że mówimy o naprawdę przystępnym aucie. Ale dla niektórych klientów problemem może być relatywnie niski – jak na obecne standardy – zasięg.

Model z oznaczeniem 60 – czyli najtańszy – miał akumulator o pojemności zaledwie 18,2 kWh, a zasięg wynosił 130 km. Dopiero później pojawiły się wersje, które mogły na jednym ładowaniu przejechać więcej. Jeśli jednak ktoś jeździ wersją 60, a przez lata bateria za sprawą zużycia zaczęła oferować jeszcze mniej zasięgu, może mieć problem (zwłaszcza zimą) z komfortowym wybraniem się choćby kawałek za miasto.

Zasięg x 2

Chińska firma o nazwie Martigi Manufacturing (MTG) podaje, że opracowała akumulator do BMW i3, który może podwoić zasięg wersji 60 Ah. Pasuje zresztą do każdej odmiany i3 i oferuje poprawę nawet w odniesieniu do parametrów topowej odmiany z największą baterią.

Ogniwa od CATL

Pomysłem MTG jest oferowanie ogniw niklowo-kobaltowo-manganowych (NCM) o wyższej gęstości, wyprodukowanych przez chińską CATL. Mieszczą się w tej samej obudowie, co oryginalne ogniwa tworzone do i3 przez Samsunga. Konfiguracja obudowy i napięcie znamionowe są takie same, jak w oryginalnym sprzęcie, ale gęstość energetyczna jest wyższa.

Łącznie mówimy o 96 ogniwach ułożonych w ośmiu modułach, które mogą dostarczyć łącznie 54 kWh. W porównaniu z zestawem z wersji 60, to wzrost o 156%. Taki pakiet jest również o 28% większy niż największy oryginalny stosowany w i3.

MTG wraz z firmą Echi Tech oferują kompletny zestaw do dokonania modyfikacji (czyli zamiany) we własnym zakresie, w serwisie. Klient otrzymuje więc ponownie przeprogramowany system zarządzania baterią, nowe złącza i inne niezbędne elementy. Sprzedawca zaleca jednak, aby kompetentny dostawca usług wykonał aktualizację.

Pakiet CATL oferuje do 388 km na jednym ładowaniu. W filmie promocyjnym MTG widać, jak i3 jedzie autostradą przez 300 km z prędkością 100 km/h. Maksymalna moc ładowania w stosunku do oryginalnego zestawu się nie zmienia i wynosi 50 kW (DC).

Sporo taniej

Na portalu Alibaba pakiet 54 kWh wyceniono na równowartość 21 800 zł bez kosztów wysyłki. Sprzęt jest objęty trzyletnią gwarancją (pytanie, czy działa w Europie) i przystosowany do 2000 cykli ładowania i rozładowywania. Dla porównania, oryginalny zestaw akumulatorów w ASO BMW kosztuje (bez robocizny) ok. 55 tys. zł. Nawet jeśli wysyłka z Chin będzie kosztować połowę wartości sprzętu, wciąż to dość opłacalna sprawa, zwiększająca także wartość używanego i3.

Należy się spodziewać, że tego typu ulepszenia do starszych aut elektrycznych w najbliższej przyszłości staną się popularne. Ich ceny powinny spadać. Niewykluczone, że już wkrótce na drogach zobaczymy np. Nissany Leafy I czy właśnie BMW i3 z zasięgami zbliżonymi do nowych konstrukcji.

PM

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory