W okresie od 1 stycznia do 30 czerwca 2023 roku Tesla osiągnęła rekordową sprzedaż, dostarczając łącznie 325 291 pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych. Warto zauważyć, że liczba ta przewyższa zbiorczą sprzedaż wszystkich innych producentów samochodów elektrycznych w USA.
Zestawienie sprzedaży producentów pojazdów elektrycznych w pierwszej połowie 2023 w USA (w tys. szt.):
– Tesla: 325 291
– General Motors: 37 164
– Grupa Volkswagen: 29 137
– Ford: 26,849
– Hyundai Motor Group: 22 875
– Rivian: 17 969
– BMW: 17 512
– Mercedes-Benz: 16 287
– Volvo Polestar: 12 995
– Nissan: 8,444
– Toyota Motor Corp.: 6 039
– Lucid: 3 191
– Subaru: 2 946
Powyższe liczby podkreślają przytłaczającą przewagę, jaką Tesla ma na amerykańskim rynku pojazdów elektrycznych. Jej sprzedaż była o 61,5% większa niż łączna sprzedaż konkurentów, która wyniosła 201 408 pojazdów elektrycznych.
Sprawność w… obniżaniu cen
Jednym z kluczowych czynników wpływających na wyjątkową „sprawność sprzedażową” Tesli jest jej zdolność do ciągłego obniżania cen w popularnych modelach, takich jak Model Y. Te obniżki cen były możliwe ze względu na solidne marże zysku firmy. W poprzedniej analizie ujawniono, że Tesla osiągnęła znaczne zyski netto w wysokości 9 574 USD za sprzedany pojazd, znacznie wyższy niż jego konkurenci, tacy jak GM (2150 USD), Toyota (1 197 USD) i Volkswagen (973 USD).
Tesla zainicjowała swoją pierwszą rundę obniżek cen w 2022 roku, a następnie kilka kolejnych w ciągu 2023 roku. Te strategiczne obniżki cen spowodowały znaczną presję konkurencyjną, szczególnie na rywali, takich jak Ford, którzy zmagają się z problemami rentowności w sektorze pojazdów elektrycznych. W przypadku Ford modele elektryczne poniósły straty w wysokości 900 milionów dolarów w 2021 roku, 2,1 miliarda dolarów w 2022 roku i (oczekiwane) 3 miliardy dolarów w 2023 roku.
Ustawa o redukcji inflacji pomogła
Oprócz konkurencyjnych cen, Tesla skorzystała z ustawy o redukcji inflacji z 2022 r., która zrewidowała ulgi podatkowe dla pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych. Zgodnie z przepisami, pojazdy elektryczne i zasilające je baterie muszą być teraz montowane w Ameryce Północnej, aby kwalifikować się do tych ulg podatkowych. Ta znacząca zmiana zadziałała na korzyść Tesli, ponieważ wielu zagranicznych konkurentów, w tym VW, BMW i Hyundai, nie kwalifikuje się już do tych dotacji.
Wyjątkowa sprzedaż Tesli w pierwszym 2023 r. podkreśla jej wiodącą pozycję na rynku pojazdów elektrycznych w USA. Połączenie konkurencyjnych cen i korzystnych zmian legislacyjnych dodatkowo umocniło dominację rynkową tego producenta. Ciekawostką jest fakt, że popyt na Tesle jest tak duży, że koncern nawet nie musi się reklamować. Tesla pozostaje także liderem światowego rynku. Tutaj jednak mocno naciska na nią chiński gigant BYD. Zdaniem analityków w najbliższym czasie możliwa jest zmiana na pozycji lidera. Chińczycy jednak w przeciwieństwie do Tesli większość swoich aut sprzedają na rodzimym rynku. Przynajmniej do tej pory.
Opracował: Rafał Wąsowicz