Ford zarobił krocie na Rivianie

Ford zarobił krocie na Rivianie

Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Amerykański koncern motoryzacyjny na swojej stronie internetowej przedstawił wyniki finansowe za ostatni kwartał 2021 roku. Firma zarobiła w tym okresie rekordowe 8,2 mld USD na inwestycjach kapitałowych w Rivian. Wpływy wynikają głównie z wzrostu wartości akcji tego producenta aut EV po pierwszej ofercie publicznej, która odbyła się 10 listopada.

Akcje producenta samochodów elektrycznych firmy Rivian poszybował aż o 53%, przekraczając 100 miliardów dolarów w swojej pierwszej ofercie publicznej w 2021 r. Choć od tego czasu wartość akcji firmy spadły o ponad 27%, to inwestycje w podobne przedsięwzięcia wciąż cieszą się w USA wielkim powodzeniem. Inwestorzy zwracają bowiem uwagę na wielką dynamikę rynku e mobilności i jego ciągły wzrost. Nawet w kontekście ubiegłorocznych kłopotów z łańcuchem dostaw.

Zwiększenie mocy produkcyjnych

Rivian dzięki wejściu na giełdę zapewnił sobie zastrzyk finansowy w wysokości 13,7 mld USD. Firma zadeklarowała wtedy, że moce produkcyjne w pierwszej fabryce zostaną zwiększone ze 150 000 do 200 000 pojazdów rocznie. Obecnie producent dostarczył już pierwsze pojazdy R1T do klientów (we wrześniu i w grudniu). W sumie na sam R1 złożono około 71 000 zamówień w przedsprzedaży.

Rivian poinformował ponadto, że swoją drugą fabrykę w USA wybuduje na wschód od Atlanty, w stanie Georgia. Po ukończeniu inwestycji zakład powinien być w stanie produkować do 400 000 pojazdów elektrycznych rocznie. Budowa ruszy latem 2022 r., a pierwsze auta zjadą z taśmy montażowej już w 2024 r.

Inwestycja w e-mobilność

Ford, to jeden z dużych inwestorów Rivian (zainwestował w nią w 2019 roku około 500 mln USD), obecnie posiada ponad 5 % udziałów w kalifornijskiej firmie. To jeden z elementów nowej strategii amerykańskiego koncernu, który sam dąży do elektryfikacji, odchodząc od tradycyjnych samochodów benzynowych. To efekt popytu na ekologiczny transport, który gwałtownie rośnie. Firma zobowiązała się zainwestować ponad 30 miliardów dolarów w pojazdy elektryczne do 2030 roku.

Ford, który zapowiedział już, że 3 lutego br., poda pełne wyniki finansowe za czwarty kwartał,  poinformował, że przeklasyfikuje swój zysk bezgotówkowy w wysokości 900 milionów dolarów za pierwszy kwartał 2021 r. z inwestycji w Rivian jako pozycję specjalną. Reklasyfikacja zmieni roczny skorygowany zysk producenta przed odsetkami i opodatkowaniem (EBIT), który wcześniej przewidywano między 10,5 miliarda a 11,5 miliarda USD.

Elektryczne pickupy na topie w USA

Rivian rozwija obecnie m. in. markę elektrycznych pickupów i SUV-ów , skierowaną do osób dysponujących większymi środkami. Amazon, który pod koniec października ujawnił pozyskanie 20% udziałów w Rivian, zamówił od firmy 100 000 elektrycznych samochodów dostawczych.

Zarówno Rivian jak i Ford stały się dużym wyzwaniem i „problemem” dla Tesli. Lider rynku elektromobilności niejako „przespał” bowiem moment wejścia na rynek amerykański niezwykle tam popularnych pickupów EV. Teraz zwracając uwagę na niezwykłe zainteresowanie tego typu elektrykami od Forda (200 000 zamówień na F-150 Lightning) i Rivian, Tesla ogłosiła swoje plany produkcyjne długo oczekiwanego Cybertrucka. Jego montaż ruszy jednak dopiero na początku pierwszego kwartału 2023 roku. Wcześniejsze zapowiedzi mówiły o starcie pod koniec 2022 roku.

Źródło: media.ford.com, własne, tesla, rivian.com

Narzędzia
i kalkulatory