W Turcji powstanie gigafabryka Forda

W Turcji powstanie gigafabryka Forda

Przeczytasz w 4 min
Przeczytasz w 4 min

Firmy Ford, SK On Co. oraz Koç Holding podpisały protokół ustaleń w celu zbadania możliwości  powołania joint venture z siedzibą w Ankarze (Turcja). Zaproponowana spółka ma stworzyć jeden z największych europejskich zakładów produkujących baterie do elektrycznych samochodów użytkowych (ogniwa NMC o wysokiej zawartości niklu). Sfinalizowanie przedsięwzięcia ma nastąpić w roku 2022.Rozpoczęcie produkcji baterii do EV planowane jest w połowie dekady. Wydajność linii produkcyjnej szacowana jest na 30-45 gigawatogodzin (GWh).

Zgodnie z Ford Pro

W Fordzie stale pracujemy nad przyspieszeniem i przewodzeniem rewolucji branży motoryzacyjnej w obszarze elektryfikacji samochodów kontynuując nasze zaangażowanie w tworzenie firmy neutralnej pod względem emisji dwutlenku węgla i budując naszą siłę wiodącej europejskiej marki pojazdów użytkowych także poprzez naszą nową działalność Ford Pro, w zakresie usług i dystrybucji pojazdów – powiedział Stuart Rowley, prezes Ford of Europe.

Dział Ford Pro, został wyodrębniony w ramach Forda jako efekt planu Ford+, którego głównym celem jest wzrost i tworzenie wartości w oparciu o trwałe relacje z klientami. Plan ten przewiduje, że już do 2025 roku marka wygeneruje 45 mld USD przychodu ze sprzedaży pojazdów oraz nowych i dodatkowych usług – w porównaniu do 27 mld USD uzyskanych w roku 2019.

Europejski lider w dostawczakach

Działalność Forda w zakresie pojazdów użytkowych na rynku europejskim stale się umacnia. W 2021r., po raz siódmy z rzędu, Ford był liderem rynku pojazdów dostawczych na Starym Kontynencie. Jednocześnie producent zdobył miano najlepiej sprzedającej się marki aż na dziewięciu rynkach, w tym m.in. w Wielkiej Brytanii, gdzie model Transit Custom zajął pierwsze miejsce w rankingu sprzedaży, wyprzedzając inne samochody osobowe i użytkowe. Dodatkowo Ford zapowiada rozpoczęcie dostaw nowego E-Transita, czyli pierwszego w pełni elektrycznego samochodu użytkowego do europejskich klientów w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Zaproponowana nowa spółka joint venture, mająca zająć się produkcją baterii do pojazdów elektrycznych, to dokonały przykład, jak korzystamy ze strategicznego partnerstwa w celu wzmacniania naszej działalności. Jest to także pierwsza z wielu istotnych zapowiedzi dotyczących elektryfikacji pojazdów użytkowych, które przedstawimy w tym roku w ramach trwającej właśnie przebudowy naszej działalności, mającej na celu stworzenie sprawniejszej, silniejszej i bardziej zrównoważonej, w pełni elektrycznej firmy Ford w Europie – dodał Rowley.

Ogniwa NMC

Spółka joint venture z siedzibą w Ankarze, będzie produkować ogniwa NMC o wysokiej zawartości niklu wykorzystywane do montażu w modułach baterii. Produkcja ma się rozpocząć już w połowie dekady, a roczna wydajność linii produkcyjnej wyniesie prawdopodobnie od 30 do 45 GWh.

Po nawiązaniu współpracy z Fordem w ramach BlueOval SK w Ameryce Północnej, cieszymy się, że teraz będziemy współpracować również w Europie. Jesteśmy przekonani, że dzięki tej kooperacji będziemy wspierać realizację strategii rozwoju elektryfikacji Forda oraz dalszego rozwiązywania globalnego problemu redukcji emisji dwutlenku węgla poprzez rozwój branży pojazdów elektrycznych. …..nowa spółka joint venture stanie się firmą, która rozwija się razem z lokalną społecznością turecką – powiedział Dong Seob Jee, dyrektor generalny SK On Co., Ltd.

Przy wsparciu rządu

Inwestycje planowane przez trzech partnerów w ramach spółki joint venture, która ma zajmować się produkcją akumulatorów (przy jednoczesnym wsparciu rządu tureckiego) przyniosą bezpośrednie korzyści dużym i małym operatorom pojazdów użytkowych w całej Europie, zmniejszając ich koszty energii i eksploatacji oraz w znacznym stopniu przyczyniając się do ograniczenia emisji CO2.

Grupa Koç uważnie śledzi możliwości inwestycyjne w przemyśle samochodowym, a także zaawansowane technologie i rozwój elektryfikacji, zgodnie z naszym podejściem do zrównoważonego rozwoju. Z naszym partnerem, firmą Ford, współpracujemy od prawie stu lat, co otwiera nam drogę do przyszłościowych inwestycji strategicznych – powiedział Levent Çakıroğlu, prezes zarządu Koç Holding.

Cieszymy się, że możemy ogłosić podpisanie niewiążącego protokołu ustaleń w celu zbadania możliwości utworzenia spółki joint venture, która będzie stanowiła znaczący krok w kierunku integracji pionowej w zelektryfikowanej przyszłości przemysłu samochodowego. To strategiczne posunięcie jest nie tylko doskonałym dowodem potencjału Turcji, ale także zapewni naszemu krajowi znaczącą przewagę konkurencyjną w produkcji baterii do samochodów elektrycznych. Wieloletnia historia i pozycja krajowego lidera Grupy Koç w przemyśle samochodowym, zaufanie i zaangażowanie naszego partnera Forda oraz głęboko zakorzenione doświadczenie SK Innovation dodatkowo umacniają nasze zaufanie do tego projektu – dodał Çakıroğlu.

Po podpisanym w marcu niewiążącym protokole ustaleń Ford, SK On Co., Ltd. i Koç Holding będą dążyć do sfinalizowania wspólnego przedsięwzięcia jeszcze w roku 2022.

Inwestycje bateryjne warte miliardy

Na początku 2022 r. Ford i SK Innovation – spółka macierzysta SK On Co., Ltd. utworzyły już BlueOval SK, spółkę joint venture w Stanach Zjednoczonych. We wrześniu Ford ogłosił natomiast, że planuje dokonać największej w historii amerykańskiej inwestycji w pojazdy elektryczne. Wraz ze swoim partnerem, firmą SK Innovation, zamierza zainwestować 11,4 mld USD i stworzyć prawie 11 000 nowych miejsc pracy w Tennessee i Kentucky. Zakład w Tennessee, nazwany BlueOval City, będzie największym, najbardziej zaawansowanym i najwydajniejszym kompleksem produkcyjnym Forda w jego 118-letniej historii. Nowy BlueOval SK Battery Park w Kentucky będzie natomiast składał się z dwóch fabryk baterii, które zasilą nową linię pojazdów elektrycznych przeznaczonych na rynek północnoamerykański. Plany Forda dotyczące produkcji baterii do pojazdów elektrycznych zakładają osiągnięcie do roku 2030 wydajności ogniw akumulatorowych na poziomie co najmniej 240 GWh. Planowo, ok. 140 GWh będzie potrzebnych w Ameryce Północnej, a pozostała część zostanie przeznaczona na inne kluczowe rynki, w tym m.in. do Europy oraz Chin.

Źródło: na podstawie Ford

Narzędzia
i kalkulatory