Mnogość kart do ładowania, wypychających portfel i mylących się ze sobą – oto obrazek, który jeszcze niedawno był codziennością kierowców aut elektrycznych. Pierwsi posiadacze modeli EV musieli mierzyć się nie tylko ze słabo rozwiniętą infrastrukturą do uzupełniania energii w akumulatorach, ale i z chaosem w dziedzinie dostępu do ładowarek. Różne karty i konieczność rejestracji w wielu różnych firmach irytowały. Dziś sytuacja na szczęście się zmienia – coraz popularniejsze są aplikacje, a najnowsze ładowarki umożliwiają też płatność kartą płatniczą czy kredytową.
Coraz popularniejsze są również karty „producenckie”
To oznacza, że można nosić w portfelu kartę wydaną przez producenta auta i za jej pomocą ładować auto na stacjach różnych spółek – np. Ionity czy Greenway. Rozliczenie się odbywa z firmą wydającą kartę, a nie osobno z każdym z operatorów. To proste i wygodne. Dlaczego nie pozostać przy aplikacji? Karty zwykle idą w parze z aplikacjami – obecność fizycznego „plastiku” pomaga jednak w sytuacji, kiedy nie mamy akurat dostępu do internetu albo wyczerpała nam się bateria w telefonie. Jedna karta dająca dostęp do wielu ładowarek, również podczas zagranicznych wyjazdów – to brzmi… wygodnie. Zobaczmy, jak prezentuje się rynek.
Audi Charging
Audi oferuje trzy taryfy różniące się opłatami i cenami za kWh. Marka podkreśla, że usługa Audi Charging daje dostęp do ponad 500 000 publicznych punktów ładowania w 27 krajach Europy. Na ładowarkach partnerów (Selected Partner Network) obowiązują dla klientów Audi zniżki. Nie ma też opłaty za blokowanie punktu podczas ładowania AC w godzinach 21:00-9:00.
Ile kosztuje Audi Charging? Wszyscy klienci posiadający nowy, w pełni elektryczny samochód Audi, wybierając taryfę Audi Charging Pro zwolnieni są z opłaty podstawowej przez pierwszy rok.
Audi oferuje trzy taryfy. Charging Basic jest opisana jako „do okazjonalnego ładowania”. Nie ma tu miesięcznej opłaty, ale 1 kWh na ładowarkach AC kosztuje 2,33 zł. Na DC – 3,64 zł, a na stacjach Ionity HPC – 3,50 zł/kWh. Opłata za blokowanie AC to 0,23 zł za minutę po upływie 240 minut (nie jest pobierana we wspomnianych godzinach), a DC – 0,70 zł za minutę po 90 minutach.
Audi Charging Plus wiąże się z miesięczną opłatą w wysokości 13,99 zł. Ceny są następujące: AC kosztuje 1,87 zł/kWh, DC 3,36 zł/kWh, Ionity HPC: 3,50 zł/kWh.
Audi Charging Pro to taryfa reklamowana jako „najbardziej konkurencyjne stawki za ładowanie do regularnego użytku”. Opłata miesięczna wynosi 59,90 zł. AC kosztuje 1,63 zł za kWh, DC – 2,80 zł/kWh, a korzystanie z ładowarek Selected Partner Network to koszt 2,33 zł za kWh. Opłaty za blokowanie ładowarek są takie same we wszystkich taryfach.
BMW Charging
BMW oferuje dwie taryfy. Pierwsza to Active. Opłata podstawowa wynosi tu 40 zł miesięcznie. Można jej jednak nie płacić. „Rok bez opłaty podstawowej dla nowych klientów BMW. Dodatkowo klienci BMW iX1, BMW iX3, BMW iX, BMW i4, BMW i5 oraz BMW i7 otrzymają automatycznie pakiet IONITY Plus na jeden rok bez opłaty podstawowej” – reklamuje firma na swojej stronie. W tym pakiecie ładowanie AC kosztuje 1,07 zł za kWh, a po upływie 180 minut doliczane jest jeszcze 40 groszy za minutę postoju. Obowiązuje też opłata za sesję (2,59 zł). Ładowanie DC wyceniono na 1,80 zł/kWh, a dodatkowe 50 groszy za minutę za postój doliczane jest po godzinie. Minimalny okres umowy to miesiąc, a karta zastępcza kosztuje 30,96 zł.
Z kolei taryfa Flex oznacza brak miesięcznego abonamentu. Stawki są tu jednak takie same, jak dla pozostałych klientów poszczególnych operatorów. Można dokupić również pakiet IONITY Plus (37 zł miesięcznie), dzięki któremu otrzymuje się zniżkę 70 groszy za kWh.
FordPass Blue Oval
Ford daje swoim klientom (jak na razie dotyczy to osób kupujących Mustanga Mach-E, należy się zapewne spodziewać rozszerzenia usługi o Explorera EV) możliwość bezpłatnego dostępu do sieci Ionity na rok. Po upływie tego okresu, opłata wynosi 750 zł rocznie.
Hyundai – Charge myHyundai
„Dostęp do ponad 1 000 publicznych punktów ładowania w całej Polsce i 482 000 w 29 krajach europejskich” – tak usługę Charge myHyundai reklamuje koreański producent. Do wyboru są dwie taryfy – Flex i Smart. W tej pierwszej ponosi się koszt aktywacji karty (34 zł), ale potem nie trzeba wnosić opłaty miesięcznej. Ładowanie AC kosztuje według stawek danego operatora, a opłata za sesję to 2,60 zł. Ładowanie DC odbywa się na tych samych zasadach. Minimalny czas trwania umowy to miesiąc, a karta zastępcza kosztuje 33,35 zł.
W taryfie Smart opłata miesięczna to 22 złote. W ramach tej oferty kierowcy mogą korzystać z 15-procentowej zniżki na ładowarkach sieci innych niż Ionity.
Kia Charge
„Karta Kia Charge zapewnia szybki i łatwy dostęp do jednej z największych sieci ładowania obejmującej ponad 680 500 punktów ładowania różnych operatorów w 29 krajach w Europie oraz 4 150 w Polsce” – to cytat ze strony marki. Do wyboru są dwa plany taryfowe i dodatkowy pakiet, a w grę wchodzą ładowarki m.in. sieci Greenway, Elocity, Ionity, PowerDot czy Eleport, a także EkoEn i Budimex. Zasady są bardzo podobne, jak w przypadku oferty Hyundaia.
Kia Charge Easy to pakiet, w którym płaci się 34 zł za aktywację karty, nie ma jednak opłat miesięcznych. Ładowanie AC i DC kosztuje według stawek operatorów, opłata za sesję wynosi 2,60 zł.
W pakiecie Plus klienci korzystają z 15-procentowych zniżek (oprócz Ionity), a opłata miesięczna to 22 zł. Dodatkowy pakiet to „zniżkowa” oferta na Ionity (-0,70 zł za kWh) za 37 zł miesięcznie. Promocja na pakiet Plus obowiązuje dla klientów aut Kia EV9 zakupionych przed 20.03.2024 i zarejestrowanych w Kia Charge przed 20.03.2025. Otrzymają oni automatycznie podczas wyboru taryfy Kia Charge Plus bezpłatny dostęp do abonamentu w planie taryfowym Plus oraz IONITY Power na okres 36 miesięcy.
Lexus Charging Network
Do wyboru mamy tu trzy taryfy – Go, Active i Active+. W tej pierwszej płaci się tylko 45 zł jednorazowej opłaty aktywacyjnej. Sesje AC i DC kosztują 2,30 zł, ceny kWh są takie, jak w cennikach operatorów. Taryfa Active kosztuje 23,50 zł miesięcznie, ale nie płaci się opłaty aktywacyjnej. Nie ma opłat za sesję. Active+ kosztuje 67 zł miesięcznie. Ładowanie na stacjach partnerskich kosztuje z taką taryfą o 20 procent mniej.
Mercedes me Charge
Mercedes oferuje trzy plany taryfowe. Klienci na nowe auta elektryczne lub hybrydowe plug-in tej marki nie płacą w pierwszym roku żadnej miesięcznej opłaty podstawowej – nabywcy hybryd mają „w cenie” pakiet M, a kupujący elektryki – L.
Mercedes me Charge S to pakiet bez miesięcznej opłaty. Za ładowanie płaci się tyle, ile u operatorów – korzyścią jest tu więc brak konieczności wyrabiania wielu kart i otrzymywanie jednej, zbiorczej faktury w miesiącu.
Mercedes me Charge M kosztuje 40 zł miesięcznie. Ładowanie AC kosztuje 1,32 zł za kWh i po 0,50 zł za minutę po upływie 180 minut. Szybkie ładowanie DC/HPC kosztuje 2,07 zł za kWh i 0,50 zł za minutę po upływie 45 minut. Ionity HPC wyceniono na 2,07 zł za kWh.
Mercedes me Charge L kosztuje 60 zł miesięcznie (oczywiście po upływie roku od zakupu nowego auta elektrycznego z gwiazdą na masce). Ładowanie AC wyceniono na 1,15 zł za kWh, a DC na 1,80 zł. Ionity HPC również kosztuje 1,80 zł za kWh. Opłaty za zajmowanie ładowarki są takie same, jak w taryfie M.
Porsche Charging Service
Program Porsche Charging Service umożliwia korzystanie z ładowarek m.in. Ionity czy Greenway (niemal trzy tysiące punktów w kraju), a także na stacjach Porsche Turbo Charger. Marka ma również ponad 70 partnerów z ładowarkami Porsche Destination Charging, zlokalizowanych przy hotelach, restauracjach i innych tego typu miejscach. Właściciele Porsche mogą ładować tam auta bez kosztów. Klienci na auta Porsche przez trzy lata mogą korzystać z karty Porsche Charging Service bez miesięcznych opłat, płacąc tylko za ładowanie (w sieciach, które pobierają opłaty). Ceny za kWh są niższe niż rynkowe – przykładowo, w Ionity zamiast 3,5 zł płaci się 1,5 zł.
Skoda Powerpass
Karta Skody może działać w jednej z trzech taryf. Charge Free oznacza brak miesięcznej opłaty i koszty na poziomie 3,50 zł za kWh w Ionity, 2,33 zł za kWh AC i 3,64 zł za DC. Simply Charge to koszt 13,99 zł miesięcznie. Cena Ionity się nie zmienia, ale AC kosztuje 1,87 zł za kWh, a DC – 3,36 zł za kWh. W taryfie Charge Faster (59,99 zł miesięcznie) Ionity to koszt 2,33 zł za kWh, AC: 1,63 zł, a DC – 2,80 zł.
Volkswagen WeCharge
VW oferuje trzy taryfy – We Charge Free bez opłaty miesięcznej (AC za 2,33 zł za kWh, DC za 3,64 zł za kWh, Ionity za 3,50 zł za kWh), We Charge Go za 13,99 zł miesięcznie (1,87 zł za AC, 3,36 zł za DC, 3,50 zł za Ionity) i We Charge Plus (59,99 zł miesięcznie, AC za 1,63 zł, DC za 2,80 zł, ładowarki Selected Partner Network za 2,33 zł za kWh). Opłaty za blokowanie to w każdym wypadku 0,23 zł za minutę na AC (od 240 minut, nie płaci się między 21 a 9) i 0,70 zł za minutę na DC (od 90 minut). Ładowarki Selected Partner Network obejmują sprzęt sieci IONITY, Aral Pulse, Audi charging hub i Ewiva.
Volvo Public Charging
Karta Volvo jest wydawana klientom, którzy zdecydują się na którąś z dwóch taryf. Small nie kosztuje miesięcznie ani złotówki, ale marka nie oferuje też zniżek na ładowarki. Korzyścią jest tu więc ponownie otrzymywanie zbiorczej faktury i noszenie w portfelu jednej karty zamiast kilku. Oferta Large to koszt 70 zł miesięcznie. Ładowanie AC kosztuje tyle, ile w cennikach operatorów. DC to koszt 2,59 zł za kWh przy szybkości do 99 kW i 2,10 zł za kWh od 100 kW. Koszt zajmowania stacji DC to 0,50 zł za minutę po przekroczeniu 90 minut.
Która oferta wypada najkorzystniej?
Jak widać, wielu producentów oferuje swoje karty do ładowania. Nie są to jednak wszyscy gracze na rynku. Swoje rozwiązanie dopiero w 2024 r. ma wprowadzić Renault. Nie robią tego Stellantis (Citroen, Opel, Peugeot, DS, Fiat, Abarth), Mazda czy Honda. Kart nie sprzedaje także Tesla. Oferty bywają korzystne – ale to, którą konkretnie taryfę wybrać zależy przede wszystkim od tego, jak często ładujemy auto poza domem. Kto korzysta głównie z ładowarki w przydomowym garażu i używa auta EV przede wszystkim w mieście, może zaoszczędzić i wybrać któryś z wariantów, przy którym nie trzeba płacić miesięcznego abonamentu.
Mikołaj Adamczuk