Ranking najlepszych sieci zostały sporządzony na podstawie 390 000 recenzji pozostawionych przez użytkowników Chargemap w różnych sieciach ładowania, od 20 kwietnia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. włącznie.
„Aby uniknąć nadmiernych rozbieżności statystycznych i zapewnić stałą średnią ocenę, ranking opiera się na co najmniej 1000 ocen zebranych w tym okresie dla sieci ładowania. Kryteria uwzględniają ogólne doświadczenie w zakresie opłat, ale także koncentrują się na niezawodności sprzętu i stosunku jakości do ceny” – piszą autorzy zestawienia.
W głównej kategorii „ogólnych wrażeń z ładowania” zwyciężyła Tesla Superchargers. Klienci cenią sobie jej ładowarki między innymi za ich wydajność i przyjazność dla użytkownika. Niderlandzka sieć Fastned zapewniła sobie drugie miejsce (główne plusy to jej dostępność i wygoda ładowania). Pierwszą trójkę zamyka Electra, francuska sieć, która odnotowała znaczący postęp w rozbudowie swojej infrastruktury ładowania w Europie.
Jeśli chodzi o stosunek jakości do ceny, najlepiej wypadła francuska sieć Orleans Metropole, z 31 strefami ładowania. Wyprzedziła NW IECharge, sieć charakteryzującą się obecnością na obszarach podmiejskich i wiejskich, oraz sieć Lidla, która rozbudowuje swoje urządzenia ładujące w całej Europie (także w Polsce możemy korzystać z ładowarek usytuowanych przy sklepach Lidla).
„Niezawodność infrastruktury, kluczowa dla użytkowników EV, obejmuje czynniki takie jak łatwość obsługi, czas ładowania, dostawa mocy oraz stan punktów ładowania i sieci. Tesla zdobyła pierwsze miejsce co odzwierciedla jej zaangażowanie w świadczenie wysokiej jakości usług” – czytamy w podsumowaniu rankingu.
Pod koniec grudnia 2023 r. w Polsce funkcjonowały 5933 ogólnodostępne punkty ładowania pojazdów elektrycznych (3282 stacji – źródło: Liczniki elektromobilności PSPA/PZPM). 26% z nich stanowiły szybkie punkty ładowania prądem stałym (DC), a 74% – wolne punkty prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW.