Home Infrastruktura Powstaną nowe ładowarki przy MOP-ach. GDDKiA rozpisuje przetarg

Infrastruktura ładowania

Powstaną nowe ładowarki przy MOP-ach. GDDKiA rozpisuje przetarg

Infrastruktura ładowania

Powstaną nowe ładowarki przy MOP-ach. GDDKiA rozpisuje przetarg

Dla podróżujących elektrykami na długich dystansach perspektywa kolejnych ładowarek przy autostradach jest bardzo atrakcyjna.
Fot. EV Klub Polska
Przeczytasz w < 1 minutę
Przeczytasz w < 1 minutę

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad rozpisała przetargi na dzierżawę fragmentów nieruchomości przy Miejscach Obsługi Podróżnych przy autostradach A1, A2, A4 oraz drogach ekspresowych S3, S7, S8 oraz S19. Mają tam powstać ładowarki dla samochodów elektrycznych.


Możliwość ładowania samochodów elektrycznych w trasie to jeden z najważniejszych elementów, które należy poprawić, by polscy kierowcy chętniej przesiadali się na auta EV. O ile sieć ładowarek w dużych miastach bywa już przyzwoita, o tyle szybkie uzupełnianie energii przy autostradach czy drogach ekspresowych nadal stanowi problem – zwłaszcza że modele elektryczne często charakteryzują się dużym zużyciem przy wyższych prędkościach.

Sytuacja stopniowo się jednak poprawia. Przykładowo, w 2023 r. sieć powiększyła się o ładowarki w następujących miejscach:
-autostrada A1: MOP-y Ludwinowo Północ i Ludwinowo Południe

-autostrada A2: MOP-y Niesułków, Kozanki i Zaborów

– autostrada A1: MOP-y Wieszowa Północ i Wieszowa Południe

-droga ekspresowa S7: MOP-y Lutek i Majdany Wielkie

Można znaleźć ładowarki przy trasach A1, A2, A4, S3 czy S7. W sumie na 77 MOP-ach działa 81 stacji ładowania, o mocy od 22 do 350 kW (stan na 2023 r.). Nie ma jednak ładowarek dla aut ciężarowych.

Sieć się rozwija i należy spodziewać się kolejnych punktów. GDDKiA ogłosiła przetarg na wybudowanie na 15 MOP stacji ładowania dla pojazdów elektrycznych osobowych i ciężarowych, spełniających wymagania Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR).

Jak podaje GDDKiA na swojej stronie, przetarg dotyczy MOP-ów zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych:

A1 – Gorzelanka Wschód i Zachód, Starcza Wschód i Zachód,

A2 – Ciosny Północ i Południe,

A4 – Prószków i Krajków Północ,

S3 – Lisiny Wschód i Zachód,

S7 – Zbójecka Góra,

S8 – Ochędzyn i Niwiska,

S19 – Kamień Wschód i Zachód

Umowy będą zawarte na okres 20 lat z możliwością przedłużenia o kolejne 5 lat. Ponadto w wyznaczonych przez GDDKiA lokalizacjach MOP, dzierżawcy będą mieli również możliwość, posadowienia automatu vendingowego lub sklepu autonomicznego, w celu uatrakcyjnienia świadczonych usług. Oferty są zbierane do 15 marca 2024 roku. Podstawowym kryterium będzie wysokość czynszu dzierżawnego.

MA

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory