Home Infrastruktura Operatorzy Elocity Sopot nadrabia elektromobilne zaległości

Infrastruktura ładowania

Sopot nadrabia elektromobilne zaległości

Infrastruktura ładowania

Sopot nadrabia elektromobilne zaległości

Cztery ładowarki o mocy 50 kW zapewniają uniwersalne ładowanie w rozsądnym czasie dla większości modeli.
Fot. NDI
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Infrastruktura ładowania rozwija się w naszym kraju nie tak szybko jakbyśmy sobie tego życzyli, ale niewątpliwie jej rozwój (co pokazują statystyki) następuje. Cieszy każdy obiekt. W Sopocie na terenie NDI, funkcjonuje jeden z większych w Polsce hubów ładowania samochodów elektrycznych w którym zlokalizowano 10 stacji ładowania – w większości są to ładowarki DC. Dwie z nich ładują z mocą do 150 kW. Przy Powstańców Warszawy odbywają się comiesięczne, trójmiejskie spotkania społeczności EV Klub Polska w ramach Meetup-ów.

Elektromobilność w Polsce się rozwija, na naszych drogach jest coraz więcej samochodów elektrycznych (82508 osobowych i użytkowych samochodów całkowicie elektrycznych). Jedną z barier jest skromna ogólnodostępna infrastruktura ładowania elektryków, w tym przede wszystkim szybkich punktów ładowania prądem stałym DC.

Z analizy InsightOut Lab przeprowadzonej na zlecenie Volkswagena wynika, że na koniec roku 2024 w całej Polsce funkcjonowało 10,6 tys. punktów ładowania, co oznacza wzrost aż o 53 procent w porównaniu z 2023 rokiem. W większości są to pojedyncze punkty, a kolejki do nich nie są wcale rzadkim widokiem. Wymusza to poszukiwanie wolnych miejsc do ładowania, a to z kolei powoduje, że użytkowanie samochodów elektrycznych wciąż wiąże się z utrudnieniami.

Z raportu „Barometr Nowej Mobilności” opublikowanego na początku 2025 roku przez Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności wynika, że dla użytkowników samochodów elektrycznych główne kryteria wyboru stacji ładowania to łatwy dostęp do ładowarek, szybkość ładowania i brak kolejek, cena usługi, możliwość płacenia za pośrednictwem aplikacji i udogodnienia tj. miejsce do odpoczynku, możliwość zjedzenia posiłku, skorzystania z toalety, sieci wi-fi.

Sopocki hub odpowiada na potrzeby

Nasz sopocki hub (na ul. Powstańców Warszawy – przyp. red.) odpowiada na wszystkie potrzeby użytkowników samochodów elektrycznych. Spośród 10 dostępnych ładowarek, aż 6 z nich ładuje prądem stałym. Dwie z nich to ładowarki o dużej mocy 150 kW, które gwarantują bardzo szybkie ładowanie. Cztery ładowarki o mocy 50 kW zapewniają uniwersalne ładowanie w rozsądnym czasie dla większości modeli. Z kolei na terenie parkingu podziemnego znajdują się 4 wallboxy z prądem zmiennym o mocy 22 kW, optymalne do ładowania podczas dłuższego postoju. Nasza lokalizacja ma jeszcze jeden ważny atut. Za ładowanie zapłacimy zarówno kartą z wykorzystaniem terminala płatniczego, jak i poprzez aplikacje mobilne, co jest możliwe dzięki współpracy z Elocity – powiedziała Lucyna Borgula, dyrektor zarządzający spółki Re Management z Grupy NDI.

Fot. NDI

Współpraca z Elocity to kolejne udogodnienie, gdyż ich oprogramowanie wspiera dziś co trzecią ogólnodostępną stację ładowania aut elektrycznych w Polsce, a ponad połowa ogólnodostępnych stacji w Polsce jest widoczna w aplikacji Elocity. Korzysta z niej już ponad 80 tysięcy kierowców „elektryków”.

Z aplikacją Elocity

Połączenie sopockiej wielostanowiskowej stacji ładowania samochodów elektrycznych z aplikacją Elocity to kolejne udogodnienie dla użytkowników, gdyż także ona stanowi hub – udostępniamy w niej infrastrukturę 395 operatorów w całej Polsce, więc z jej poziomu można weryfikować dostępność stacji, parametry ładowania i ceny. To bardzo intuicyjne i komfortowe rozwiązanie i cieszę się, że NDI dołączyło do naszego systemu. Tego typu wieostanowiskowe stacje ładowania to klucz do rozwoju elektromobilności w Polsce – powiedział Adrian Nocuń, prezes zarządu Elocity.

Fot. NDI

Status uzdrowiska zobowiązuje

Sopot z racji statusu uzdrowiska i ponad dwustu lat tradycji kuracyjnych zaprasza do siebie turystów, dla których ekologia nie jest pustym sloganem, a ważną wartością. Tym również kierują się nasi mieszkańcy. Sukcesywnie ograniczamy w mieście ślad węglowy, regularnie plasujemy się na podium wszelkich rankingów oceniających jakość powietrza, promujemy nasze tereny zielone stanowiące aż 60 procent powierzchni miasta, zachęcamy do korzystania z ekologicznych środków transportu. Wszystkie te działania wpisują się w założenia strategii rozwoju Sopotu, która zakłada m.in. wzmocnienie funkcji uzdrowiskowej poprzez rozwój infrastruktury, dywersyfikację oferty i poprawę jakości usług. Rozwój elektromobilności koresponduje z kuracyjnym charakterem miasta, dlatego w naszych działaniach będziemy promować również wielostanowiskową stację ładowania pojazdów elektrycznych – podkreślił Bartłomiej Barski, prezes zarządu Sopockiej Organizacji Turystycznej.

Niby promocja, ale nie do końca

Po publikacji materiału, nasz Czytelnik zwrócił nam uwagę, że cyt.: „Artukuł nie jest w pełni rzetelny, bo nie podaje info, że „tylko 2 ładowarki są „ogólnodostępne” – te 2 po 150 kw każda. Pozostałe 4 po 50 kw stoją na parkingu za szlabanem, gdzie za wjazd trzeba zapłacić kilkanaście zł/godzinę postoju(oprócz ceny za ładowanie), to samo dotyczy ładowarek AC, które są w garażu za szlabanem. Chory pomysł, by płacić za parking równowartość załadowania 5 kw.” (pisownia oryginalna – przyp. red.)

Dziękujemy za czujność,

redakcja elektromobilni.pl

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory