De Lijn zamawia stacje ładowania o wartości 24,2 miliona euro od SPIE-Ekoenergetyka. To zamówienie jest ważnym krokiem w przygotowaniach do wprowadzenia elektrycznych autobusów w kolejnych latach, w ramach którego dąży do osiągnięcia całkowicie bezemisyjnego transportu do 2035 roku.
Część umowy
Zamówienie jest częścią ramowej umowy z listopada 2023 roku, która przewidywała maksymalnie 1600 punktów ładowania w okresie 8 lat. Początkowo De Lijn złożył zamówienie na 403 stacje ładowania u SPIE-Ekoenergetyka oraz u jednego dodatkowego dostawcy. Umowa ramowa określała, że kolejne zamówienia z jednym dostawcą będą następować po mini-przetargu pomiędzy SPIE-Ekoenergetyka a drugim podmiotem. Ostatecznie De Lijn powierzył to drugie zamówienie SPIE-Ekoenergetyka.
– Infrastruktura ładowania jest kluczowym elementem w transformacji floty w kierunku bardziej ekologicznych rozwiązań. Do 2035 roku chcemy oferować w pełni bezemisyjny transport publiczny. Dlatego od kilku lat De Lijn kupuje wyłącznie elektryczne autobusy. Aby ładować te autobusy, musimy mieć wystarczającą ilość energii elektrycznej i punktów ładowania w naszych 50 zajezdniach. To zamówienie na stacje ładowania pomoże nam zapewnić, że wszystkie e-autobusy będą mogły być naładowane – powiedziała Ann Schoubs, Dyrektor Generalna De Lijn.
Do 900 stacji
Drugie zlecenie obejmuje zamówienie od 600 do 900 stacji ładowania o mocy od 50 do 180 kW. Przydział stacji ładowania do poszczególnych zajezdni będzie zależał od procesu elektryfikacji tych zajezdni.
– Dekarbonizacja transportu publicznego jest jednym z kluczowych wyzwań w budowie bardziej zrównoważonego świata i stanowi jedno z naszych priorytetów w naszej dywizji Infrastruktura – dodał Pascal Lekeu, dyrektor zarządzający SPIE Belgium.