Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Home › elektromobilni › Pogromca Tesli i Porsche w chińskim wydaniu
  • Marka ZEEKR należy w 100% do Zhejiang Geely Holding Group
  • Fot. Redakcja

ZEEKR

Pogromca Tesli i Porsche w chińskim wydaniu

ZEEKR

Pogromca Tesli i Porsche w chińskim wydaniu

Fot. Redakcja
Marka ZEEKR należy w 100% do Zhejiang Geely Holding Group
  • 21/07/2023
Przeczytasz w 6 min
  • 21/07/2023
Przeczytasz w 6 min

Według raportu ekspertów globalnego giganta pośrednictwa sprzedaży on-line – OLX Group, w Chinach jest już ponad 100 marek samochodowych. Tylko od 2016 roku zadebiutowało aż 50 nowych marek, z czego w bieżącym roku 6, a pojazdy kolejnych trzech marek mają wyjechać na drogi jeszcze w grudniu.

Koncerny z Państwa Środka, zdobywają udziały w europejskich rynkach nie tylko oferując własne produkty, ale i poprzez przejęcia europejskich marek wraz z ich technologią, tradycjami, dziedzictwem i pozycją rynkową, jak w przypadku kupienia Volvo przez przemysłowego potentata – Geely.  Niecałe 2 lata temu, koncern Geely, powołał do życia markę ZEEKR, oferującą samochody EV klasy premium. Według części obserwatorów motoryzacyjnego rynku, samochód ZEEKR 001 to “Tesla killer” i “Porsche z Państwa Środka”. Sprawdzamy, czy gracz z Chin może zagrozić pozycji najlepszych.

Geely: od lodówek po ultraluksusowe samochody hi-tech

Zhejiang Geely Holding Group Co, Ltd. Ltd. (ZGH), powszechnie znana jako Geely (吉利 /ˈdʒiːliː/ “pomyślny”), to chińska międzynarodowa firma przemysłowa z siedzibą w Hangzhou, Zhejiang. Firma jest własnością prywatną chińskiego miliardera Li Shufu. Została założona w 1986 roku i zaczynała od produkcji chłodziarek. Droga na motoryzacyjne szczyty rozpoczęła się od produkcji części do motocykli w 1992 roku, następnie całych motocykli w 1994 roku, aż do opracowania i rozpoczęcia produkcji własnych samochodów w 1997 roku ze swoją spółką zależną Geely Auto. Geely Auto jest obecnie siódmym co do wielkości producentem samochodów w Chinach, z 1,328 milionami sprzedanych samochodów w Chinach w 2021 roku. Na całym świecie grupa sprzedała ponad 2,2 miliona samochodów w 2021 r.

Firma produkuje i sprzedaje pojazdy pod własnymi markami, takimi jak Geely Auto, Geometry, Maple i ZEEKR, a także jako zagraniczne spółki i marki zależne, jak Volvo Cars, Polestar, Lynk & Co, Proton i Lotus, a także pojazdy wyłącznie użytkowe pod markami London EV Company, Ouling Auto i Farizon Auto. Produkuje również pojazdy elektryczne pod niektórymi z wcześniej wymienionych marek oraz motocykle pod swoją spółką zależną Zhejiang Geely Ming Industrial (marki Jiming i Geely), Qianjiang Motorcycle (marki QJMotor i Keeway) oraz Benelli. We wrześniu 2022 r. grupa nabyła 7,6% udziałów w Aston Martin Lagonda Global Holdings plc, ultraluksusowej brytyjskiej marce Aston Martin.

Siedziba główna Geely, Hangzhou, Zhejiang. Fot. Geely

Montaż ZEEKR w chińskiej fabryce. Fot. redakcja

ZEEKR. Bez kompleksów w segmencie premium EV.

ZEEKR, to marka samochodów elektrycznych premium należąca w 100% do Zhejiang Geely Holding Group Co, Ltd. Ltd. (ZGH). Założona w 2021 roku, specjalizuje się w samochodach elektrycznych, a jej produkty są adresowane do najbardziej wymagających klientów. Warto zauważyć, że od początku istnienia marki, producent dba o zachowanie najwyższego światowego stylu komunikacji i marketingu, pozycjonując się jako “firma zajmująca się technologią inteligentnej mobilności”. Komunikacja marki podkreśla, także że “Zeekr działa zgodnie z filozofią przedsiębiorstwa zorientowanego na użytkownika.”

Wygląd i styl to rzecz gustu, ale z pewnością produkty ZEEKR mogą się podobać.

Fot. ZEEKR

Wysokie aspiracje marki ZEEKR i dbałość o styl komunikacji z klientami są widoczne chociażby w sposobie, z jakim została przygotowana europejska strona internetowa marki. Oficjalna strona jest dynamiczna, nowoczesna i wysublimowana w kwestii formy i treści, a przy tym dyskretna i niekrzykliwa – zupełnie tak, jak chciałaby być postrzegana każda marka segmentu premium.

Modułowa konstrukcja. ZEEKR, Volvo, Renault i … Izera

Rocznie w Chinach sprzedaje się ponad 26 mln nowych, lekkich pojazdów samochodowych (samochody osobowe i dostawcze). W 2022 roku tamtejszy rynek stanowił 32% globalnej sprzedaży samochodów, co oznacza, że był tak samo wielki, jak połączone ze sobą rynki wszystkich krajów EU i Stanów Zjednoczonych. Aby móc efektywnie i szybko wprowadzać nowe marki i pojazdy na rynek, producenci wykorzystują modułową konstrukcję płyt podłogowych.

Produkty ZEEKR są zbudowane w oparciu o platformę modułową nazywaną “Architektura Zrównoważonego Doświadczenia (Sustainable Experience Architecture – w skrócie SEA), skonstruowaną dla pojazdów elektrycznych. SEA została stworzona w celu efektywnego (kosztowo i czasowo) wdrażania nowych samochodów, ale również z powodu spełnienia zmieniających się wymagań użytkowników poprzez integrację sprzętu, oprogramowania i ekosystemów w zakresie mobilności.

Pierwszym samochodem zbudowanym na modułowej platformie SEA jest ZEEKR 001 (więcej o modelu 001 poniżej). Z kolei najnowszym pojazdem skonstruowanym na platformie SEA jest Volvo EX30, którego światowa premiera miała miejsce w ubiegłym miesiącu w Mediolanie. 

Premierowe Volvo EX30 zaprezentowane w Mediolanie w czerwcu 2023 i w Warszawie w lipcu. Fot. Volvo

O rozmachu, strategicznych planach rozwoju i dominacji, świadczy fakt, że Grupa Renault i Geely podpisały umowę o powołaniu spółki joint venture. Spółka joint venture będzie zarządzana wspólnie przez Grupę Renault i Geely. Zarząd, złożony w jednakowej liczbie z przedstawicieli każdej ze stron, odpowiedzialny będzie za formułowanie i realizację kluczowych strategii oraz wyznaczanie kierunków działań spółki. Jej celem jest osiągnięcie pozycji lidera w zakresie produkcji pojazdów nowych generacji i sprostanie globalnemu popytowi w nadchodzących latach.

Platforma SEA zostanie również wykorzystana przy produkcji polskiego samochodu elektrycznego – Izera.

Izera – polska marka samochodu elektrycznego, którego start produkcji jest zapowiadany jest na 2025 rok.

– SEA została opracowana przez nasze globalne centra badawczo-rozwojowe w Europie i Chinach jako najbardziej elastyczna platforma EV dostępna do tej pory – powiedział Daniel Donghui Li, szef Geely Holding Group. – Od samego początku tworzyliśmy SEA tak aby objąć wiele segmentów, a jej oprogramowanie było otwarte dla innych marek do opracowania własnego ekosystemu samochodu. Umowa z Electromobility Poland to pierwszy raz w historii SEA, kiedy będzie ona wykorzystywana przez stronę trzecią spoza grupy Geely. Wierzymy, że SEA da EMP i Izerze silną przewagę nad konkurencją. W Geely chcemy zobaczyć, jak EMP realizuje własne marzenia o produkcji samochodów i napędza zmiany w polskim przemyśle motoryzacyjnym i całej UE – stwierdził prezes chińskiego koncernu.

ZEEKR 001. Nie taki nowy i nie taki chiński jak się wydaje

Flagowy produkt marki ZEEKR – luksusowy model “001”, od kilkunastu dni można już zamówić w przedsprzedaży on-line w Szwecji i Holandii w cenie od 60 490 euro, z terminem dostawy pod koniec roku. Ale samochód został z przytupem wprowadzony na rynek w Chinach (bijąc dwa rekordy Guinnessa) znacznie wcześniej, bo już 2021 roku. Jest więc dostępny już od jakiegoś czasu. Samochody ZEEKR są produkowane w Chinach, jednak ich projektowanie i testowanie odbywało się głównie w nowo otwartym centrum designu w szwedzkim Göteborgu, a modele trafiające obecnie do Europy zostały zoptymalizowane pod kątem rynku europejskiego.

Geely Design Center Göteborg. Fot. Geely

ZEEKR 001: hołd dla Porsche Panamera Sport Turismo?

Początkowo w Europie dostępne będą trzy wersje ZEEKR 001. Dostępny jest jednosilnikowy model Long Range z tylnym napędem i akumulatorem o pojemności 100 kWh oraz dwie wersje z napędem na cztery koła wyposażone w dwa silniki. Modele Performance i Privilege mają te same silniki o łącznej mocy 400 kW (544 KM) i 686 Nm, co pozwala im osiągnąć 100 km/h w zaledwie 3,8 sekundy. To znacznie mniej niż Tesla Model S, ale niewiele innych pojazdów elektrycznych jest szybszych. Privilege ma zasadniczo wyższy poziom wyposażenia niż Performance, w tym zawieszenie pneumatyczne.

Chociaż przyspieszenie ZEEKR 001 jest imponujące, zasięg samochodu jest jego najbardziej atrakcyjną cechą. Samochód z pojedynczym silnikiem, według WLTP osiąga zasięg 620 km, a w przypadku samochodów z dwoma silnikami spada on do 580 km. ZEEKR posiada system odłączania jednego z silników, gdy nie jest potrzebna wysoka moc, w celu poprawy wydajności. Zasięg ZEEKR 001 jest porównywalny z BMW iX xDrive50, który ma o ponad 10% większy akumulator. Model 001 obsługuje również ładowanie prądem stałym o mocy 200 kW dzięki możliwościom platformy SEA 800 V, a także prądem przemiennym o mocy 22 kW. Na wystarczająco szybkiej ładowarce DC przejście od 20 do 80% pojemności baterii zajmie mniej niż 30 minut.

ZEEKR 001 fot. ZEEKR

Z8

Nowoczesne wnętrze wykonano z najwyższą starannością z najlepszych materiałów Fot. ZEEKR

ZEEKR X. Miejski Crossover o zachwycającym designie i imponujących osiągach

Drugim modelem oferowanym w Europie jest ZEEKR X, opisywany przez producenta jako “miejski SUV przyszłości”.  ZEEKR X, podobnie jak flagowy “001”, jest również dostępny w przedsprzedaży on-line w Szwecji i Holandii w cenie od 45 990 euro, z terminem dostawy pod koniec roku.

Trudno odmówić mu uroku i stylu. Zaprojektowany nowocześnie, z wyraźnymi ostrymi liniami podkreślającymi dynamikę i indywidualizm, ale bez ostentacji i zbędnych ozdobników.

Technologicznie ZEEKR X to bliźniak Volvo EX30 i w bazowej wersji Long Range posiada jeden silnik o mocy 200 kW napędzający tylne koła, przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5.6s i ma zasięg 440 km. Wyższy wariant Privilege Dual Motor AWD, posiada dwa silniki o łącznej mocy 315 kW a napęd na cztery koła pozwala rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 3.8s i przejechać 400 km na jednym ładowaniu.

ZEEKR X, Fot. ZEEKR

Podsumowanie

ZEEKR bez żadnych kompleksów wkracza na europejskie salony samochodów premium. Produkty mają europejski rodowód, sprawdzoną technologię, doskonałe osiągi i atrakcyjny design a do tego są konkurencyjne cenowo. Co warte podkreślenia, marka mocno zwraca uwagę na styl komunikacji z klientem, chociażby w zakresie nazewnictwa modeli (różnie z tym bywało i nadal bywa u producentów z Chin). Udany i atrakcyjny wizualnie produkt, świetna komunikacja i dobre warunki handlowe – wróżymy sukces marce ZEEKR. 

Autor: Konrad Kowalski

  • Tagi: geely, zeekr

Narzędzia
i kalkulatory

Katalog
samochodów
elektrycznych

Mapa stacji
ładowania

Kalkulator
kosztów
ładowania

(stacje)

Porównywarka
taryfowa

(ładowanie
domowe)

Profiler
ładowarki
domowej

Kalkulator
dopłat dla osób
fizycznych

Kalkulator
dopłat dla
przedsiębiorców

Kalkulator
CO₂

Mapa zasięgu
samochodu
elektrycznego

Kalkulator
całkowitych
kosztów
posiadania

Porównywarka
EV

Ranking
EV

Kalkulator czasu
ładowania

Kalkulator
oszczędności
użytkowych

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła