Home Rynek Polska Rekordowy rok sprzedażowy Tesli

Polski rynek BEV

Rekordowy rok sprzedażowy Tesli

Polski rynek BEV

Rekordowy rok sprzedażowy Tesli

Fot. PSPA
Zeszły rok był dla Tesli rokiem rekordowej sprzedaży, zarówno na świecie, jak też w Polsce.
Przeczytasz w 5 min
Przeczytasz w 5 min

W 2023 roku Tesla w Polsce sprzedała 4599 nowych aut. Dodatkowe 805 sztuk fani marki w ubiegłym roku sprowadzili do naszego kraju. Ubiegły, rok pokazał jak duży skok ilościowy zanotował kalifornijski producent na naszym rynku. Rekordowa sprzedaż sprawiła, że amerykańska firma o włos przegrała np. z Citroenem i dosłownie zdeklasowała konkurencję w segmencie samochodów elektrycznych. Który z modeli był najpopularniejszy w zeszłym roku? Jak wyglądała sprzedaż tej młodej, ale już kultowej marki na przestrzeni ostatnich lat? Zobaczmy!

Pierwszy samochód marki Tesla ujrzał światło dzienne w 2008 roku. Roadster był zbudowany na bazie spalinowego Lotusa Elise, rozwijał 250 KM i osiągał 100 km/h w 3,5 s. Firma założona przez ekscentrycznego Elona Muska, biznesmena znanego wcześniej głównie ze stworzenia PayPala, zrobiła nieco szumu. Była jednak traktowana jako ciekawostka. „Obiecujący startup” – pisali dziennikarze. Nikt nie traktował wtedy ani Muska ani jego pomysłów poważnie, a elektromobilność była uznawana raczej za niegroźne dziwactwo. Przyszłość motoryzacji? Żaden z wiodących wtedy producentów nawet o tym nie myślał.

Minęło 15 lat. „Obiecujący startup” stał się – w zależności do momentu, w którym przeprowadzane są obliczenia – pierwszym lub drugim największym producentem samochodów na świecie. Przejście na elektromobilność to kierunek obrany przez wszystkich znaczących producentów. Każdy z nich – czy mówimy o Mercedesie, BMW, Fiacie czy nawet Porsche – boi się Tesli. Produkty firmy Elona Muska, który „po drodze” zdążył już być najbogatszym człowiekiem na kuli ziemskiej, zrobiły karierę na całym świecie i zmieniły krajobraz motoryzacyjny od San Diego po Tokio. Połączenie nowoczesnego, nietypowego wizerunku, pociągającego klientów zmęczonych skostniałymi, tradycyjnymi markami z wyjątkowym poziomem skomputeryzowania, odwagą we wprowadzaniu nowatorskich rozwiązań, a także świetnymi osiągami, szeroką siecią własnych ładowarek i wyjątkowo konkurencyjnymi cenami wywindowały Teslę na wysokie – a w niektórych krajach na topowe – miejsca na listach bestsellerów.

Jak jest w Polsce? Mogłoby się wydawać, że polscy klienci podejdą do tematu ostrożnie. Auta elektryczne powoli wypracowują swoją pozycję na rynku nad Wisłą, ale rozwój infrastruktury wciąż nie nadąża za realiami i spowalnia boom sprzedażowy. Tesla dość długo nie budowała sieci sprzedaży i serwisu w naszym kraju, co skazywało tak zwanych „early adopters”, czyli pierwszych użytkowników, na wycieczki do Berlina.

Obecnie Tesla nie jest już jednak wyborem tylko dla entuzjastów. Gama modelowa – mimo że wcale nie jest najświeższa, a kształty tych aut zdążyły się już nieco opatrzeć – po kilku kolejnych obniżkach cen jest naprawdę rozsądnie wyceniona. Zestawmy to z rosnącymi cenami aut spalinowych. Dawny „startup” i „rynkowa ciekawostka” dziś oferuje samochody w zbliżonych kwotach, co utytułowani producenci, również, jeśli porównujemy Tesle z modelami ICE. Tyle że Tesla czaruje efektem nowości, magią oryginalnością i osiągami. Nowe, bazowe modele da się kupić za mniej niż 200 tysięcy złotych, a i tak oferują przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasach, które jeszcze niedawno były zarezerowane dla usportowionych lub wręcz sportowych modeli.

Jak wyglądają rynkowe liczby? Zerknijmy najpierw na sytuację w 2023 roku w Polsce. Dane podajemy w oparciu o Polish EV Outlook 2024.

W Polsce w roku 2023 sprzedano (a raczej: zarejestrowano) 5404 egzemplarzy aut z nazwiskiem słynnego wynalazcy w nazwie z czego 4599 stanowiły nowe auta, a 805 pochodziło z importu. Jak ma się to do całego rynku? W 2023 roku Polacy kupili łącznie 476 000 aut. To wynik o 13% lepszy od roku 2022 – i to pomimo tego, że ceny nowych aut wciąż rosną. Według danych IBRM Samar średnia ważona w 2023 roku wzrosła o 18 000 zł i wynosi niemal 173 tysiące złotych.

Liderem rynku jest Toyota, która sprzedała niemal 90 tysięcy egzemplarzy. Mocno wygrała ze Skodą (nieco ponad 50 tysięcy aut) i Volkswagenem. Na tle tych rezultatów wynik Tesli nie wydaje się imponujący.

4599 sprzedanych nowych aut plasuje jednak tę markę niemalże w gronie rynkowych liderów. Przykładowo, zamykający podawaną przez IBRM Samar listę Top 20 Citroen sprzedał łącznie 5701 aut. Tesla nie traci więc do niego wiele.

Warto zauważyć także, że w swojej kategorii Tesla po prostu zdeklasowała rywali. Jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie sprzedaż samochodów elektrycznych, amerykańska firma osiągnęła lepszy wynik niż trzech kolejnych konkurentów (Volkswagen, Kia i Audi) razem wziętych.

Jak wygląda klasyfikacja modeli Tesli? Rynkowa nowość, czyli Model Y, wygrała. W zeszłym roku sprzedano 2478 nowych egzemplarzy tego samochodu. Wytłumaczeniem może być zerknięcie na cennik – Tesla Model Y kosztuje od 194 990 zł, przed uwzględnieniem rządowych dopłat z programu „Mój Elektryk”. Za taką kwotę otrzymujemy wersję z napędem na tylne koła o mocy 204 KM. Akumulator 50 kWh zapewnia mu zasięg 455 km (WLTP), a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje temu mierzącemu nieco ponad 4,75 m autu 6,9 s. Za 224 990 zł można otrzymać wersję Long Range (napęd AWD, 351 KM, akumulator 70 kWh netto, zasięg 507 KM). Tesla Model Y Performance została z kolei wyceniona na 247 990 zł. Rozwija 462 KM, osiąga 100 km/h w 3,5 s i może przejechać na jednym ładowaniu 488 km.

Na drugim miejscu pod względem popularności plasuje się Tesla Model 3. W 2023 roku taki samochód wybrało 1843 Polaków. Bazowa wersja kosztuje 205 990 zł. Jest mocniejsza i szybsza od Modelu Y (325 KM, setka w 6,1 s, zasięg 513 km) i ma podobną długość (niecałe 4,7 m). Czym nabywców przekonuje więc Model Y? Przede wszystkim podwyższonym nadwoziem w stylu SUV. Droższe Tesle Model 3 kosztują 240 990 zł (Long Range, 441 KM).

Trzeci pod względem popularności był na polskim rynku Model S (166 sztuk), a 112 egzemplarzy to Model X.

Jak rosła sprzedaż Tesli w Polsce na przestrzeni lat? W 2020 roku nabywców znalazło 385 aut tej marki. W 2021 roku wynik wzrósł już do 1174 sztuk (liderem był Model 3, kupiło go 924 osób). W 2022 roku sprzedano w Polsce 1729 Tesli (z czego 985 sztuk to Model 3), a w 2023 roku – wspomniane 4599 egzemplarzy. Oznacza to więc olbrzymi skok, jeden z rekordowych na całym polskim rynku.

 Sprzedaż w roku 2023 w Polsce z podziałem na modele (auta nowe w szt.)
Tesla Model 31843
Tesla Model S166
Tesla Model X112
Tesla Model Y2478
Razem4599
Źródło: Polish EV Outlook
RokSprzedaż Tesli w Polsce (nowe w szt.)
2020163
2021922
20221226
20234599
Źródło: Polish EV Outlook

Zerknijmy jeszcze na pozostałe rynki. W 2023 roku globalnie Tesla sprzedała 1,8 miliona aut. To aż o 38% więcej niż rok wcześniej. Modele 3 i Y odpowiadały za zdecydowaną większość zamówień (dokładniej: 1 739 707 aut). Widać wyraźnie, że pozostałe Tesle stanowią margines zainteresowania klientów.

W Norwegii Tesla zdominowała rynek, liderując na liście najchętniej kupowanych samochodów trzeci rok z rzędu. Sam Model Y kupiony w ponad 23 tysiącach sztuk odpowiada tam za 18,2 proc. udziału w całości sprzedaży. W Niemczech Tesla Model Y sprzedała się w 45 800 egzemplarzach. Ten samochód wygrał zresztą także ogólnoeuropejską bitwę bestsellerów. Przy okazji ustanowiła kilka rekordów – to pierwszy model elektryczny, który założył żółtą koszulkę rynkowego lidera na Starym Kontynencie, pierwszy SUV w takiej roli, a także – co być może najbardziej zadziwiające z punktu widzenia „klasycznych” marek – pierwszy model firmy spoza Europy, który w niej wygrał. Pokonał takie tuzy, jak VW Golf, Peugeot 208 czy Renault Clio.

Poza Europą Tesla także radzi sobie świetnie. Największym rynkiem dla tych aut jest jego rodzimy – czyli amerykański. Z wynikiem niemal pół miliona sprzedanych egzemplarzy Tesla wskoczyła do czołówki i stała się pierwszym producentem aut EV, który radzi sobie tak dobrze. Na liście najlepiej sprzedających się modeli w Stanach Zjednoczonych nadal lideruje Ford z serii F (głównie F-150) z wynikiem ponad 750 tysięcy sprzedanych egzemplarzy, ale Tesla Model Y zajęła tam piąte miejsce (niemal 404 tysiące sztuk), depcząc po piętach Toyocie RAV4 (niemal 435 tysięcy aut). Tesla Model 3 zajął 13. miejsce (213 tysięcy sprzedanych samochodów).

Perspektywy na kolejne lata są dla Tesli bardzo korzystne. Sprzedaż zarówno w Polsce, jak i na świecie powinna się zwiększać i to w szybkim tempie. Kolejnym bestsellerem, być może na niebagatelną skalę, może okazać się planowany, jeszcze tańszy model, kosztujący równowartość ok. 25 000 EUR. W statystykach z pewnością pojawi się też Cybertruck, ale jeśli ten futurystyczny pickup namiesza, to raczej głównie w Stanach Zjednoczonych. W Europie może się w ogóle nie pojawić, głownie ze względu na możliwy brak homologacji (chodzi m.in. o ostre krawędzie nadwozia).

Z całą pewnością można stwierdzić, że Tesla jest firmą, która zmieniła układ sił na rynkach. Czy kolejnym „gamechangerem” okażą się marki chińskie? Zobaczymy. Ale utytułowane, europejskie, japońskie i amerykańskie firmy z wieloletnią historią muszą szybko przyjąć reguły gry dyktowane przez 16-letnią Teslę i jeszcze młodsze firmy z Państwa Środka, jeśli w ogóle chcą się liczyć… a może i po prostu przetrwać.

Mikołaj Adamczuk

Narzędzia
i kalkulatory

Partnerzy kampanii Elektromobilni.pl

Partnerzy strategiczni
Partnerzy branżowi
Organizator