Tesla Model Y w 2024 roku osiągnęła bezprecedensowy sukces, stając się najchętniej kupowanym samochodem na świecie. Ten elektryczny crossover, choć w Europie zajął czwarte miejsce w rankingu sprzedaży wszystkich typów pojazdów, to zdominował segment elektryczny, zajmując w nim pierwsze miejsce. Oznacza to, że mimo konkurencji, Model Y jest globalnym liderem w swoim segmencie. Dość powiedzieć, że amerykański producent sprzedaje więcej samochodów niż koncern Fiat (należący do Stellantis).
Europejski rynek – hybrydy, chińska ofensywa i wysokie ceny Tesli
W Europie, rok 2024 przyniósł niewielki, 0,9 proc. wzrost rejestracji nowych samochodów osobowych. Niemniej, rynek charakteryzuje się specyficznymi trendami. Spadek sprzedaży pojazdów elektrycznych o 1,2 proc. w 2024 roku, oraz wzrost popularności hybryd o 21 proc. pokazuje, że klienci europejscy preferują alternatywne rozwiązania. Co więcej, samochody produkowane w Chinach wyprzedziły sprzedażą pojazdy z Japonii, Wielkiej Brytanii i Turcji, a Chiny stały się szóstym największym krajem pochodzenia nowych pojazdów w Europie – wynika z analizy JATO Dynamics.

W kontekście tego, ceny Tesli Model Y w Polsce mogą stanowić barierę. Cennik wersji przedliftingowej zaczyna się od 204 990 zł, natomiast za model po liftingu w edycji Launch Series trzeba zapłacić 264 990 zł. Te stosunkowo wysokie ceny, w porównaniu do innych rynków, np. chińskiego, gdzie ten sam model jest nawet o 100 zł tańszy.
Nowa technologia baterii w Tesla Model Y
Najnowszy Model Y korzysta z udoskonalonych ogniw dostarczanych przez LG Energy Solution. Nowe ogniwa mają o 6 proc. większą pojemność (5300 mAh w porównaniu do 5000 mAh), co oznacza wzrost gęstości energii. Mimo że pojemność baterii w nowej wersji została obniżona do 78 kWh (z 81 lub 82 kWh), to dzięki lepszej aerodynamice i wydajniejszemu napędowi, pojazd oferuje większy zasięg. Co ciekawe, zmniejszenie liczby ogniw o 10,3 proc. pozwoliło na obniżenie kosztów produkcji. Teoretycznie, bateria mogłaby mieć nawet 86 kWh pojemności, co przełożyłoby się na 18 proc. większy zasięg.
Dopłaty w ramach programu „NaszEauto”
Tesla Model Y, mimo że kwalifikuje się do dofinansowania w ramach rządowego programu „NaszEauto”, nadal pozostaje stosunkowo drogim wyborem dla wielu nabywców. Program ten oferuje dopłaty dla osób fizycznych i firm, które decydują się na zakup lub leasing pojazdu elektrycznego. Wysokość dofinansowania zależy od statusu wnioskodawcy i może wynieść od 18 750 zł do 30 000 zł bazowej kwoty wsparcia, z dodatkowymi premiami za zezłomowanie starego pojazdu oraz dla osób o niskich dochodach (maksymalnie 40 000 zł). Niemniej, nawet z uwzględnieniem tych dopłat, cena Tesli Model Y pozostaje wysoka, co może wpływać na decyzje zakupowe klientów.

Tesla Model Y zdominowała globalny rynek motoryzacyjny w 2024 roku, potwierdzając swoją pozycję lidera w segmencie elektryków. Jednocześnie, w Europie obserwujemy wzrost popularności hybryd i samochodów chińskich. Wysokie ceny Tesli Model Y w Polsce, szczególnie za nową edycję Launch Series, mogą wpłynąć na decyzje zakupowe klientów, zwłaszcza w kontekście rosnącej konkurencji ze strony innych marek. Nowa technologia baterii w Modelu Y może znacząco wpłynąć na przyszłą konkurencję, oferując większy zasięg i niższe koszty produkcji. Czy Y utrzyma pozycję lidera? Czas pokaże.