Home Raporty Flota pojazdów elektrycznych do 2026 roku ma sięgnąć 100 milionów

Prognoza BloombergNEF

Flota pojazdów elektrycznych do 2026 roku ma sięgnąć 100 milionów

Prognoza BloombergNEF

Flota pojazdów elektrycznych do 2026 roku ma sięgnąć 100 milionów

Elektryfikacja za pomocą BEV jest najbardziej wydajną, opłacalną i komercyjnie dostępną drogą do pełnej dekarbonizacji transportu drogowego
Fot. Volkswagen
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Z analizy BloombergNEF wynika, że absorbcja pojazdów elektrycznych w najbliższych latach gwałtownie wzrośnie. Już w 2026 roku możemy mieć na naszych drogach ponad 100 milionów elektrycznych pojazdów pasażerskich. Za 17 lat ma ich być już ponad 700 milionów. Jednak, aby pozostać na ścieżce do zeroemisyjności potrzebne są pilne działania polityczne. Głównie w obszarze ciężkich pojazdów użytkowych, usprawnienia infrastruktury ładowania i rozbudowy łańcucha dostaw akumulatorów.

100 milionów elektryków w 2026 roku i ponad 700 milionów do 2040 r. Tak ma wzrosnąć w porównaniu z 27 milionami na początku tego roku, flota pojazdów elektrycznych zgodnie z najnowszą długoterminową prognozą firmy badawczej BloombergNEF (BNEF). Elektryfikacja szybko rozprzestrzenia się obecnie na wszystkie sektory transportu drogowego, od riksz po ciężkie ciężarówki, a także rozwija się w gospodarkach wschodzących, takich jak Indie, Tajlandia i Indonezja.

Wraz ze wzrostem dynamiki kształtują się nowe możliwości gospodarcze. Łączna wartość sprzedaży pojazdów elektrycznych we wszystkich segmentach ma osiągnąć 8,8 bln USD do 2030 r. i 57 bln USD do 2050 r. w podstawowym scenariuszu transformacji gospodarczej BNEF. Zakłada on, że nie zostaną wdrożone przez decydentów żadne nowe kluczowe decyzje w obszarze emobilności. Pojazdy elektryczne i akumulatory stanowią obecnie centralny element polityki przemysłowej wielu krajów, a konkurencja w zakresie przyciągania inwestycji wzrośnie w nadchodzących latach.

Infrastruktura ładowania, ciężarówki i surowce do poprawy

Zdaniem autorów analizy pomimo szybkich postępów konieczne są pilne działania ze strony decydentów oraz przemysłu, aby utrzymać transport drogowy na drodze do osiągnięcia długoterminowych celów w zakresie emisji wyznaczonych przez kraje.

Bezpośrednia elektryfikacja za pomocą aut BEV jest najbardziej wydajną, opłacalną i komercyjnie dostępną drogą do pełnej dekarbonizacji transportu drogowego. Mimo to potrzebny jest silniejszy nacisk na obszary takie jak ciężki transport ciężarowy, infrastruktura ładowania i dostawy surowców – powiedziała Aleksandra O’Donovan, szefowa działu pojazdów elektrycznych w BloombergNEF.

Raport zawiera również scenariusz zerowej emisji netto do połowy wieku. Tylko jeden segment transportu drogowego – pojazdy trójkołowe – jest w pełni na dobrej drodze do realizacji tego ambitnego scenariusza. Bardzo blisko są również autobusy i pojazdy dwukołowe. Sektory lekkich samochodów dostawczych i osobowych również nabierają tempa, ale będą one potrzebowały dodatkowego wsparcia politycznego, aby utrzymać się na dobrej drodze.

Natomiast samochody ciężarowe są daleko w tyle za trajektorią zerowej emisji netto i powinny być priorytetem dla decydentów. Należy również usprawnić inwestycje i procesy dążące do budowy i bezproblemowej eksploatacji dużej liczby punktów ładowania potrzebnych do przejścia na transport ciężarowy.

Zalecenia dla rządów i przemysłu

Raport zawiera konkretne zalecenia dla rządów i przemysłu, w tym:

• Rządy, które osiągnęły cele zerowe netto do połowy stulecia, powinny ustalić datę wycofania sprzedaży nowych pojazdów spalinowych nie później niż w 2035 r., we wszystkich segmentach. Cele te muszą być poparte prawodawstwem i konkretne środki polityczne z celami pośrednimi.

• Normy dotyczące zużycia paliwa i/lub emisji CO2 z rury wydechowej muszą być bardziej rygorystyczne i rozciągnięte w czasie niż obecne przepisy. Na wszystkich rynkach pilnie potrzebne są bardziej rygorystyczne normy dla samochodów dostawczych, ciężarowych i innych pojazdów użytkowych.

• Rządy powinny ustanowić wymagania i standardy dotyczące recyklingu akumulatorów EV i nadal wspierać badania nad technologiami akumulatorów nowej generacji. Finansowanie i usprawniony proces wydawania pozwoleń mogą pomóc w zachęceniu do nowych dostaw surowców.

• Innowacje, takie jak akumulatory sodowo-jonowe, akumulatory półprzewodnikowe i anody nowej generacji, wchodzą obecnie w komercjalizację. Rządy powinny szukać sposobów wspierania krajowego rozwoju tych obszarów i nadal wspierać badania i rozwój w zakresie nowych technologii akumulatorów, które zmniejszają zależność od surowców krytycznych.

• Gęste publiczne sieci ładowania są konieczne, aby zmniejszyć zasięg pojazdów elektrycznych, których konsumenci potrzebują, co z kolei zmniejsza presję na dostawy surowców akumulatorowych.

• Inwestycje w czystą energię powinny iść w parze z inwestycjami w elektryfikację transportu drogowego. Wraz ze wzrostem produkcji energii słonecznej należy przesunąć więcej ładowania pojazdów elektrycznych na południe, aby zmaksymalizować korzyści w zakresie emisji i obniżyć koszty.

     

Źródło: bnef.com
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory