“Mój elektryk”, wzorem europejskich rozwiązań, został wprowadzony w celu zachęcenia kierowców do zakupu samochodów elektrycznych i z napędem wodorowym. W ramach tego programu elektromobilni kierowcy od 2021 roku mogą liczyć na dofinansowanie przy zakupie nowego pojazdu, a dzięki równoległemu projektowi „Mój Prąd” mogą ubiegać się o zastrzyk finansowy na inwestycję w domową fotowoltaikę, która zwiększa atrakcyjność posiadania elektrycznego pojazdu. Taki system bonusów sprawia, że elektromobilność staje się coraz bardziej dostępna dla szerokiego grona użytkowników. Warto przypomnieć, że państwowy bonus (na zakup bądź leasing pojazdu kat. M1) wynosi od 18 750 do 27 000 złotych dla klientów indywidualnych. Z kolei dotacja do elektrycznego auta dostawczego o masie do 3,5 t (kat. N1) to nawet 50 000 złotych – do 20 proc. kosztów kwalifikowanych bez wskazywania rocznego przebiegu (bez limitu dla maksymalnej ceny pojazdu) i do 70 000 złotych – do 30 proc. kosztów kwalifikowanych z rocznym limitem kilometrów na poziomie przynajmniej 20 000 kilometrów (bez limitu dla maksymalnej ceny pojazdu).
Podobne narzędzia finansowe funkcjonują również w pozostałych krajach Starego Kontynentu. Katalog zachęt obejmuje m.in. ulgi podatkowe, dofinansowanie (od kilku do kilkudziesięciu tysięcy euro) na zakup zeroemisyjnych pojazdów oraz montaż instalacji do ładowania, bonusy za złomowanie starego pojazdu, zwolnienia z opłat parkingowych, preferencyjne stawki za korzystanie z publicznych ładowarek czy premie ekologiczne. Dla przykładu w Norwegii samochody elektryczne zwolnione są z podatku VAT i korzystają z darmowego parkowania oraz ładowania. W Niemczech kierowcy „elektryków” mogą otrzymać dofinansowanie przy zakupie, a także korzystać z ulg podatkowych i nie płacić podatku drogowego.
Wprowadzanie tego rodzaju programów przyczynia się do rozwoju rynku samochodów nisko- i zeroemisyjnych, sprzyjając przy tym ochronie środowiska i poprawie jakości powietrza. W rezultacie, coraz więcej kierowców w Europie decyduje się na zakup „ekologicznych” pojazdów. W 2022 roku liczba zarejestrowanych samochodów osobowych z napędem elektrycznym (BEV) w państwach Unii Europejskiej wyniosła blisko 3,2 miliona. Oznacza to wzrost o 1,1 mln sztuk w stosunku do poprzedniego roku i o 180% więcej niż w roku 2020.
Przegląd systemu zachęt finansowych dla elektrycznych samochodów osobowych w 30 krajach europejskich (dane na rok 2023):
Słownik pojęć: BEV – Pojazd elektryczny na baterie; FCEV – Pojazd elektryczny na ogniwa paliwowe (wodór); PHEV – Hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in; EREV – Pojazd elektryczny o zwiększonym zasięgu; HEV – Hybrydowy pojazd elektryczny; M1 – samochód osobowy; X – brak dostępnych korzyści lub zachęt
KORZYŚCI PODATKOWE | ZACHĘTY | |||
Nabycie | Własność | Samochody służbowe | Zakup | Infrastruktura |
Austria | ||||
Odliczenie VAT i zwolnienie z podatku dla samochodów bezemisyjnych wykorzystywanych do celów służbowych (np. BEV i FCEV). Wartość zakupu brutto pojazdu (w tym 20% VAT i podatek od zanieczyszczeń): • ≤ 40 000 EUR: pełne odliczenie podatku VAT • 40 000-80 000 €: odliczenie VAT za pierwsze 40 000 € • > 80 000 EUR: bez odliczenia podatku VAT. | Zwolnienie z podatku od własności dla wszystkich posiadaczy samochodów zeroemisyjnych. Zwolnienie z podatku od zanieczyszczeń dla wszystkich samochodów zeroemisyjnych. | Zwolnienie z podatku od własności dla wszystkich samochody zeroemisyjne. Zachęta podatkowa na zakup zeroemisyjnego samochodu – do 10% i specjalne obowiązuje amortyzacja. Zwolnienie z podatku od zanieczyszczeń dla wszystkich samochodów o zerowej emisji. Pracownicy, którzy w celach prywatnych wykorzystują zeroemisyjny samochód służbowy (oraz energię elektryczną do jego ładowania) są zwolnieni z opodatkowania jako świadczenie rzeczowe. | Bonus do końca 2023 roku na zakup (w ramach prywatnego użytkowania) nowych samochodów z pełnym zasięgiem elektrycznym ≥ 60 km i cenie katalogowej brutto ≤ 60 000 EUR: • 3000 EUR bonusu dla pojazdów typu BEV i FCEV • 1250 EUR bonusu dla pojazdów PHEV i EREV. Dodatkowe zachęty są przyznawane przez prowincje i społeczności. | Bonus do końca 2023 roku na zakup (w ramach prywatnego użytkowania) infrastruktury ładowania: • 600 € na zakup inteligentnego kabla ładującego • 600 € na zakup stacji ładującej (dom) • 900 € za zakup ładowarki (osiedle mieszkaniowe) • 1800 € na zakup ładowarki (osiedle mieszkaniowe – sprzęt zintegrowany z systemem zarządzania energią). Dodatkowe zachęty są przyznawane przez prowincje i społeczności. |
Belgia | ||||
Bruksela i Walonia: minimalna stawka podatkowa (61,50 EUR) dla pojazdów typu BEV i FCEV (kat. M1). • Flandria: pojazdy BEV i FCEV (kategorii M1) są zwolnione z podatku. | Bruksela i Walonia: stawki minimalne dla pojazdów BEV i FCEV (85,27 EUR) rocznie dla pojazdów kat. M1. • Flandria: pojazdy BEV i FCEV są zwolnione z podatku. • 6% VAT (zamiast 21%) za zużycie energii elektrycznej. | Ulgi podatkowe dla pojazdów typu BEV i FCEV w Brukseli, Flandrii i Walonii dotyczą również samochodów służbowych. • Maksymalna możliwość odliczenia (100%) wydatków na pojazd kat. M1 z ≤ 50 g CO2/km (wg NEDC) i z pojemnością baterii ≥ 0,5 kWh na 100 kg masy pojazdu. • Minimalne roczne świadczenie rzeczowe dla pojazdów typu BEV, FCEV i PHEV (kat. M1): 4% wartości katalogowej. | x | x |
Bułgaria | ||||
x | Zwolnienie dla pojazdów elektrycznych | x | x | x |
Chorwacja | ||||
Zwolnienie dla pojazdów elektrycznych. | Zwolnienie ze specjalnego podatku środowiskowego. | x | Program motywacyjny (realizowany raz w roku z uwagi na ograniczone środki): • 9 291 EUR na zakup pojazdu typu BEV • 5 309 EUR na zakup pojazdu PHEV. Istnieje 12-miesięczny termin na zakup pojazdu i złożenie wniosku o dofinansowanie. Pojazd należy posiadać przez dwa lata. | x |
Cypr | ||||
Zwolnienie dla pojazdów emitujących ≤ 120g CO2/km. | Minimalna stawka dla pojazdów emitujących ≤ 120 g CO2/km. | x | • Do 12 000 EUR za złomowanie i wymianę na pojazd emitujący < 50 g CO2/km i kosztujący ≤ 80 000 EUR. • Do 19 000 EUR na zakup BEV (≤ 80 000 EUR) + 1000 EUR na złomowanie starego samochodu. | x |
Czechy | ||||
BEV i FCEV emitujące ≤ 50 g CO2/km zwolnione są z opłat rejestracyjnych (posiadają specjalną tablicą rejestracyjną). | BEV i HEV zwolnione są z podatku drogowego. • Pojazdy emitujące ≤ 50 g CO2/km zwolnione z opłat drogowych. • Skrócenie okresu amortyzacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych z 10 do 5 lat (wallboxy i wolnostojące stacje ładowania). • Przyspieszona amortyzacja pojazdów typu BEV i PHEV poniżej 50 g CO2/km. | Zwolnienie z podatku drogowego dla pojazdów napędzanych alternatywnie (tj. BEV, HEV, FCEV, CNG, LPG i E85). • Obniżka podatku od 0,5-1% dla pojazdów typu BEV i PHEV wykorzystywanych do celów prywatnych. | Zachęta do zakupu pojazdów nisko- i zeroemisyjnych przez organy państwowe i samorządowe. | Wsparcie Ministerstwa Transportu dla rozwoju infrastruktury ładowania. |
Dania | ||||
Pojazdy bezemisyjne: • Właściciele płacą 40% podatku rejestracyjnego • Dodatkowe odliczenie podatku rejestracyjnego w wysokości 165 000 DKK • Odliczenie 900 DKK od wartości podlegającej opodatkowaniu za kWh pojemności akumulatora (maks. 45 kWh). Pojazdy niskoemisyjne (emitujące < 50 g CO2/km): • Właściciele płacą 55% podatku rejestracyjnego • Dodatkowe odliczenie podatku rejestracyjnego w wysokości 47 500 DKK • Odliczenie 900 DKK od wartości podlegającej opodatkowaniu za kWh pojemności baterii (maks. 45 kWh) | Podatki od własności oparte są na emisji CO2. • Samochody bezemisyjne i samochody z emisją CO2 do 58 g/km płacą minimalną półroczną stawkę podatku w wysokości 370 DKK. | x | x | Wartość stacji ładującej/gniazda ładującego dostarczonego wraz z samochodem służbowym (w miejscu zamieszkania pracownika) nie podlega opodatkowaniu. |
Estonia | ||||
x | x | x | Nowe pojazdy BEV i FCEV (kat. M1 – kupno oraz leasing): • 5000 € bonusu na pojazd dla osób fizycznych • 4000 € bonusu na pojazd dla osób prawnych | x |
Finlandia | ||||
Bezemisyjne samochody osobowe są zwolnione z podatku rejestracyjnego od 1 października 2021 r. | x | • Odliczenie podatku w wysokości 170 EUR miesięcznie od wartości podlegającej opodatkowaniu (podatek dochodowy) dla pojazdów typu BEV (2021-2025). • Ładowanie pojazdów elektrycznych w miejscu pracy jest zwolnione z podatku dochodowego (2021-2025). | x | x |
Francja | ||||
Regiony kraju zapewniają zwolnienie (albo łącznie do 50%) dla pojazdów napędzanych alternatywnie (tj. elektrycznych, HEV, CNG, LPG i E85). • Pojazdy typu BEV, FCEV i PHEV (o zasięgu > 50 km) są zwolnione z opłaty na podstawie masy. | x | Zwolnienie ze składnika podatku opartego na emisji CO2 („TVS”) dla pojazdów emitujących mniej niż 60 g CO2/km (z wyjątkiem pojazdów z silnikiem Diesla). | Bonus za nowy BEV lub FCEV: • 5 000 EUR dla gospodarstw domowych, jeśli pojazd ≤ 47 000 EUR • 3 000 EUR dla osób prawnych, jeśli pojazd ≤ 47 000 EUR Program złomowania używanego lub nowego pojazdu typu BEV lub FCEV o wartości ≤ 47 000 EUR: do 6 000 EUR w zależności od dochodu. | x |
Grecja | ||||
• 75% obniżka podatku rejestracyjnego (RT) dla pojazdów PHEV do 50 g CO2/km. • 50% redukcja RT dla pojazdów HEV i PHEV emitujących ≥ 50 g CO2/km. | • Pojazdy HEV o pojemności silnika ≤ 1549 cm3 zarejestrowane przed 31 października 2010 r. są zwolnione z podatku drogowego. • 60% podatku drogowego płacą właściciele pojazdów HEV o pojemności silnika ≥ 1550 cm3 zarejestrowanych przed 31 października 2010 r. • Zwolnienie dla samochodów emitujących ≤ 90 g CO2/km (NEDC) lub 122 g (WLTP). • Pojazdy typu BEV są zwolnione z systemu rejestracji dochodów osobistych. | • Zwolnienie z podatku rzeczowego dla pojazdów typu BEV i PHEV emitujących ≤ 50 g CO2/km (NEDC lub WLTP) o cenie detalicznej netto (NRP) ≤ 40 000 EUR. • Udział własny w wysokości 40 000 EUR w NRP dla pojazdów typu BEV i PHEV do 50 g CO2/km o wyższej wartości NRP. | • 30% zwrotu dla pojazdów typu BEV, z maksymalnym zwrotem w wysokości 8 000 EUR. • Dodatkowa opłata w wysokości 1000 EUR w przypadku złomowania samochodu starszego niż 10 lat. • 40% zwrotu dla taksówek BEV, z maksymalnym zwrotem gotówki w wysokości 17 500 EUR. Dodatkowe 5000 € za złomowanie starej taksówki. | x |
Hiszpania | ||||
• Zwolnienie z „podatku specjalnego” dla pojazdów emitujących ≤ 120 g CO2/km. • Wyspy Kanaryjskie: zwolnienie z VAT dla pojazdów napędzanych alternatywnie (np. BEV, FCEV, PHEV, EREV i HEV) emitujących ≤ 110 g CO2/km. | • 75% zniżki na BEV w głównych miastach (np. Barcelona, Madryt, Walencja, Saragossa itp.). | Korzystanie z samochodu służbowego do celów prywatnych jest traktowane jako świadczenie rzeczowe i jest uwzględniane przy obliczaniu podatku dochodowego od osób fizycznych: • 30% zniżki dla pojazdów BEV i PHEV ≤ 40 000 EUR • 20% zniżki dla pojazdów HEV ≤ 35 000 EUR. | Program motywacyjny (MOVES III) w latach 2021-2023: • Samochody (M1): 4500-7000 EUR za BEV i FCEV oraz 2500–5000 EUR za PHEV dla osób prywatnych, w zależności od tego, czy poprzedni pojazd jest złomowany • Różne zachęty dla MŚP i dużych firm (+ MOVES FLOTAS) | Program motywacyjny (MOVES III) w latach 2021-2023: • Osoby pracujące na własny rachunek, osoby fizyczne, społeczności sąsiedzkie oraz administracja: zwrot 70% kosztów kwalifikowanych • Firmy i publiczne punkty ładowania (moc ≤ 50 kW): zwrot 35% koszt kwalifikowany dla dużego, 45% dla średniego i 55% dla małego przedsiębiorstwa • Firmy i publiczne punkty ładowania (power > 50 kW): 30% kosztów kwalifikowanych Kwoty te są zwiększane, jeśli lokalizacja znajduje się w gminach liczących mniej niż 5000 mieszkańców. |
Irlandia | ||||
• Ulga w wysokości 5 000 EUR dla pojazdów typu BEV kosztujących do 40 000 EUR. Ulga zmniejsza się po przekroczeniu 40 000 € i kończy się na 50 000 €. • Pojazdy typu BEV są zwolnione z podatku od tlenków azotu (NOx). | • Minimalna stawka (120 EUR rocznie) dla pojazdów typu BEV. • Obniżona stawka (140 EUR rocznie) dla pojazdów PHEV ≤ 50 g CO2/km. | 0% świadczenia rzeczowego dotyczy pierwszych 50 000 EUR dla pojazdów typu BEV. | Zachęty zakupowe dla osób fizycznych w 2021 roku: • Do 5000 EUR dla pojazdów typu BEV • Do 5000 € za pojazdy PHEV o emisji CO2 ≤ 50 g/km i zasięgu w trybie w pełni elektrycznym ≥ 50 km | x |
Islandia | ||||
Minimalna stawka podatku: 5% wartości niestandardowej. | x | x | BEV i HEV: • Odprawa celna: zwolnienie z podatku VAT (8 800 EUR/ 1 320 000 ISK). • Brak podatku VAT od ceny detalicznej ≤ 36 600 EUR (5 500 000 ISK); powyżej pełnego podatku VAT. Specjalna zniżka na wynajem samochodów elektrycznych na baterie: łączna kwota wynosi maksymalnie 6 600 000 EUR (1 000 000 000 ISK) w 2023 r. Maksymalnie 300 samochodów na wypożyczalnię. | Zwolnienie z podatku VAT od stacji ładowania i instalacji stacji ładowania. |
Łotwa | ||||
Zwolnienie z kosztów rejestracji pojazdów typu BEV (pierwsza rejestracja). | Zwolnienie dla pojazdów kategorii M1 emitujących ≤ 50 g CO2/km | Minimalna stawka (10 EUR) dla pojazdów typu BEV. | x | x |
Litwa | ||||
Zwolnienie dla pojazdów elektrycznych (tylko pierwsza rejestracja). | x | Zachęty do zakupu (bonus) dla pojazdów młodszych niż sześć miesięcy: • Pojazd elektryczny kat. M1: 4000 € • Dodatkowe 1000 EUR za złomowanie starego diesla lub benzynowego kat. M1, posiadanego od co najmniej 12 miesięcy z ważnym przeglądem technicznym. • Maksymalna dotacja wynosi 400 000 EUR na firmę. | Zachęty zakupowe (bonus) dla osób fizycznych w 2021 roku: • 2500 EUR za używany pojazd elektryczny kat. M1 z pierwszą rejestracją po 2 kwietnia 2016 r. lub z roku modelowego 2016 i nowszych • 5 000 EUR za nowy pojazd elektryczny kat. M1 nie starszy niż sześć miesięcy od pierwszej rejestracji • Dodatkowe 1000 € za złomowanie starego diesla lub benzyny kat. M1, posiadanego od co najmniej 12 miesięcy i posiadającego ważny przegląd techniczny. | x |
Luksemburg | ||||
Tylko 50% podatku administracyjnego. | Minimalna stawka 30 euro rocznie dla pojazdów bezemisyjnych. | Miesięczne świadczenie rzeczowe od 0,5-1,8% w zależności od emisji CO2. | • pojazdy typu BEV: ≤ 18 kWh: 8 000 EUR > 18 kWh: 3000 € • PHEV: ≤ 50 g CO2/km: 2500 € | x |
Malta | ||||
Minimalna stawka dla pojazdów emitujących ≤ 100g CO2/km. | Minimalna stawka dla pojazdów emitujących ≤ 100g CO2/km. | x | Pojazdy typu BEV: • 11 000 € dla osób fizycznych • Do 20 000 EUR dla firm (dodatkowa zachęta, jeśli mają siedzibę i prowadzą działalność w określonych miejscowościach. Dodatkowa dotacja na złomowanie pojazdu starszego niż 10 lat. | x |
Niderlandy | ||||
Zwolnienie dla samochodów bezemisyjnych. | Zwolnienie dla samochodów zeroemisyjnych. 50% taryfa dla PHEV. | Stawka minimalna (16%) dla samochodów bezemisyjnych. Limit 30 000 EUR dla pojazdów typu BEV. | • Program dotacji (SEPP) dla osób fizycznych na zakup/leasing małego lub kompaktowego samochodu typu BEV, nowego lub używanego. • Dowolna amortyzacja programu inwestycji środowiskowych (Vamil) dla samochodów FCEV lub taksówek i samochodów BEV wyposażonych w panele słoneczne. | x |
Niemcy | ||||
x | • 10-letnie zwolnienie podatkowe dla BEV i FCEV zarejestrowanych do 31 grudnia 2025 r. Zwolnienie przyznane do 31 grudnia 2030 r. • Zwolnienie z rocznego podatku drogowego dla pojazdów emitujących ≤ 95 g CO2/km. | • Obniżenie podstawy opodatkowania dla pojazdów typu BEV i PHEV (od 0,5-1% ceny katalogowej brutto miesięcznie). Pojazdy PHEV muszą spełniać dalsze wymagania, które z czasem stają się coraz bardziej rygorystyczne. • Dodatkowa obniżka podstawy opodatkowania dla pojazdów typu BEV o cenie katalogowej brutto do 60 000 EUR (0,25-1% ceny katalogowej brutto miesięcznie). | Od 1 stycznia 2023 r. finansowanie jest dostępne tylko dla nowych i używanych pojazdów typu BEV i FCEV. Jedna trzecia finansowania jest dostarczana przez przemysł, a dwie trzecie przez rząd. • Premia za nowe samochody w cenie katalogowej netto ≤ 40 000 EUR: 6 750 EUR • Premia za nowe samochody o cenie katalogowej netto > 40 000 EUR i ≤ 65 000 EUR: 4500 EUR • Od 1 września 2023 r. o dofinansowanie będą mogły ubiegać się wyłącznie osoby prywatne. • Od 1 stycznia 2024 r. ograniczenie finansowania i zaostrzenie wymogów. | x |
Polska | ||||
• Zwolnienie podatkowe dla BEV. • Zwolnienie podatkowe dla pojazdów PHEV do 2000 cm3 do końca 2029 r. | Deprecjacja: • do 225 000 zł dla pojazdów typu BEV i FCEV • do 150 000 zł dla pojazdów emitujących od 0 do 50 g CO2/km • do 100 000 zł dla pojazdów emitujących > 50g CO2/km | x | Zachęty zakupowe dla osób fizycznych i prawnych (zakup, leasing): od 18 750 zł do 27 000 zł dla BEV i FCEV o maksymalnej cenie 225 000 zł | Do 50% kosztów kwalifikowanych dla stacji wodorowych. |
Portugalia | ||||
Podatek od samochodu: • BEV: całkowite zwolnienie • PHEV: redukcja o 75%, jeśli zasięg w trybie całkowicie elektrycznym ≥ 50 km i < 50 g CO2/km • HEV: redukcja o 40%, jeśli zasięg w trybie całkowicie elektrycznym > 50 km i emisja CO2 ≤ 50 g/km | Zwolnienie podatkowe dla pojazdów elektrycznych (BEV). | Autonomiczna firma/podatek dochodowy: • Zwolnienie dla BEV • Redukcja dla pojazdów PHEV, jeśli zasięg w trybie całkowicie elektrycznym ≥ 50 km i emisja CO2 < 50 g/km Odliczenie VAT dla kat. M1: • 100% dla BEV ≤ 62 500 € + VAT • 100% dla pojazdów PHEV ≤ 50 000 EUR + VAT | Użytkownicy prywatni: 3 000 EUR na zakup nowego BEV (pojazd M1), z ceną zakupu do 62 500 EUR, z ograniczeniem do jednego pojazdu na osobę. | x |
Rumunia | ||||
x | Zwolnienie podatkowe dla pojazdów elektrycznych (BEV). | x | Program odnowienia (RABLA) dla samochodów: • Do 3300 EUR za pojazd HEV (≤ 160 g CO2/km) • Do 6400 euro za PHEV (≤ 78 g CO2/km) • Do 11 500 EUR za pojazd typu BEV. | x |
Słowacja | ||||
• Rejestracja pojazdu BEV podlega maksymalnej opłacie w wysokości 33 EUR. • Pojazdy BEV lub PHEV w połączeniu z innymi rodzajami paliw lub źródłami energii są amortyzowane przez dwa lata. | • Zwolnienie dla BEV. • 50% dla pojazdów FCEV i HEV. | x | X | x |
Słowenia | ||||
Minimalna dodatkowa stawka podatku (0,5%) dla pojazdów typu BEV. | x | x | Program motywacyjny: do 4500 EUR dla pojazdów typu BEV. | x |
Szwecja | ||||
x | Niski roczny podatek drogowy (360 SEK) dla pojazdów bezemisyjnych i PHEV. | Prywatne korzystanie z samochodu służbowego jest opodatkowane od świadczeń. W przypadku niektórych samochodów obowiązuje stała obniżka podatku od wartości świadczenia. Redukcja jest stałą kwotą opartą na technologii środowiskowej: • BEV i FCEV: 350 000 SEK • PHEV: 140 000 SEK Wartość świadczenia podlegającego opodatkowaniu jest oparta o cenę nowego samochodu i pomniejszona o odpowiednią kwotę. Rabat nie może przekroczyć 50% ceny samochodu. | x | 50% ulgi podatkowej (maks. 15 000 SEK) dla gospodarstw domowych instalujących w domu ładowarkę do samochodu elektrycznego. • Dopłata do samochodu na instalację ładowania AC dla mieszkańców budynków wielorodzinnych. |
Szwajcaria | ||||
Samochody elektryczne są zwolnione z podatku samochodowego. | Różne kantony obniżają lub znoszą podatek drogowy na określony czas, w zależności od zużycia paliwa (CO2/km). | Różne kantony obniżają lub znoszą podatek drogowy na określony czas, w zależności od zużycia paliwa (CO2/km). | x | Różne kantony i gminy partycypują w kosztach instalacji elektromobilności. |
Wielka Brytania | ||||
x | x | Preferencyjne stawki podatkowe dla samochodów elektrycznych i ultra-niskoemisyjnych (< 75g CO2/km). | 35% zniżki (maks. 2500 GBP) na przerobione pojazdy kat. M1 na pojazd przystosowany dla wózków inwalidzkich. Wymagania: • zerowa emisja CO2; • pojazd musi przejechać ≥ 112 km bez żadnych emisji; • koszt < 35 000 GBP (bez kosztów konwersji). | • Program ładowania pojazdów elektrycznych w domu (EVHS): dla właścicieli domów mieszkających w mieszkaniach i osób wynajmujących mieszkania. • Program ładowania w miejscu pracy (WCS): instalacia ładowarek samochodów elektrycznych dla firm. W ramach programu pokrywane jest do 75% kosztów i maksymalnie 350 GBP/gniazdko (maks. 40 gniazd). |
Węgry | ||||
Zwolnienie podatkowe dla pojazdów typu BEV i PHEV. | Zwolnienie podatkowe dla pojazdów typu BEV i PHEV. | Zwolnienie podatkowe dla pojazdów typu BEV i PHEV. | Od 15 czerwca 2020 r. zachęty do zakupu samochodów elektrycznych: • 7350 € do auta w kwocie 32 000 € brutto • 1500 €, jeśli cena auta wynosi od 32 000 do 44 000 € | x |
Włochy | ||||
x | • BEV: pięcioletnie zwolnienie z podatku od daty pierwszej rejestracji. Po tym okresie 75% obniżka stawki podatkowej stosowanej do równoważnych pojazdów benzynowych. • Pojazdy HEV: zastosowanie minimalnej stawki ryczałtowej (2,58 EUR/kW). Niektóre regiony stosują własne zniżki podatkowe. | x | • 3 000 EUR (5 000 EUR ze złomowaniem) za pojazd BEV/PHEV emitujący ≤ 20 g CO2/ km i z ceną sprzedaży ≤ 35 000 € + VAT. • 2 000 EUR (4 000 EUR ze złomowaniem) za pojazd BEV/PHEV emitujący 21–60 g CO2/km, którego cena sprzedaży wynosi ≤ 45 000 EUR + VAT. | Dla użytkowników domowych wkład w wysokości 80% ceny zakupu i instalacji standardowej infrastruktury zasilania do ładowania pojazdów elektrycznych w ramach maksymalnego limitu 1500 EUR na wnioskodawcę. |
Autor: Oskar Włostowski