Rak piersi, to jeden z najczęściej występujących nowotworów u Pań. Choroba rozpoznawana u 1,7 miliona kobiet na całym świecie zbiera coraz większe żniwo. Codziennie w Polsce o schorzeniu dowiaduje się 50 obywatelek naszego kraju, z czego 15 umiera. Te dane są tym bardziej niepokojące, gdyż wydaje się, że świadomość, co do konieczności przeprowadzania badań profilaktycznych jest coraz większa. Jak widać, jest jeszcze wiele do zrobienia w tej kwestii. Między innymi z tego względu liderki i entuzjastki elektromobilności zgromadzone w ramach inicjatywy EVerywoman, powstałej pod egidą PSPA, zdecydowały się na wspólną wyprawę promującą zrównoważoną mobilność, a przede wszystkim zdrowie i wsparcie dla kobiet w walce z rakiem piersi.
– Pojechałyśmy na północ pojazdami elektrycznymi w trzech celach. Pierwszym było budowanie świadomości w dziedzinie rozwoju zielonego transportu. Drugim była integracja liderek i entuzjastek elektromobilności oraz wymiana doświadczeń. Trzecim i zarazem najważniejszym było szerzenie dobrych praktyk związanych z profilaktyką raka piersi u kobiet. Ten nowotwór rocznie zabija ponad 500 tysięcy kobiet na świecie. Dlatego celem nadrzędnym EVerywoman Race było zebranie jak największych środków właśnie na profilaktykę – powiedziała Agata Wiśniewska-Mazur, Zastępczyni Dyrektora ds. Rozwoju PSPA oraz organizatorka inicjatywny EVerywoman.
Wyprawa do krainy mrozu
W elektromobilnym świecie nadal potrzebna jest edukacja. Dlatego w ramach promowania dobrych praktyk oraz projektu EVerywoman powstała inicjatywa “EVerywoman: New Mobility Women’s Race”, która nie tylko zachęca do elektromobilności, ale przede wszystkim integruje kobiety działające lub rozpoczynające swoją ścieżkę zawodową w dziedzinie nowej mobilności. Poprzez zorganizowaną wyprawę uczestniczki chciały zwrócić uwagę na potrzebę czujności onkologicznej i troski o swoje zdrowie oraz wagę cyklicznych badań profilaktycznych.
12 kobiet z branży wyruszyło czterema w pełni elektrycznymi samochodami z Warszawy przez Wilno (Litwa), Rygę (Łotwa), Tallin (Estonia) do Lahti (Finlandia). Ponad 2,4 tys. km trasa (w obie strony) była sporym doświadczeniem i potwierdzeniem, że podróżowanie „elektrykiem” wzdłuż „ściany wschodniej” Europy nie jest już wyzwaniem. Każde z ładowań przebiegło sprawnie i bez większych komplikacji, czego zasługą była sieć stacji ładowania zrzeszona w roamingu oraz dobrze działające aplikacje dedykowane, w których można m.in. wyznaczyć trasę wraz z uwzględnieniem konkretnego modelu, obecnego i planowanego na miejscu stanu naładowania baterii.
– Możliwość doświadczenia różnych modeli to bez wątpienia wartość dodana tego wyjazdu. Mogłyśmy doświadczyć samochodów różnych marek o zróżnicowanych parametrach jezdnych. To zdecydowane poszerzenie elektromobilnych horyzontów, a co równie ważne na długich trasach, gdzie wcześniej nie każda z nas miała taką możliwość – podkreśliła Justyna Masztakowska, Business Development Manager CEE, Kempower, pomysłodawczyni wyprawy.
Liczy się czas
– Rozpoznanie choroby to dopiero początek długiego procesu rozpoczynającego się od zaakceptowania przez walkę z rakiem, aby w ostatecznym rachunku móc cieszyć się z wygranej. Niestety nie każdy ma to szczęście. Dlatego tym bardziej profilaktyka jest tutaj kluczowa. Im wcześniej rozpoznany rak piersi tym większe szanse na wyleczenie. Budującym jest fakt, że coraz większy odsetek młodych kobiet zaczyna dbać o zdrowie regularnie się badając i zachęcając też innych do wykonania szybkiej diagnostyki – powiedziała Dorota Pirkl, Specjalista ds. rozwoju rynku i badań specjalistycznych, Diagnostyka S.A., uczestniczka wyprawy.
Edukacja najważniejsza
Zwiększająca się świadomość oraz profilaktyka niosą za sobą również szarą rzeczywistość. Bez finansowania rozszerzanie działań będzie utrudnione. Tutaj powracamy do inicjatywy EVerywoman.
W ramach działań przy szerokim wsparciu partnerów udało się zgromadzić 37,3 tys. zł. Te środki finansowe zostały przekazane na rzecz Stowarzyszenia „Amazonki” Warszawa-Centrum, podczas świątecznego spotkania PSPA. Zebrane pieniądze zostaną przeznaczone na zakup fantomów, które wykorzystywane będą w akcjach edukacyjnych Stowarzyszenia.
– Jesteśmy niezmiernie wdzięczne organizatorom “EVerywoman: New Mobility Women’s Race” za zaangażowanie w działania na rzecz podnoszenia świadomości raka piersi. Pamiętajmy o wczesnej profilaktyce przez cały rok; profilaktyce, która ratuje życie oraz pomaga wykryć zmiany nowotworowe na wczesnym etapie choroby. Takie hasła przyświecają naszym wspólnym działaniom ze Stowarzyszeniem PSPA. Każda tego typu inicjatywa buduje i jasno pokazuje, że można pomagać, a przy okazji promować dążenie do czystego transportu nieemitującego substancji szkodliwych zwłaszcza w miastach, gdzie odsetek ludzi na kilometr kwadratowy jest znaczący – podkreśliła Ewa Grabiec-Raczak ze Stowarzyszenia „Amazonki” Warszawa-Centrum.
Partnerami inicjatywy Everywoman New Mobility Women’s Race organizowanej przez PSPA byli: Kempower, Eleport, OTOMOTO, PowerDot, GreenWay, Shell Recharge, Volkswagen Financial Services, Diagnostyka S.A., ECE Logistics, AVL, Overcome sp. z o.o., Green Cell, BMW Group, Cupra, Hyundai Motor Poland, Mercedes-Benz Polska, Nissan Polska, Volkswagen Group Polska.
Partnerami medialnymi byli: Auto Świat, Polskie Radio Kierowców, Wysokie Napięcie, MY Company, Mobility Portal Europe, Lady in Green.Tech, Menadżer Floty.
Partnerzy