VinFast – szumne zapowiedzi firmy z Wietnamu
Zdecydowana większość koncernów motoryzacyjnych z kontynentalnej Europy, Wysp Brytyjskich i z USA może się pochwalić co najmniej 50-letnią historią, a przez to może cieszyć się rozpoznawalnością i dużym zaufaniem klientów, chociaż z lojalnością klientów do marki bywa różnie. Wietnamska marka założona w 2017 roku nie może się pochwalić żadnym dziedzictwem i dlatego przyjęła – naszym zdaniem – właściwą strategię. Firma zaprojektowała swoje pierwsze modele korzystając z pomocy włoskiego studia designu Pininfarina, wsparcia BMW i Magna Steyr prezentując swoje produkty na Salonie Motoryzacyjnym w Paryżu w 2018 roku. VinFast informuje w oficjalnych komunikatach, że będzie pierwszym masowym producentem samochodów w Wietnamie, a także pierwszym wietnamskim koncernem, który wyeksportuje swoje samochody poza region Azji.
Największa wietnamska grupa biznesowa Vingroup przeznaczyła na inwestycję 1,5 mld dolarów i za te środki wybudowano kompleksowe centrum produkcyjne – obiekt o powierzchni 3,3 mln m2 w parku przemysłowym zlokalizowanym na wyspie Cat Hai w pobliżu miasta Hai Phong, wyposażony w lakiernię, prasy do produkcji poszyć nadwozia, odlewnię silników i linię montażową. Cały obiekt powstawał zaledwie 21 miesięcy. Pierwsze dwa pojazdy VinFast LUX SA2.0 i LUX A2.0 zostały zaprojektowane przez Pininfarinę i zaprezentowane na targach motoryzacyjnych w Paryżu jesienią 2018 roku.
Podobnie jak koncerny z Chin, które wchodzą na rynek, również VinFast podkreśla, że ma w swoich szeregach najlepszych i najbardziej doświadczonych pracowników pozyskanych z uznanych firm, również z Europy i USA. W 2021 roku spółka macierzysta Vingroup ogłosiła, że Michael Lohscheller, dyrektor generalny Opla, został mianowany dyrektorem generalnym VinFast Global. Jednak pięć miesięcy później, ogłoszono, że Lohscheller złożył rezygnację ze stanowiska.
Ale uznane studio designu oraz pozyskanie cennych i doświadczonych ludzi z globalnych koncernów to nie wszystko. Firma aktywnie poszukuje też partnerstwa z największymi koncernami globu. W 2018 roku VinFast ogłosił partnerstwo z Chevroletem. Firma uzyskała wyłączne prawa do dystrybucji marki Chevrolet w Wietnamie i przejęła na własność istniejącą fabrykę General Motors (GM Korea) w Hanoi (VIDAMCO). Nie znamy szczegółów, ale według zapowiedzi fabryka ta ma w niedalekiej przyszłości produkować tam „zupełnie nowy, globalny mały samochód” na licencji GM, który będzie sprzedawany pod marką VinFast. W tym samym roku firma podpisała dwie umowy z Siemens Vietnam, jednostką Siemens AG, na dostawę technologii i komponentów do produkcji autobusów elektrycznych w krajach Azji Południowo-Wschodniej. W mediach pojawiła się również informacja, że ze względu na ambitne plany ekspansji na inne kontynenty, w Wietnamie powstanie druga fabryka samochodów oraz kolejne w Niemczech, USA i Indonezji.
Firma opublikowała informację, że planuje dostarczyć od 40 000 do 50 000 pojazdów elektrycznych do końca 2023 roku. Lokalna sprzedaż pojazdów elektrycznych w Wietnamie to jedynie 7400 sztuk w 2022 roku. Według niektórych ekspertów, osiągniecie takiego poziomu wzrostu sprzedaży jest mało prawdopodobne w tak krótkim czasie, ale firma nie przestaje inwestować i w lipcu 2023 wmurowano kamień węgielny pod fabrykę w Triangle Innovation Point w hrabstwie Chatham w Północnej Karolinie o zapowiadanej zdolności produkcyjnej 150 000 pojazdów rocznie. VinFast zapowiedział również otwarcie fabryki w Indonezji w 2026 roku.
Gama modelowa
Globalna moda na crossovery i SUVy nie może być ignorowana przez żadnego producenta samochodów, a portfolio modelowe marki VinFast jest próbą spełnienia oczekiwań współczesnego nabywcy samochodów BEV w kwestii wyglądu i parametrów.
VinFast VF6
Model VF6 należy do segmentu miejskich crossoverów (B-SUV) i będzie konkurował z Hyundaiem Kona Electric i Kią Niro EV. Wymiary to 4,23 m długości, 1,82 m szerokości i 1,59 m wysokości, czyli dość standardowe w tej klasie. Producent podaje precyzyjne dane techniczne, ale z zaznaczeniem, że zostaną one ostatecznie potwierdzone w czwartym kwartale bieżącego roku – jak dotąd jeszcze tego nie zrobiono. W wersji wyposażenia “ECO” silnik ma moc 177 KM, baterię 59,6 kWh a zapowiadany zasięg to 399 km wg WLTP. Mocniejszy wariant “PLUS” ma tę samą baterię, ale mocniejszy 204-konny silnik skraca zasięg do katalogowych 384 km.
Cena: cena katalogowa nie jest znana, ale według medialnych doniesień cena w Niemczech ma wynosić ok. 40.000 EUR czyli (w dużym uproszczeniu – przeliczając po kursie EUR/PLN), równowartość 175 tys. zł.
VinFast VF7
VF7, to o jeden rozmiar większy od VF6 kompaktowy crossover (C-SUV). Zaprezentowano go w 2022 roku podczas słynnego Consumer Electronics Show w Las Vegas. Za projekt odpowiada studio Torino design i przyznać trzeba, że samochód wygląda dynamicznie i progresywnie, a przy tym nie jest przeładowany udziwnieniami, choć być może liczba stylistycznych nawiązań do litery V jest zbyt duża. Uwagę zwracają przednie światła do jazdy dziennej na całą szerokość samochodu.
VF7 w wersji ECO dzieli silnik z mniejszym modelem (204 KM), ale ma większą baterię 75,3 kWh i oferuje zasięg 450 km wg WLTP. Wariant PLUS ma co prawda mniejszy zasięg (431 km), ale silnik 353 KM powinien zapewnić odpowiedni zapas mocy.
Cena: oficjalny cennik w Europie nie jest znany, ale na rodzimym (wietnamskim) rynku samochód jest wyceniany na 41-49 tys. USD, czyli w prostym przeliczeniu po kursie około 165-200 tys. PLN (realnie zapewne 20-25% więcej ze względu na podatki i koszty transportu).
VinFast VF8
VF8 – jak łatwo się domyślić po numeracji modeli – jest crossoverem średniej klasy (D-SUV). Samochód zadebiutował w 2022 roku na rodzimym wietnamskim rynku i jest obecnie oferowany w USA, Azji oraz w Niemczech, Francji i Holandii na Starym Kontynencie.
Samochód został zaprojektowany w innym języku stylistycznym niż VF6 i VF7. Sylwetka jest bardziej obła a proporcje mniej dynamiczne. Chromowane zdobienia i spokojniejsza stylistyka to chyba próba przypodobania się bardziej konserwatywnym gustom. Nam podobają się bardziej wyraziste linie i dynamizm stylistyki VF6 i VF7, ale to kwestia gustu. Za projekt odpowiada studio Pininfarina, więc wstydu nie ma, ale taka barokowa stylistyka raczej trafi w upodobania klientów z USA i Azji, niż z Europy.
VinFast VF7 | ||
Wersja wyposażenia | ECO | PLUS |
Cena na rynku niemieckim | 52,990€ | 58,890€ |
Cena w przeliczeniu na PLN | 231,566 | 257,349 |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 4.750 (mm) x 1.934 (mm) x 1.667 (mm) | 4.750 (mm) x 1.934 (mm) x 1.667 (mm) |
Bateria | 87,7 (kWh) | 87,7 (kWh) |
Napęd | AWD | AWD |
Max. Leistung | 353 KM | 480 KM |
Drehmoment | 500Nm @ 4500 rpm | 620Nm @ 4500 rpm |
Rozstaw osi | 2.950 (mm) | 2.950 (mm) |
Gwarancja | 10 lat / 200.000 Km | 10 lat / 200.000 Km |
Zasięg WLTP | 471 (km) | 457 (km) |
Zużycie energii | 22.9 kWh / 100 km | 21.9 kWh / 100 km |
Cena w Niemczech od: 52.990 EUR
VinFast VF9
Duży, ponad 5 metrowy SUV – VF 9 zadebiutował w 2021 roku. Model charakteryzuje się awangardowym i masywnym designem z dwumodułową linią okien oraz wąskimi pasami reflektorów i lamp tylnych. Chociaż model VF9 i opisywany wyżej VF8 są zaprojektowane w innym języku stylistycznym, w co trudno uwierzyć, wyszły spod tych samych desek kreślarskich włoskiego studia Pininfarina.
VinFast VF9 | ||
Wersja wyposażenia | ECO | PLUS |
Cena na rynku niemieckim | 89,790€ | 98,490€ |
Cena w przeliczeniu na PLN | 392,382 PLN | 430,401 PLN |
Wymiary (dł./szer./wys.) | 5,118 x 2,254 x 1,696 | 5,118 x 2,254 x 1,696 |
Bateria | 123 (kWh) | 123 (kWh) |
Napęd | AWD | AWD |
Moc silnika | 480 KM | 480 KM |
Rozstaw osi | 3150 (mm) | 3150 (mm) |
Gwarancja | 10 lat / 200.000 Km | 10 lat / 200.000 Km |
Zasięg WLTP | 594 (km) | 580 (km) |
Podsumowanie
Na europejskim rynku elektrycznych crossoverów robi się coraz ciaśniej. Przyzwyczailiśmy się już do obecności na rynku samochodów z Chin, ale pojazdy BEV z Wietnamu mogą uchodzić za egzotyczne. Design to sprawa gustu, jednak samochody VinFast mogą się podobać. Co do pozycjonowania cenowego modeli VF6 i VF7 nie chcemy spekulować, bo oficjalne ceny nie są znane, ale trudno uznać cenę VF9 za okazyjną, bo w zakresie budżetu około 400 tys. zł można już spokojnie kupić samochód z segmentu premium “wielkiej trójki” z Europy (Audi, BMW, Mercedes). Na zdecydowany plus zaliczamy 10 letnią gwarancję z limitem 200 tys. km, bo europejski standard to gwarancja 8-letnia. Czy samochody VinFast odniosą sukces w Europie? Dużo będzie zależało od tego, jakie wrażenie modele wywrą “na żywo” w kwestii komfortu i jakości wykonania.
elektromobilni.pl