Ayvens, posiada jedną z największych na świecie (jeśli nie największą) flot aut z napędem elektrycznym – blisko 430 000 (ogółem ma ich ponad 3,4 mln). Firma w swojej analizie dostrzega „znaczną zmianę” w całkowitym kosztach posiadania (TCO) dla pojazdów elektrycznych (BEV), co czyni je bardziej ekonomicznym wyborem w porównaniu z tradycyjnymi pojazdami z silnikiem spalinowym (ICE) w wielu krajach europejskich.
Z wyliczeń przedstawionych w zestawieniu wynika, że użytkowanie BEV-ów jest obecnie tańsze niż jego odpowiednika ICE w kilku krajach europejskich, w tym we Francji, Belgii, Austrii i Norwegii. To kluczowy czynnik dla rozwój przemysłu motoryzacyjnego i dla przedsiębiorstw, które chcą przejść na bardziej zrównoważone praktyki.
Jeśli chodzi o gotowość do przejścia na elektryki to brano pod uwagę m. in. takie czynniki jak adopcja pojazdów elektrycznych, infrastruktura ładowania i środowiska regulacyjne. Wszystkie 11 krajów, które zdaniem Ayvens jest gotowych na transformację leży w Europie (głównie w regionach zachodnich i północnych). Norwegia jest liderem zestawienia (z wynikiem 81), druga jest Austria (z wynikiem 69), a trzecia Holandia (z wynikiem 68).
Wiele krajów jest obecnie w okresie przejściowym. To Portugalia (57 punktów), Szwajcaria (54 punkty) i Irlandia (51 punktów). Czynią one jedna znaczne postępy i zmniejszają dystans do krajów rozwiniętych. Polska znalazła się w grupie krajów, w których „przeszkody związane z ładowaniem, przystępnością cenową i dostępnością są nadal trudne do pokonania”. Tabela
Przewodnik nie tylko odnosi się do aspektów ekonomicznych, ale także rzuca światło na bariery dla przyjęcia BEV. Wśród nich wylicza m. in. lęk przed (zbyt małym) zasięgiem, złożoność infrastruktury ładowania i ogólną przystępność cenową.
– W związku z szybko rosnącymi kosztami energii i inflacją żyjemy w niepewnych czasach. To sprawia, że przejście na elektromobilność, zwłaszcza, gdy wiąże się to z podejmowaniem decyzji, które mają wpływ na użytkowników w wielu krajach, to złożony proces. Tym bardziej, że równie szybko zmieniaj się uwarunkowania technologiczne – skomentowała Annie Pin, dyrektor ds. handlowych w Ayvens.
Opracował: Rafał Wąsowicz