Lexus RZ nie jest częstym widokiem na polskich – i nie tylko – drogach. Statystyki sprzedaży elektrycznych aut tej marki rosną – w roku 2024 na całym świecie zwiększyły się o 119% w stosunku do wyników z roku 2023. Wciąż jednak mówimy o relatywnie małych liczbach, a gama Lexusów na prąd składa się tylko z dwóch modeli. Oprócz wspomnianego RZ, to jeszcze niewielki, miejski crossover UX 300e.
O ile jednak UX występuje zarówno jako auto spalinowe, hybrydowe i elektryczne, o tyle RZ jest wyłącznie modelem EV. Zadebiutował w 2022 roku (jako rok modelowy 2023). Mierzy 4,805 m, co stawia go jako rywala takich aut, jak Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E, Audi Q8 e-tron (konkurentem może być również nowe Q6 e-tron), BMW iX czy Mercedes EQE SUV.

RZ jest oferowany w jednosilnikowej wersji 300e FWD (czyli z napędem na przód) o mocy 204 KM i przyspieszającej od 0 do 100 km/h w 8 sekund, lub jako dwusilnikowy model 450e z napędem AWD, mocą 313 KM i przyspieszeniem do setki w 5,3 s. Obecnie RZ został odświeżony.
Większy zasięg
RZ ma teraz powiększoną baterię – zamiast 71,4 kWh ma 77 kWh. Zasięg ma zwiększyć się „do 100 km, w zależności od modelu”. Poza tym, zastosowano mocniejszą ładowarkę AC (moc do 22 kW) i system wstępnego kondycjonowania baterii. Silnik i akumulator przeszły zmiany w celu „zwiększenia zarówno praktyczności, jak i przyjemności z jazdy”, jak podaje Lexus. Falownik jest teraz bardziej wydajny, a cały silnik o nazwie eAxle ma zapewniać lepsze osiągi, a także „bardziej ekscytującą i responsywną jazdę” również w średnim zakresie prędkości. Ulepszono również układ chłodzenia baterii, RZ może także ciągnąć cięższą niż wcześniej, bo ważącą 1500 kg przyczepę z hamulcem.

Obecnie gama modelu RZ będzie składać się z trzech wersji: 350e o mocy 224 KM, 500e o mocy 380 KM i 550e F Sport o mocy 408 KM. Ten pierwszy model zapewnia zasięg do 575 km, drugi – do 500 km, a trzeci – do 450 km. Wcześniej zasięgi Lexusa RZ wynosiły od 439 do 479 km.
Wolant w opcji
Ciekawostką jest pojawienie się na liście opcji wolantu, nieco przypominającego ten z Tesli. Nie ma on fizycznego połączenia z kołami, więc działa z układem typu steer-by-wire. W stosunku do testowanego wcześniej rozwiązania, zwiększono kąt obrotu wolantu i podobno ulepszono jego działanie tak, by pracował bardziej naturalnie i lepiej przekazywał informacje. W ofercie pozostanie także klasyczna kierownica.

Lexus RZ w polskim cenniku kosztuje obecnie – w promocji – od 226 200 zł za wersję 300e FWD (cena bez promocji: 289 900 zł) i od 257 400 zł za wersję 450e Direct 4 (wcześniejsza cena: 329 900 zł). Takie kwoty oznaczają, że każdy RZ może obecnie być objęty dofinansowaniem z programu „NaszEauto”. Nie ma jeszcze polskich cen wersji po modernizacji w nowych odmianach silnikowych. Od tego, czy nie będą zbyt wysokie, zależy, czy RZ stanie się częstszym widokiem na drogach. Za sprawą zwiększenia zasięgu model zyskał mocny argument.
PM\
Fot. Lexus