Home Pojazdy Osobowe Lexus RZ: lifting nieco zapomnianego modelu. Większy zasięg i więcej mocy

Lexus

RZ: lifting nieco zapomnianego modelu. Większy zasięg i więcej mocy

Lexus

RZ: lifting nieco zapomnianego modelu. Większy zasięg i więcej mocy

Za sprawą zwiększenia zasięgu model RZ zyskał mocny argument
Fot. Lexus
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Elektryczny SUV Lexusa, czyli RZ, przeszedł delikatne zmiany, które mają mu pomóc w rywalizacji w wymagającym segmencie. Czy wystarczą, by odnieść rynkowy sukces?

Lexus RZ nie jest częstym widokiem na polskich – i nie tylko – drogach. Statystyki sprzedaży elektrycznych aut tej marki rosną – w roku 2024 na całym świecie zwiększyły się o 119% w stosunku do wyników z roku 2023. Wciąż jednak mówimy o relatywnie małych liczbach, a gama Lexusów na prąd składa się tylko z dwóch modeli. Oprócz wspomnianego RZ, to jeszcze niewielki, miejski crossover UX 300e.

O ile jednak UX występuje zarówno jako auto spalinowe, hybrydowe i elektryczne, o tyle RZ jest wyłącznie modelem EV. Zadebiutował w 2022 roku (jako rok modelowy 2023). Mierzy 4,805 m, co stawia go jako rywala takich aut, jak Tesla Model Y, Ford Mustang Mach-E, Audi Q8 e-tron (konkurentem może być również nowe Q6 e-tron), BMW iX czy Mercedes EQE SUV.

RZ jest oferowany w jednosilnikowej wersji 300e FWD (czyli z napędem na przód) o mocy 204 KM i przyspieszającej od 0 do 100 km/h w 8 sekund, lub jako dwusilnikowy model 450e z napędem AWD, mocą 313 KM i przyspieszeniem do setki w 5,3 s. Obecnie RZ został odświeżony.

Większy zasięg

RZ ma teraz powiększoną baterię – zamiast 71,4 kWh ma 77 kWh. Zasięg ma zwiększyć się „do 100 km, w zależności od modelu”. Poza tym, zastosowano mocniejszą ładowarkę AC (moc do 22 kW) i system wstępnego kondycjonowania baterii. Silnik i akumulator przeszły zmiany w celu „zwiększenia zarówno praktyczności, jak i przyjemności z jazdy”, jak podaje Lexus. Falownik jest teraz bardziej wydajny, a cały silnik o nazwie eAxle ma zapewniać lepsze osiągi, a także „bardziej ekscytującą i responsywną jazdę” również w średnim zakresie prędkości. Ulepszono również układ chłodzenia baterii, RZ może także ciągnąć cięższą niż wcześniej, bo ważącą 1500 kg przyczepę z hamulcem.

Obecnie gama modelu RZ będzie składać się z trzech wersji: 350e o mocy 224 KM, 500e o mocy 380 KM i 550e F Sport o mocy 408 KM. Ten pierwszy model zapewnia zasięg do 575 km, drugi – do 500 km, a trzeci – do 450 km. Wcześniej zasięgi Lexusa RZ wynosiły od 439 do 479 km.

Wolant w opcji

Ciekawostką jest pojawienie się na liście opcji wolantu, nieco przypominającego ten z Tesli. Nie ma on fizycznego połączenia z kołami, więc działa z układem typu steer-by-wire. W stosunku do testowanego wcześniej rozwiązania, zwiększono kąt obrotu wolantu i podobno ulepszono jego działanie tak, by pracował bardziej naturalnie i lepiej przekazywał informacje. W ofercie pozostanie także klasyczna kierownica.

Lexus RZ w polskim cenniku kosztuje obecnie – w promocji – od 226 200 zł za wersję 300e FWD (cena bez promocji: 289 900 zł) i od 257 400 zł za wersję 450e Direct 4 (wcześniejsza cena: 329 900 zł). Takie kwoty oznaczają, że każdy RZ może obecnie być objęty dofinansowaniem z programu „NaszEauto”. Nie ma jeszcze polskich cen wersji po modernizacji w nowych odmianach silnikowych. Od tego, czy nie będą zbyt wysokie, zależy, czy RZ stanie się częstszym widokiem na drogach. Za sprawą zwiększenia zasięgu model zyskał mocny argument.

PM\

Fot. Lexus

REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory