Home Pojazdy Osobowe Stellantis Platforma STLA Large elektryfikacyjnym pomostem

Stellantis

Platforma STLA Large elektryfikacyjnym pomostem  

Stellantis

Platforma STLA Large elektryfikacyjnym pomostem  

STLA Large ma potencjał do przenoszenia ekstremalnej mocy, która przewyższy każdy istniejący Hellcat V8
Fot. Stellantis
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Grupa Stellantis ujawniła szczegóły dotyczące platformy BEV STLA Large (do wyboru architektura elektryczna 400 i 800 V, zasięg dla sedanów do 800 km), która umożliwi produkcję szerokiej gamy przyszłych samochodów w segmentach D i E przeznaczonych na globalne rynki. Pojazdy na tej platformie będą produkowane w kilku zakładach w Europie i Ameryce Północnej. Producent zaznacza, że pojazdy full-size będą reprezentowały marki Dodge i Jeep, a następnie pozostałe m.in. Alfa Romeo, Chrysler i Maserati. W latach 2024-2026 na rynek trafi osiem nowych modeli.

Nasze cele związane z platformami STLA są ambitne, ale tego właśnie oczekują dzisiaj od nas nasi klienci. Stworzenie rodziny pojazdów opartej na dobrze zaprojektowanych i elastycznych komponentach obejmujących różne typy pojazdów i układów napędowych, o osiągach przewyższających nasze obecne produkty, będzie odpowiedzią dla klientów każdej z naszych kultowych marek. Elastyczność i zwinność tej platformy jest jej znakiem rozpoznawczym i będzie siłą napędową naszego sukcesu w przejściu na elektryfikację w Ameryce Północnej – powiedział Carlos Tavares, dyrektor generalny Stellantis.

STLA Large to jedna z czterech globalnych platform BEV, zaprezentowanych podczas EV Day 2021, będących bazą dla przyszłych modeli samochodów marek Stellantis i kluczem do osiągnięcia ambitnych celów założonych w planie strategicznym Stellantis – Dare Forward 2030. Jest to druga platforma po STLA Medium zaprezentowanej w lipcu 2023. Samochody na platformie STLA Large będą produkowane w kilku zakładach w Europie i Ameryce Północnej i dostępne w wariantach multienergetycznych, w tym hybrydowych i spalinowych. Marki Stellantis spersonalizują samochody oparte na STLA Large – od rodzinnych po sportowe, od terenowych 4×4, po luksusowe.

Dzięki elastyczności platformy inżynierowie i projektanci mogą dostosować rozstaw osi, całkowitą długość, całkowitą szerokość i wysokość oraz prześwit. Można wykorzystać różnorodne moduły zawieszenia i liczne układy napędowe, aby osiągnąć konkretne cele w zakresie osiągów każdego samochodu, w tym m.in. dynamikę jazdy, właściwości jezdne i komfort. Inżynierowie mogą regulować kluczowe wymiary, takie jak odległość między środkiem przednich kół a stopami kierowcy, przednie i tylne zwisy oraz podłogę, aby dostosować możliwości i osiągi pojazdu.

STLA Large została zaprojektowana i skonstruowana jako natywna platforma BEV z możliwością wyboru architektury elektrycznej 400 i 800 V. Elektryczne moduły napędowe (EDM) typu „trzy w jednym”, które mają wbudowany silnik, falownik i przekładnię redukcyjną, można skonfigurować w układzie z napędem na przednie, tylne lub wszystkie koła. Falownik mocy wykorzystuje technologię półprzewodników z węglika krzemu w celu zredukowania do minimum strat mocy. Wydajność układu napędowego można zwiększać przez cały okres eksploatacji pojazdu za pomocą aktualizacji oprogramowania over-the-air.

W zależności od konkretnych celów danego pojazdu, platforma STLA Large może być wyposażona w warianty układu przeniesienia napędu, takie jak mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu lub systemy odłączania kół, które mogą poprawiać osiągi lub zmniejszyć opór mechaniczny w celu poprawy wydajności i zasięgu. Zasadniczo, platforma STLA Large ma potencjał do przenoszenia ekstremalnej mocy, która przewyższy każdy istniejący Hellcat V8.

Platforma będzie początkowo oferowana z kilkoma opcjami akumulatorów o pojemności od 85 do 118 kilowatogodzin (kWh). STLA Large oferuje dla sedanów całkowity zasięg 800 km (500 mil) i jest zaprojektowana tak, aby z łatwością dostosować się do nadchodzących technologii magazynowania energii, gdy będą one gotowe do produkcji.

Początkowa generacja komponentów napędu może zapewnić przyspieszenie od 0 do 100 km/h (62 mph) w zakresie 2 sekund. Szybkie ładowanie akumulatora o napięciu 800 V zapewni do 4,5 kWh na minutę.

STLA Large obsługuje również hybrydowe i spalinowe układy napędowe bez uszczerbku dla kluczowych możliwości pojazdu. Ta elastyczność stanowi „pomost” dla klientów na całym świecie w przejściu na napęd elektryczny oraz w rozwoju solidnej i szeroko dostępnej sieci ładowania. Elastyczność projektu obejmuje poprzeczne i wzdłużne konfiguracje instalacji silnika, obsługujące przekładnie FWD/RWD/AWD.

Najważniejsze parametry STLA Large:

•             Długość całkowita: 187,6-201,8 cala (4764-5126 mm)

•             Szerokość całkowita: 74,7-79,9 cali (1897-2030 mm)

•             Rozstaw osi: 113,0-121,1 cali (2870-3075 mm)

•             Prześwit: 5,5-11,3 cala (140-288 mm)

•             Maksymalna średnica opony: 32,6 cala (858 mm)

Cztery globalne platformy BEV firmy Stellantis – Small, Medium, Large i Frame – zostały zaprojektowane i skonstruowane w celu wydłużenia cyklu życia pojazdów dzięki wymienności składu chemicznego ogniw akumulatorowych, EDM, falowników mocy i oprogramowania sterującego. Platforma STLA Large obsługuje technologie pojazdów elektrycznych i zdefiniowanych programowo nowej generacji, takie jak STLA Brain, STLA SmartCockpit i STLA AutoDrive.

Stellantis w ciągu najbliższych 10 lat zainwestuje w elektryfikację ponad 50 miliardów euro, co pozwoli zrealizować cele przewidziane w planie strategicznym Dare Forward 2030, którego celem jest osiągnięcie 100% udziału samochodów osobowych z napędem elektrycznym (BEV) w sprzedaży samochodów osobowych w Europie oraz 50% udziału w sprzedaży samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych z napędem elektrycznym (BEV) w Stanach Zjednoczonych do 2030 roku.

Źródło: Stellantis
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory