Początki
W 2003 roku, w Kalifornii, Martin Eberhard i Marc Tarpenning założyli firmę Tesla Motors, zainspirowani wizją stworzenia samochodów elektrycznych, które nie tylko zmienią sposób podróżowania, ale i pozytywnie wpłyną na środowisko. Wkrótce dołączył do nich Elon Musk, który stał się kluczową postacią w historii Tesli. Jego wizja obejmowała nie tylko rozwijanie zeroemisyjnych pojazdów, ale również zmienienie tego, w jaki sposób ludzie je postrzegają.
W 2008 roku Tesla wprowadziła na rynek swój pierwszy model – Roadster, sportowy samochód z napędem elektrycznym oparty na platformie Lotusa Elise. Był to pierwszy krok ku udowodnieniu, że samochody elektryczne mogą być nie tylko przyjazne dla środowiska, ale także szybkie i stylowe. Kolejnym kamieniem milowym był rok 2012, gdy Tesla wprowadziła Model S, luksusowy sedan z ogromnym zasięgiem, rewolucyjnym designem i innowacyjnym wnętrzem. Model S zdobył liczne nagrody i uznanie za swoją wydajność, przebojem wprowadzając Teslę na globalny rynek motoryzacyjny. W miarę upływu lat Tesla konsekwentnie rozszerzała swoją ofertę o nowe modele, takie jak Model X, siedmioosobowy elektryczny SUV, a później Model 3, który okazał się być ich najpopularniejszym dziełem. Firma zainwestowała również w rozbudowaną sieć stacji ładowania Supercharger, umożliwiając kierowcom łatwiejsze korzystanie z pojazdów elektrycznych na długich trasach.
Jednym z najciekawszych elementów historii Tesli stała się technologia autonomii jazdy. Producent wprowadził funkcję Autopilota, a później ambitny plan Full Self-Driving, mający na celu stworzenie pojazdów zdolnych do w pełni samodzielnego poruszania się. Choć kwestie bezpieczeństwa stanowią wyzwanie, Tesla kontynuuje prace nad udoskonalaniem tej technologii. W ostatnich latach Tesla rozszerzyła swoją globalną obecność poprzez budowę gigafabryk na całym świecie, takich jak ta w Nevadzie czy w Szanghaju.
Model Y, kompaktowy SUV, oraz futurystyczny pickup Cybertruck, potwierdzają innowacyjne podejście Tesli do różnych segmentów rynku motoryzacyjnego. W międzyczasie firma stała się jednym z najbardziej wartościowych graczy na rynku akcji, przyciągając uwagę inwestorów i zyskując miejsce jako lider w dziedzinie elektrycznych pojazdów.
Model S
Tesla Model S, wprowadzona na rynek w 2012 roku, była przełomowym samochodem elektrycznym, który nie tylko zmienił spojrzenie na pojazdy zeroemisyjne, ale także stał się ikoną innowacji w przemyśle motoryzacyjnym. Oto wersje tego modelu dostępne na przestrzeni lat.
Tesla Model S (2012):
Model S to pierwszy samochód w pełni elektryczny, który oferował tak imponujący zasięg i wydajność. Zdolność pokonywania długich dystansów i robiące wrażenie osiągi zostały urzeczywistnione dzięki zastosowaniu nowatorskiej baterii litowo-jonowej.
Tesla Model S P85 (2012):
Wersja P85 (Performance 85 kWh) była pierwszą wersją Performance Modelu S, oferującą jeszcze lepsze osiągi. Dzięki silnikowi o mocy 416 KM i zasięgowi na poziomie około 426 kilometrów, P85 zdobył uznanie za swoją szybkość i możliwość konkurowania ze spalinowymi samochodami sportowymi.
Tesla Model S 60 i 60D (2013):
W 2013 roku Tesla wprowadziła wersję Model S 60, która była dostępna z baterią o pojemności 60 kWh. W 2014 roku pojawiła się także wersja 60D z napędem na wszystkie koła. Model 60 miał niższą cenę, co miało przyczynić się do popularyzacji samochodów elektrycznych wśród nieprzekonanej do nich klienteli.
Tesla Model S P90D (2015):
Wersja P90D po raz kolejny przesunęła granice osiągów dzięki zastosowaniu baterii o większej pojemności (90 kWh). Jednak prawdziwym przełomem było wprowadzenie opcji Ludicrous Mode, który umożliwiał przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie poniżej 3 sekund, co uczyniło Model S jednym z najszybszych samochodów na świecie.
Tesla Model S 75D (2016):
W 2016 roku Tesla zdecydowała się zrezygnować z wersji 60 kWh, a Model S stał się dostępny w wersji 75D, oferującej napęd na wszystkie koła i zasięg na poziomie około 416 kilometrów.
Tesla Model S 100D (2017):
W 2017 roku wprowadzono Model S 100D, który korzystał z baterii o pojemności 100 kWh, co przekładało się na jeszcze większy zasięg – około 539 kilometrów. Model ten przyciągał uwagę ze względu na imponującą efektywność energetyczną.
Tesla Model S Plaid (2021):
W 2021 roku Tesla zaprezentowała Model S Plaid, który zdobył miano najszybszego seryjnie produkowanego samochodu na świecie. Z napędem na wszystkie koła, trzema silnikami elektrycznymi i oszałamiającym przyspieszeniem, Model S Plaid utwierdził pozycję Tesli jako lidera w dziedzinie technologii elektrycznych pojazdów.
Dane techniczne i cena
Przedstawiamy dane techniczne popularnych odmian z każdej z „generacji” Tesli Model S:
Parametr | Tesla Model S Plaid (2021) | Tesla Model S 75D (2017) | Tesla Model S P85 (2012) |
Moc (kW) | 1020 KM | 525 KM | 416 KM |
Czas 0-100 km/h | 2,1 sekundy | 4,2 sekundy | 4,4 sekundy |
Moc ładowania (kW) | Do 250 kW (Supercharger V3) | Do 120 kW (Supercharger V2) | Do 90 kW (Supercharger) |
Zasięg (WLTP) | 628 km | 490 km | 426 km |
Pojemność baterii | 100 kWh | 75 kWh | 85 kWh |
Jeśli chodzi o obecną cenę Tesli Model S, podstawowa wersja jest dostępna od 449 990 zł, a wersja Plaid od 519 990 zł.
Stylistyka
Tesla Model S imponuje nowoczesnym designem, łącząc minimalistyczne podejście do stylistyki z aerodynamicznymi kształtami, tworząc unikalny charakter tego samochodu. Wyraziste, płynne linie nadwozia nadają pojazdowi dynamiczny wygląd i podkreślają jego luksusowy charakter. Przód pojazdu zdobi charakterystyczny grill, choć rzecz jasna jego rola jest bardziej estetyczna niż funkcjonalna. Reflektory LED oraz dynamiczne światła tylne dodają Tesli nieco „pazura”. Duży dach panoramiczny, wykonany z jednego kawałka szkła, nadaje przestronności i dobrze doświetla wnętrze samochodu. Obręcze kół, dostępne w różnych opcjach, utrzymują minimalistyczny design, tak ważny i ikoniczny dla projektantów z firmy Elona Muska. Chromowane akcenty, takie jak elementy wokół okien czy logo firmy, dodają elegancji, podkreślając jednocześnie zaawansowane technologie wykorzystywane w Modelu S. Całość projektu uwzględnia również aspekty aerodynamiki, zwiększając zasięg pojazdu i poprawiając jego efektywność energetyczną. Jednym słowem Tesla Model S nie tylko wywołuje uśmiech, lub często wyraz głębokiego szoku, na twarzach kierowców i pasażerów przy przyspieszaniu, ale też cieszy ich oczy.
Wnętrze
Środek Tesli Model S jest reklamowany jako „wnętrze przyszłości”. Jego centralnym punktem jest 17-calowy ekran dotykowy, pełniący rolę panelu kontrolnego. Jego wysoka rozdzielczość gwarantuje czytelność i intuicyjność obsługi. Umożliwia dostęp do różnorodnych funkcji, w tym klimatyzacji, nawigacji, systemu audio, ustawień foteli i wielu innych. Ci, którzy lubią umilić sobie podróż muzyką nie będą zawiedzeni, najnowszy Model S Plaid oferuje zaawansowany 22-głośnikowy, 960-watowy system audio z aktywnym wyciszaniem hałasu drogowego, dostarczający doskonałej jakości dźwięku. Ergonomiczne fotele, w pełni regulowane elektrycznie, zapewniają nie tylko wygodę, ale także możliwość dostosowania ich ustawień do indywidualnych preferencji kierowcy i pasażerów. Warto zauważyć, że dzięki przedniemu i tylnemu bagażnikowi oraz możliwości złożenia tylnych siedzeń na płasko, Model S dysponuje sporą jak na rozmiar samochodu ładownością. Nie zabrakło również zaawansowanego systemu autopilota, obejmującego funkcje adaptacyjnego tempomatu, utrzymania pasa ruchu, automatycznych zmian pasa i zdolności do parkowania. Jako dodatkowy element rozrywki, Model S Plaid oferuje rzecz niespotykaną w innych samochodach, czyli możliwość korzystania z gogli wirtualnej rzeczywistości (VR) podczas postoju.
Tesla Model S w OTOMOTO
Przyjrzeliśmy się również temu jak wygląda możliwość zakupu Tesli Model S z drugiej ręki na najpopularniejszym serwisie ogłoszeniowym w Polsce – OTOMOTO. Wystawionych na sprzedaż jest 130 egzemplarzy, z czego 129 to samochody używane (stan na 4.01.2024 r.). Nieuszkodzonych pojazdów jest 116. Ceny za sprawne egzemplarze rozpoczynają się od 79 999 PLN – wersja S85 z 2014 roku z przebiegiem 230 000 km. W przedziale cenowym do 200 000 PLN możemy znaleźć 89 ogłoszeń, większość z nich ma przebieg w granicach 100 000 – 200 000 km. Najdroższy dostępny na portalu egzemplarz to wersja Plaid z 2022 roku (1020 KM) z przebiegiem 7600 km – kosztuje 579 999 PLN. Jednakże takie egzemplarze to wyjątek – zdecydowana większość ogłoszeń dotyczy samochodów znacznie tańszych, wyprodukowanych przed 2020 rokiem.
Poszperaliśmy też w sieci i „wyłowiliśmy” klika opinii na temat Tesli Model S. Oto niektóre, oddające emocje, które wywołuje auto. Dołączyliśmy przy okazji klika filmów/testów tego nietuzinkowego pojazdu.
Użytkownicy
„Zawsze byłem fanem „prawdziwych” samochodów, takich co dają wibracje i brzmienie silnika. Elektryki? Eee, dla mnie to zawsze były jakieś zabawki, nie samochody. Ale z ciekawości wsiadłem do Tesli Model S i co ja mogę powiedzieć, jestem totalnie zafascynowany. Po pierwsze, przyspieszenie. To jest coś niewiarygodnego. Naciskasz pedał i znika ci w głowie każdy stereotyp o elektrykach. Nie ma opóźnienia, nie ma czekania, jest moc. Po drugie, komfort. Wszystko tu jest zautomatyzowane i wydaje się przemyślane. Ekran w środku wygląda jak jakiś tablet z przyszłości, sterowanie jest intuicyjne, a foteliki jak z pierwszej klasy w samolocie. No i Autopilot. To nie jest jakiś tam zwykły asystent parkowania, to jest krok do jazdy autonomicznej. Pierwszy raz, jak ją uruchomiłem to się wystraszyłem, ale teraz? To jest to! Cóż, wygląda na to, że czas się przesiąść na prąd.” (otoev.pl)
„Model S to dla mnie same zalety. Duża przestrzeń i co najważniejsze w tej wersji bateria 100 kWh. To największa bateria stosowana przez Teslę. Pozwala ona na naprawdę dobre zasięgi, nawet w trasie przy jeździe autostradowej. Model S idealnie nadaje się na wyjazdy wakacyjne, co do jego funkcjonalności w mieście może być różnie. Auto jest bardzo szerokie i bardzo długie, to właściwie 5-metrowa limuzyna. Jeśli ktoś głównie porusza się po mieście, lepiej rozważyć zakup Modelu 3. Jednak na trasy Model S to znakomity wybór.” (otoev.pl)
Dziennikarze
„Nie da się zaprzeczyć, że Tesla Model S to imponujące osiągnięcie firmy, której jedynym wcześniejszym osiągnięciem był roadster oparty na Lotusie Elise. Ogromny, użyteczny zasięg, przyzwoite prowadzenie, oszałamiające przyspieszenie i mnóstwo technologii sprawiają, że jest to jeden z najbardziej atrakcyjnych pojazdów elektrycznych na świecie, który niemal w pojedynkę zmusił głównych producentów do przyjęcia energii elektrycznej, zanim byli na to gotowi. Szkoda, że nie jest już sprzedawany w krajach z kierownicą po prawej stronie. C’mon Tesla, chcemy Modelu S z powrotem.” (Top Gear, grudzień 2023 r.)
„Model S nadal oszałamia testerów CAR. Pewnie, że się starzeje, ale nadal łatwo jest polecić Teslę Model S, pomimo sporego wyzwania ze strony pięknie wyważonego, wysokiej jakości Porsche Taycan. Poza dobrym wyglądem Modelu S, wspaniałymi osiągami i jedwabiście gładkim układem napędowym, pokusa darmowego doładowania (Supercharging) jest prawie nie do odparcia. Interesujące jest to, że nawet przy stale pojawiających się nowych rywalach, atrakcyjność Modelu S pozostaje prawie niezmieniona. Połączenie łatwej w użyciu technologii Tesli, sieci doładowań i imponującego zasięgu nadal stawia ją na czele. Owszem, za Model S trzeba słono zapłacić, jeśli się go doposaży, ale jego podstawowa cena nie jest dużo wyższa niż cena wysokiej klasy Audi A6 czy BMW serii 5. Po tych wszystkich latach nadal jest to przełom. Model S był w dużej mierze odpowiedzialny za to, że konsumenci przekonali się do pojazdu elektrycznego z tak niewielką liczbą kompromisów. Nie minie wiele czasu, zanim pojazdy elektryczne staną się opłacalne dla większości ludzi – i można podziękować pionierskiemu Modelowi S za przyspieszenie tego procesu.” (Car Magazine, kwiecień 2023 r.)
Jak widać, opinie na temat Tesli Model S są zwykle bardzo pozytywne, niemal jednogłośnie uznając samochód za znaczący krok naprzód w dziedzinie elektromobilności. Użytkownicy często podkreślają imponujące osiągi, zwłaszcza niesamowite przyspieszenie Modelu S, co stanowi dla wielu kierowców unikalne doświadczenie podczas jazdy. Zwłaszcza, że łączą się one ze sporym i praktycznym zasięgiem. Wnętrze Modelu S jest chwalone za minimalistyczny design, obszerny ekran dotykowy oraz zaawansowane funkcje, które wprowadzają nową jakość do doświadczenia podróżowania. Aktywne wsparcie klienta ze strony Tesli i regularne aktualizacje oprogramowania są dodatkowym atutem, utrzymującym samochód na bieżąco z najnowszymi technologiami. Jakość konstrukcji i bezpieczeństwo Modelu S zdobyły uznanie w testach bezpieczeństwa (widoczne na załączonym filmie), co również przekłada się na pozytywne oceny ekspertów. O docenieniu przez środowisko świadczą zdobyte nagrody: World Green Car of the Year 2013 i Motor Trend Car of the Year 2013. Niemniej jednak, istnieją również pewne wady, które są czasem podnoszone, takie jak cena, która może być uważana za wysoką w porównaniu do innych pojazdów na rynku (ogólny problem samochodów elektrycznych), czy pewne kwestie dotyczące jakości wykończenia.
Podsumowując, Tesla Model S jest postrzegana jako innowacyjny, zaawansowany technologicznie i ekscytujący samochód elektryczny, który zdobył uznanie na całym świecie.
Maksym Berger