Skip to content
O nas
Instagram Twitter Youtube
Instagram Twitter Youtube
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
  • Aktualności
  • POJAZDY
  • INFRASTRUKTURA
  • Testy i opinie
  • Raporty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • Strefa Wiedzy
MENU
Wszystkie wiadomości

Aktualności

Pojazdy

POJAZDY

Pokaż wszystko
Osobowe
Pokaż wszystko
Audi
BMW
BYD
Citroën
Cupra
Dacia
DS
Ferrari
Fiat
Ford
Honda
Hyundai
Izera
Jaguar
Jeep
KIA
Lexus
Mazda
Mercedes
MINI
Nissan
Opel
Peugeot
Polestar
Porsche
Renault
Seres
Škoda
smart
SsangYoung
Stellantis
Tesla
Toyota
Volkswagen
Volvo
Dostawcze
Pokaż wszystko
Citroën
Fiat
Ford
MAN
Mercedes-Benz
Nissan
Opel
Peugeot
Renault
Toyota
Volkswagen
Transport ciężki
Pokaż wszystko
Daimler Trucks
Nikola
Renault Trucks
Tesla
Volvo Trucks
Autobusy
Pokaż wszystko
MAN
Mercedes-Benz
Solaris
Ursus
Volvo
Yutong
Jednoślady
Infrastruktura

INFRASTRUKTURA

Pokaż wszystko
Operatorzy
Pokaż wszystko
bp
Budimex
E.ON
Elocity
EV+
GO+EAuto
GreenWay Polska
IONITY
Lotos
NOXO.
OMV
Orlen Charge
PGE Nowa Energia
Powerdot
Revnet
Tauron
Producenci
Pokaż wszystko
ABB
Ekoenergetyka
Enelion
Ensto
EVBox
Garo
PRE Edward Biel
Wallbox
Platformy
Pokaż wszystko
Allego
GIREVE
Hubject
Rynek

RYNEK

Pokaż wszystko
Polska
Europa
Świat
Biznes

BIZNES

Pokaż wszystko
Współdzielenie
Floty
Finansowanie
Transport i logistyka
Technologia

TECHNOLOGIA

Pokaż wszystko
Baterie
Wodór
OZE i energetyka
Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy EV

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Pozostałe

Prawo

Ochrona klimatu

Testy

Opinie

Porady

Sport&lifestyle

Strefy Czystego Transportu

Raporty

Infografiki

Wideo

Podcasty

Wywiady

Opinie

PREMIUM

Magazyn Elektromobilni

Biuro Prasowe

Narzędzia i kalkulatory

Mapa elektromobilności

Strefa Wiedzy

PRAWO

WIDEO

OCHRONA KLIMATU

TESTY

OPINIE

PODCASTY

PORADY

SPORT&LIFESTYLE

STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Home › Pojazdy › Osobowe › Audi › Auta elektryczne są bezpieczne

Auta elektryczne są bezpieczne

Auta elektryczne są bezpieczne

  • 08/08/2022
Przeczytasz w 4 min
  • 08/08/2022
Przeczytasz w 4 min

Pożar przy ulicy Górczewskiej w Warszawie, w którym dwa lata temu spłonęło ponad 50 samochodów, a budynek został uszkodzony, nie był spowodowany przez pojazd elektryczny – ustalili śledczy. Taką przyczyną zakładały pierwsze medialne doniesienia. Tymczasem samochody elektryczne zapewniają wyższy poziom bezpieczeństwa niż pojazdy konwencjonalne.

Zbyt pochopne wnioski

W październiku 2020 r. w Warszawie przy ulicy Górczewskiej 181 doszło do pożaru, który spowodował znaczne straty materialne. Spłonęło około 50 samochodów zaparkowanych w podziemnym parkingu. Akcja gaśnicza trwała kilkanaście godzin. Po jej zakończeniu okazało się, że z użytku na trwałe wyłączono 48 mieszkań. Nie czekając na oficjalne ustalenia, w wielu przekazach medialnych sugerowano, że przyczyną pożaru był samozapłon samochodu elektrycznego. W międzyczasie wyjaśnianiem przyczyn zajęła się policja i prokuratura. Śledztwo toczyło się w kierunku sprowadzenia zdarzenia zagrażającego życiu i zdrowiu wielu osób albo mieniu w wielkich rozmiarach w postaci pożaru, czyli czynu opisanego w artykule 163 paragraf 1 punkt 1 Kodeksu karnego. W ramach postępowania przeprowadzono szereg czynności, m.in. przez technika kryminalistyki oraz biegłego z zakresu pożarnictwa. Ostatecznie, eksperci ustalili, że pożar został spowodowany „wystąpieniem awaryjnego stanu pracy instalacji elektrycznej”.

– Podstawą umorzenia śledztwa było stwierdzenie braku danych dostatecznie uzasadniających podejrzenie popełnienia czynu” – poinformowała prokurator Aleksandra Skrzyniarz, rzeczniczka Prokuratury Okręgowej w Warszawie.

Tym samym, wbrew wcześniejszym spekulacjom, to nie samochód zeroemisyjny, a instalacja elektryczna w budynku była przyczyną pożaru. Nie potwierdziły się zatem sugestie, że to któryś z zaparkowanych pojazdów doprowadził do tego – kosztownego w skutkach – zdarzenia.

Testy nie kłamią

Amerykański Instytut Ubezpieczeniowy Bezpieczeństwa Drogowego (IIHS) niedawno przetestował szereg nowych pojazdów zeroemisyjnych (BEV), m.in. takich marek jak: Ford, Tesla, Audi czy Volvo. Rezultat? Otrzymały one szereg najwyższych wyróżnień w kategoriach „odporność na awarię” oraz „unikanie i łagodzenie awarii”. „Wyróżnienia „safety pick” potwierdzają, że pojazdy elektryczne radzą sobie równie dobrze, jak modele z silnikami spalinowymi” – argumentował w wywiadzie dla CBS News prezes IIHS David Harkey. Ostatnie testy zderzeniowe (z grudnia 2021 r.), przeprowadzone przez niezależną organizację Euro NCAP, również potwierdzają bezpieczeństwo BEV. Aż cztery z pięciu zbadanych modeli uzyskały maksymalną notą pięciu gwiazdek. Wysokie wskaźniki w zakresie bezpieczeństwa czynnego i biernego otrzymują od lat również inne pojazdy elektryczne pozostałych producentów.

– Nowoczesna konstrukcja samochodów elektrycznych, jak i samych ogniw litowo-jonowych powoduje, że w przeważającej większości zdarzeń drogowych nie dochodzi do uszkodzeń akumulatora. Dodatkowa usztywniona architektura pojazdu, wynikająca ze zwartej konstrukcji baterii trakcyjnej sprawia, że cała karoseria jest bardziej wytrzymała i odporna na uderzenia – mówi Albert Kania z Centrum Badań i Analiz PSPA.

Obalić mity

Mitem są natomiast częste samozapłony pojazdów elektrycznych. Ekspertyzy Amerykańskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA) wskazują, że elektrolity stosowane w akumulatorach litowo-jonowych stwarzają mniejsze lub porównywalne ryzyko zapłonu względem paliw konwencjonalnych, takich jak benzyna lub olej napędowy. Trzema najbezpieczniejszymi modelami samochodów na świecie są te z napędem elektrycznym. Analogiczne wnioski płyną z testów zderzeniowych Euro NCAP – BEV nie tylko nie ustępują poziomem bezpieczeństwa swoim konwencjonalnym odpowiednikom, ale też często wypadają od nich lepiej, zdobywając wyższe noty za ochronę pasażerów. Wysoki poziom bezpieczeństwa e-pojazdów potwierdziły również badania Niemieckiego Stowarzyszenia Inspekcji Pojazdów Samochodowych (DEKRA) oraz Uniwersyteckiego Centrum Medycznego w Getyndze. Obiekty testowe poddane bocznym i czołowym próbom zderzeniowym (z prędkościami przekraczającymi standardowe procedury) pokazały, że schematy uszkodzeń były porównywalne z pojazdami napędzanymi silnikami spalinowymi.

Mniejsze przeciążenia

Co istotne, systemy wysokiego napięcia samochodów elektrycznych były niezawodnie wyłączane w razie wypadku, a pożary nie wystąpiły nawet w przypadkach silnych odkształceń akumulatora trakcyjnego. Według danych agencji non profit – Highway Loss Data Institute, roszczenia dotyczące obrażeń na skutek wypadków z udziałem pojazdów elektrycznych są o około 40% niższe niż w przypadku zdarzeń z ich spalinowymi odpowiednikami. To m.in. następstwo większej masy BEV. Badania IIHS dowodzą, że na pasażerów cięższych pojazdów oddziałują mniejsze przeciążenia, co przekłada się na łagodniejsze obrażenia ciała na podczas wypadku.

– Identyczne wnioski płyną z raportu Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA). Zdaniem ekspertów zza Oceanu w wypadkach z udziałem pojazdów elektrycznych prawdopodobieństwo odniesienia obrażeń przez osoby jest mniejsze niż w przypadku pojazdów napędzanych silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Mówiąc wprost: pojazdy elektryczne są bezpieczniejsze w prowadzeniu, a w testach zderzeniowych wypadają często lepiej niż spalinowe – mówi Łukasz Witkowski, wiceprezes PSPA.

Także według analiz Tesli, ryzyko zapłonu BEV jest o ponad 10 razy mniejsze w porównaniu do aut spalinowych. Z danych ujawnionych w 2018 r. wynika, że na każdy miliard przejechanych mil samochody elektryczne amerykańskiego producenta, w Stanach Zjednoczonych ulegały średnio 5 pożarom, podczas gdy pojazdy spalinowe – 55. Dla porównania, w Polsce co roku płonie kilka tysięcy samochodów. W 2018 r. było ok. 10 tys. sztuk, ale już dwa lat później tylko 7827. Dane straży pożarnej nie mówią nic o pojazdach elektrycznych.

 – Najczęstszą przyczyną samozapłonu w pojazdach silnikowych są nieszczelności w układzie paliwowym. Wypływające paliwo może zapalić się od pojedynczej iskry. Pożary bywają też wywołane rozgrzanym katalizatorem i jego kontaktem z podłożem, np. ściółką leśną czy suchą trawą. Podane powody mają jeden wspólny mianownik – dotyczą wyłącznie pojazdów konwencjonalnych. Samochody całkowicie elektryczne (BEV) nie posiadają układu paliwowego, świec i katalizatora, nie stosuje się w nich wysoce łatwopalnych paliw, takich jak benzyna, czy oleju silnikowego. Tym samym, nie niosą ze sobą ryzyka pożarów, które mogą być spowodowane budową i sposobem działania ich spalinowych odpowiedników – podsumowuje Jan Wiśniewski, Kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA.

Edukacja przede wszystkim

Kampania elektromobilni.pl, realizowana przez PSPA oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu, to pierwsza w Polsce i jedna z najbardziej kompleksowych w Europie inicjatyw na rzecz rozwoju zeroemisyjnego transportu. Celem projektu jest edukacja i podnoszenie świadomości społecznej na temat elektromobilności. W inicjatywę zaangażowało się kilkadziesiąt podmiotów i instytucji aktywnych w obszarze zrównoważonego transportu w Polsce. Do partnerów strategicznych elektromobilnych.pl należą: ABB, BMW, Enelion, Grupa Volkswagen, Hyundai, Mercedes-Benz, Nexity, PKN ORLEN, Renault i Toyota, a do partnerów branżowych Alphabet, EFL, EV+, Garo, GO+EAuto, GreenWay, LeasePlan, LOTOS, Nissan, PKO Leasing, PRE Biel, Shell oraz Volvo. Kampania została objęta patronatem Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Ministerstwa Rozwoju, Pracy i Technologii oraz Ministerstwa Infrastruktury. Patronat nad kampanią objęły także liczne ambasady, m.in. Niderlandów, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Izraela, Niemiec oraz izby handlowe i kilkadziesiąt polskich samorządów.

Źródło: na podstawie PSPA

  • Tagi: Amerykański Instytut Ubezpieczeniowy Bezpieczeństwa Drogowego, audi, elektromobilni.pl, ford, hyundai, IIHS, mercedes, nissan, renault, toyota, volvo
REKLAMA

Więcej z kategorii

Audi, Ford, Hyundai, Mercedes, Nissan, Renault, Technologia, Tesla, Toyota, Volvo

Toyota

Toyota

Hydrogen Factory Europe skoordynuje wodorowe działania

11/12/2023
Audi, Osobowe, Pojazdy, Sport&Lifestyle

Electrikhana 2

Ostatnie wideo driftu z Kenem Blockiem elektrycznym Audi S1 Hoonitron

11/12/2023
Magazyn, Technologia, Wodór

Technologia wodorowa

Perspektywiczny krok w stronę zeroemisyjności. Na razie mały.

08/12/2023
Magazyn, Technologia

Raport elektromobilnych

Serwisowanie i naprawy samochodów elektrycznych

08/12/2023
Osobowe, Pojazdy, Tesla

Cybertruck

Pierwsi klienci odebrali już elektryczną półciężarówkę Tesli

04/12/2023
Osobowe, Toyota

Toyota

Urban SUV Concept – zapowiedź nowego miejskiego elektrycznego SUV-a na europejski rynek

04/12/2023
Raporty, Technologia

Raport T&E

Europejscy producenci samochodów zabezpieczyli mniej niż jedną piątą kluczowych metali akumulatorowych

04/12/2023
Baterie, Magazyn, Technologia

Bateryjny żywot

Stopień degradacji akumulatora zależy od technologii, ale też od techniki użytkowania samochodu elektrycznego  

01/12/2023
Toyota

Hydrogen Factory Europe skoordynuje wodorowe działania

11/12/2023
Audi, Osobowe, Pojazdy, Sport&Lifestyle

Ostatnie wideo driftu z Kenem Blockiem elektrycznym Audi S1 Hoonitron

11/12/2023
Magazyn, Technologia, Wodór

Perspektywiczny krok w stronę zeroemisyjności. Na razie mały.

08/12/2023
Magazyn, Technologia

Serwisowanie i naprawy samochodów elektrycznych

08/12/2023
Osobowe, Pojazdy, Tesla

Pierwsi klienci odebrali już elektryczną półciężarówkę Tesli

04/12/2023
Osobowe, Toyota

Urban SUV Concept – zapowiedź nowego miejskiego elektrycznego SUV-a na europejski rynek

04/12/2023

Wybór Redakcji

Raporty, Rynek, Świat

Światowy rynek samochodów elektrycznych rośnie

11/12/2023
Dostawcze, Mercedes-Benz, Osobowe

Bateria nie lubi przeciążeń

11/12/2023
Osobowe, Stellantis

Pilotażowy program wymiany akumulatorów samochodów elektrycznych ruszy w przyszłym roku

08/12/2023
elektromobilni

Warszawska Strefa Czystego Transportu ruszy w od lipca 2024 r. W teorii.

08/12/2023
Ekoenergetyka, Infrastruktura, Producenci

AXON Easy osiągnęła standard Tesli

08/12/2023
Biznes, Finansowanie

Arval złożył wnioski o dofinansowanie ponad 2,5 tys. elektrycznych aut

07/12/2023
Jednoślady, Pojazdy

Elektryczne hulajnogi opuściły polskie miasta

07/12/2023
E.ON

Zarządcy nieruchomości ważnym ogniwem elektryfikacji transportu

07/12/2023

Narzędzia
i kalkulatory

Katalog
samochodów
elektrycznych

Mapa stacji
ładowania

Kalkulator
kosztów
ładowania

(stacje)

Porównywarka
taryfowa

(ładowanie
domowe)

Profiler
ładowarki
domowej

Kalkulator
dopłat dla osób
fizycznych

Kalkulator
dopłat dla
przedsiębiorców

Kalkulator
CO₂

Mapa zasięgu
samochodu
elektrycznego

Kalkulator
całkowitych
kosztów
posiadania

Porównywarka
EV

Ranking
EV

Kalkulator czasu
ładowania

Kalkulator
oszczędności
użytkowych

biuro@elektromobilni.pl
+48 507 686 158

Centrum Nowej Mobilności
Fabryczna 5A
00-446 Warszawa
www.pspa.com.pl

Instagram Twitter Youtube
  • Aktualności
  • Pojazdy
  • Infrastruktura
  • Rynek
  • Biznes
  • Technologia
  • Raporty
  • Infografiki
  • Wideo
  • Podcasty
  • Narzędzia i kalkulatory
  • Mapa elektromobilności
  • O nas
  • Biuro prasowe
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Klauzula informacyjna (RODO)
  • Źródła