Bezproblemowe hybrydy
Najmniej kłopotów sprawiają kierowcom klasyczne hybrydy, również dlatego, że bywają wyposażone w niezbyt skomplikowane systemy multimedialne. Elektryki są bardziej problematyczne niż typowe modele spalinowe, tu jednak chlubnym wyjątkiem jest Tesla. Najsłabiej wypadają hybrydy plug – in (PHEV), ale i w tym segmencie znajdziemy auta niemal niezawodne. To najważniejsze tezy zawarte w analizie przygotowywanej corocznie przez Consumer Reports.
– Większość samochodów elektrycznych jest dziś produkowana przez tzw. „starszych” producentów samochodów, którzy są nowi w technologii EV, lub przez firmy takie jak Rivian, które są z kolei nowe w produkcji samochodów. Nic dziwnego, że mają one problemy i potrzebują trochę czasu, aby wypracować optymalne rozwiązania – powiedział Jake Fisher, dyrektor ds. testów samochodowych w Consumer Raports.
Właściciele pełnych elektryków (BEV) zgłaszają problem z silnikiem elektrycznym, bateriami, ale i z problemami na etapie ładowania (nie chodzi tu o problemy z infrastrukturą).
Tesla wciąż polecana
Wyjątkiem jest Tesla, która buduje pojazdy elektryczne od ponad dekady, a w rankingu plasuje się w środku stawki pod względem niezawodności marki. Model Y, po raz pierwszy wprowadzony na rok modelowy 2020, jest nawet rekomendowany przez CR po raz pierwszy, ponieważ właściciele zgłaszają mniej problemów z zawieszeniem, elektroniką samochodową i ogólną jakością wykonania niż w poprzednich latach. Model Y tym samym dołączył do Modelu 3 jako auto z rekomendacją Consumer Raports.
– Tesla Model 3 i Model Y są teraz dobrym odnośnikiem w branży motoryzacyjnej, jeśli chodzi o budowę samochodów elektrycznych – stwierdził Fisher. Tesla jest nadal stosunkowo nową firmą samochodową, ale ma większe doświadczenie w produkcji pojazdów elektrycznych niż jakikolwiek inny producent samochodów.
– Podczas gdy komponenty EV Tesli są ogólnie niezawodne, firma nadal zmaga się z jakością budowy swoich pojazdów. Technologie napędowe Tesli są obecnie w większości solidne, ale właściciele tych aut zgłaszają wiele problemów z jakością wykonania, w tym nieregularnie nałożoną farbę, złe wykończenie, klamki, które nie działają, i bagażniki, które nie zamykają się. Wszystkie one obniżają wynik niezawodności marki – powiedział Steven Elek, który prowadzi program analizy danych samochodowych w CR.
Hybrydy niemal niezawodne
Tegoroczne dane z badań pokazują, że hybrydy nadal należą do najbardziej niezawodnego typu pojazdu. Właściciele hybryd mają o 26% mniej problemów niż osoby użytkujące konwencjonalne modele (benzynowe), mimo że mają zarówno konwencjonalny układ napędowy, jak i silnik elektryczny, a zatem więcej potencjalnych miejsc problemów niż konwencjonalne samochody.
– To może nie wydawać się tak dawno temu, ale Toyota wprowadziła na rynek hybrydę Prius około 25 lat temu – dodał Elek. Producenci samochodów wytwarzają hybrydy na tyle długo, że stały się w tym naprawdę dobre.
Hybrydy nie są również zazwyczaj obciążone zaawansowanymi funkcjami, takimi jak wiele konfigurowalnych wyświetlaczy, które mogą być podatne na problemy. Zdaniem Fishera są świetnymi opcjami dla kierowców, którzy są bardziej zainteresowani uzyskaniem idealnego przebiegu jazdy niż ilością różnego rodzaju „dzwonków i gwizdków”.
Najsłabiej plug-iny, choć z wyjątkami
Pojazdy elektryczne plug-in (PHEV), które mają zarówno akumulator do jazdy elektrycznej krótkiego zasięgu, jak i silnik spalinowy do jazdy na długim dystansie, są najmniej niezawodną kategorią – o 146 % więcej problemów niż samochody konwencjonalne. Zdaniem ekspertów PHEV są czymś w rodzaju EV i konwencjonalnym samochodem zebranym w jeden, więc ze swej natury mają więcej komponentów, które mogą sprawiać problemy.
Na przykład konwencjonalna wersja Chrysler Pacifica minivan ma wysoki wynik niezawodności, aby można go było nowo zarekomendować w tym roku. Ale wynik niezawodności wersji PHEV Pacifica jest znacznie poniżej średniej i nie jest zalecany.
– Problemy związane z hybrydowym układem napędowym i systemem ładowania obniżają wynik niezawodności minivana – stwierdził Elek.
Jednak jak podkreślają eksperci trwożący raport, zawsze istnieją wyjątki od wskazanych trendów niezawodności, dlatego ważne jest, aby wziąć pod uwagę wynik niezawodności każdego poszczególnego modelu przed zakupem. PHEV jako klasa wypadają na przykład słabo, ale model hybrydy plug-in Toyoty RAV4Prime jest jednym z najbardziej niezawodnych modeli w tegorocznym badaniu. Z drugiej strony hybrydowy Ford F-150 ma problemy m. in. ze skrzynią biegów, które odbiegają od całej grupy aut wskazanej w rankingi „niezawodności hybrydowej”.
Opracował: Rafał Wąsowicz