Współczesna motoryzacja, wraz z dynamicznym rozwojem technologii elektrycznych, przynosi nowe perspektywy w segmencie pojazdów terenowych. Stosunkowo nowymi i niecieszącymi się jeszcze większą popularnością pojazdami są napędzane wyłącznie na baterie quady. Zacznijmy od oczywistej oczywistości. Quad elektryczny bazuje klasycznej, zeroemisyjnej jednostce napędowej, korzystając z energii zgromadzonej w akumulatorach litowo-jonowych. W przeciwieństwie do quadów spalinowych, nie wymaga on tradycyjnego paliwa, eliminując tym samym emisję spalin i redukując negatywny wpływ na środowisko.
Różnice między tymi dwoma rodzajami quadów są zauważalne przede wszystkim w charakterystyce silnika. Nie mówimy tutaj o różnicach stricte konstrukcyjnych, ale o tym jak sprawdzają się w terenie. Silnik elektryczny oferuje natychmiastowy moment obrotowy, zapewniając płynniejsze przyspieszenie i lepszą reakcję na wciśnięcie przepustnicy, co nierzadko bywa kluczowe w trudnym terenie. W odróżnieniu od silnika spalinowego, który potrzebuje czasu na rozgrzanie się i osiągnięcie optymalnej wydajności, silnik elektryczny działa bez opóźnień, co zwiększa poczucie kontroli nad pojazdem, komfort, a nawet bezpieczeństwo jazdy. Quad elektryczny jest też znacznie cichszy od swojego spalinowego odpowiednika, co przekłada się na mniejsze zakłócenie środowiska naturalnego oraz wyższy komfort użytkowania. Hałas generowany przez silnik spalinowy może być uciążliwy zarówno dla użytkowników, jak i osób przebywających w otoczeniu, szczególnie w obszarach dzikiej przyrody. W czasie jazdy po lesie, po górach lub po innych terenach zielonych mniej przeszkadzają one spacerowiczom, pieszym turystom i przede wszystkim naturalnym mieszkańcom – gospodarzom, czyli zwierzętom.
– Zawsze podchodziłem do quadów (elektrycznych – przyp. red.) z pełnym zrozumieniem ich potencjału. Już od pierwszego pojawienia się tych pojazdów widziałem ich profesjonalne zastosowanie – pierwsze quady, jakie się pojawiły, od razu pokazały swoją wszechstronność, umożliwiając mi szybkie przemieszczanie się nawet w trudno dostępnych miejscach oraz holowanie przyczepki. Uważam, że pojazdy elektryczne takie jak te są niezastąpione w środowiskach, gdzie liczy się cisza i nie ma miejsca na spaliny – jak na przykład w pomieszczeniach, w których się znajdujemy obecnie. Mogę swobodnie manewrować quadem nawet wewnątrz pomieszczenia, co jest niemożliwe w przypadku pojazdów spalinowych. Wjeżdżając do garażu, każdy kierowca musi zatrzymać silnik na chwilę, ale wtedy natychmiast czuje się ten nieprzyjemny zapach spalin, który napełnia przestrzeń. Tutaj natomiast nie ma takiego problemu – mogę przemieszczać się po pomieszczeniu lub ciągle holować przyczepkę, bez obawy o emisję spalin. Moim zdaniem, możliwości zastosowania takiego pojazdu elektrycznego są niezwykle szerokie – mówi Jacek Bujański, jeden z największych specjalistów od quadów w Polsce, w filmie opublikowanym przez Eco Charger Polska.
Kwestia kosztów eksploatacji działa na tej samej zasadzie co w przypadku samochodów. Mimo wyższej początkowej ceny zakupu, quady elektryczne są zazwyczaj tańsze w dłuższej perspektywie. Niższe koszty ładowania w porównaniu do tankowania paliwa oraz mniejsza potrzeba konserwacji i napraw sprawiają, że są one bardziej ekonomiczne i przyjazne dla portfela użytkownika. Przykłady cen konkretnych modeli, jak i ich zasięg podamy w dalszej części artykułu.
Ograniczenia elektrycznych ATV
Mimo licznych zalet, elektryczne quady napotykają również pewne wyzwania i ograniczenia. Jednym z głównych problemów jest ograniczony zasięg, spowodowany obecnym poziomem rozwoju technologii baterii. Ponieważ jazda terenowa często obejmuje pokonywanie dużych odległości i wjeżdżanie w nieprzystępne, nieprzewidywalne tereny, istnieje potrzeba przedłużonego czasu pracy baterii, aby zapewnić nieprzerwaną jazdę. Mały kanister paliwa zawsze można ze sobą wziąć, spakować na quada i zatankować w razie potrzeby. Rozładowanie się elektrycznego ATV oznacza definitywny koniec jazdy i stawia kierowcę w bardzo trudnej sytuacji. Kolejnym istotnym czynnikiem jest infrastruktura ładowania. Sukces elektrycznych quadów zależy w dużej mierze od dostępności odpowiedniej sieci ładowania, szczególnie w odległych terenach off-road. Waga i moc nieproporcjonalna do masy to kolejne problemy. Aktualna technologia baterii, chociaż ekologiczna, dodaje wielu kilogramów, co wpływa na ogólną wydajność quadów elektrycznych. Ta dodatkowa masa może być szczególnie widoczna podczas pokonywania stromych wzniesień lub nawigowania po trudnych trasach terenowych.
Najpopularniejsze modele, dane techniczne, ceny
EcoCharger Lithium Prestige
„EcoCharger Lithium Prestige to maszyna wprost stworzona do pracy w pocie czoła. Potężny quad elektryczny obdarzony dużą mocą idealnie radzi sobie z ciągnięciem nawet bardzo ciężkich ładunków. Świetne zawieszenie i wysoki prześwit umożliwiają mu wjazd w nawet najtrudniejszy teren, a bardzo pojemne akumulatory sprawiają, że z każdej wyprawy można wrócić bez nieprzyjemnych przygód.” – tak swoją maszynę opisuje producent. Co trzeba przyznać jest on bezkonkurencyjny i przełomowy w skali światowej. Ten elektryczny ATV jest dostępny na polskim rynku od 144 900 PLN, a tak prezentują się jego dane techniczne:
Prędkość maks. | Czas ładowania | Zasięg | Masa własna | Bateria |
50 km/h | 3-4h | 110 km | 349 kg | 72 V |
Velex E-ATV Alaska K270
To z kolei polski producent z Częstochowy, który wypuścił na rynek jeden z najmocniejszych elektrycznych quadów dostępnych w naszym kraju. Kosztuje dużo mniej od poprzednika, bo 69 999 PLN i ma następujące osiągi:
Prędkość maks. | Czas ładowania | Zasięg | Masa własna | Bateria |
90 km/h | 5h | 100 km | 380 kg | 72 V |
Eco Rider Explorer GT
W Polsce mamy mało dostępnych quadów elektrycznych „z prawdziwego zdarzenia”. Większość to niskobudżetowe maszyny o charakterze bardziej ogrodowym niż terenowym. Wynika to z tego, że w naszym kraju idea elektrycznych ATV jeszcze nie zdążyła się wybić. Za to na wyspach brytyjskich powstał jeden z najpopularniejszych quadów elektrycznych na świecie – Eco Rider Explorer GT. W podstawowej wersji dostępny od 4 999 funtów, czyli około 25 400 PLN.
Prędkość maks. | Czas ładowania | Zasięg | Masa własna | Bateria |
50 km/h | 8-10 h | 40-50 km | 245 kg | 60 V |
DRR EV Safari 4×4
Amerykanie również stworzyli jeden z najlepszych quadów elektrycznych na świecie. Jego cena to 14 999 $, czyli około 60 700 PLN. Oto jego dane techniczne (producent nie opisuje na swojej stronie pojemności baterii i masy własnej):
Prędkość maks. | Czas ładowania | Zasięg | Uciąg maks. | Moc |
72 km/h | 4-6h | 56 km | 362 kg | 7.5 kW |
Elektryczne quady dla dzieci
Bardzo popularne na całym świecie stały się również quady elektyczne dla dzieci. W Polsce jest ich dużo więcej niż tych dla dorosłych i większość z nich figuruje w kategoriach zabawkowych. Ceny za porządny mini quad zaczynają się na 2000 PLN i kończą na 8000-10000 PLN. Wszystkie quady mają dodatkowe zabezpieczenia rodzicielskie i ograniczenia mocy, tak by użytkowanie quada było jak najbezpieczniejsze. Większość mini quadów jest dedykowana dzieciom i młodzieży w wieku od 4 do 13 lat.
Ciekawym przykładem jest Cyberquad, mini ATV dla dzieci w wieku 8-12 lat, inspirowany Teslą Cybertruck. Firma Elona Muska życzy sobie za niego 12 990 zł, co czyni go jednym z najdroższych dostępnych quadów elektrycznych dla dzieci. Jego maksymalne obciążenie to 50 kg, posiada baterię 24 V, rozpędza się do 13 km/h, a jego zasięg wynosi 20 km.
Popularność elektrycznych quadów to kwestia czasu
Podsumowując, quady elektryczne reprezentują nowoczesne podejście do mobilności terenowej, łącząc w sobie wydajność, ekologiczność i innowacyjne technologie. Ewolucja tej formy transportu, od tradycyjnych quadów spalinowych do ekologicznych quadów elektrycznych, jest nie tylko krokiem w kierunku zrównoważonej mobilności, ale także reakcją na rosnące wyzwania związane z ochroną środowiska naturalnego. W miarę postępu technologicznego i wzrostu świadomości ekologicznej, można oczekiwać, że quady elektryczne będą coraz bardziej popularnym wyborem wśród entuzjastów pojazdów terenowych, zyskując uznanie zarówno ze względu na swoje zalety ekologiczne, jak i wydajność.
Maksym Berger