Raport koncentruje się przede wszystkim na dwóch segmentach: samochodach kompaktowych (segment C) i samochodach mini (segment A). Na „warsztat” wzięto Volkswagena (VW) ID.3 Pro i Dacię Spring Extreme Electric 65 jako przedstawicieli rynku EV oraz ich odpowiedniki ICE – VW Golfa VIII Style 2 i Toyotę Aygo X 1.0.
Z badania wynika, że w segmencie samochodów kompaktowych posiadanie pojazdu elektrycznego jest bardziej opłacalne niż jego odpowiednika ICE. W ciągu czterech lat właściciele pojazdów elektrycznych w tym segmencie mogą zaoszczędzić ponad 5100 euro na całkowitych kosztach posiadania.
Ponadto w raporcie podkreślono wpływ zachęt na przystępność cenową pojazdów elektrycznych. W przypadku zastosowania jednorazowej zachęty do zakupu, koszty zakupu mini samochodu EV stają się nieco tańsze niż pojazdu ICE. W segmencie samochodów kompaktowych znacznie obniża całkowity koszt posiadania, czyniąc pojazd elektryczny bardziej dostępnym.
W badaniu oszacowano także koszty związane z leasingiem pojazdów elektrycznych. W ciągu czterech lat koszty leasingu w przypadku kompaktowych pojazdów elektrycznych są niższe, częściowo dzięki jednorazowej zachęcie do zakupu. Należy zauważyć, że koszty leasingu mogą stanowić znaczną część całkowitych kosztów pojazdów elektrycznych, zwłaszcza w segmencie kompaktowym.
Obiecującym dla rynku elektryków wnioskiem z raportu jest to, że ładowanie pojazdu elektrycznego w Niemczech jest niezmiennie tańsze niż tankowanie pojazdu ICE w tym samym segmencie.
Chociaż raport pokazuje korzyści finansowe wynikające z posiadania pojazdów elektrycznych, budzi również obawy dotyczące przystępności cenowej dla osób o niższych dochodach. W ich przypadku koszt posiadania kompaktowego pojazdu elektrycznego może stanowić nieproporcjonalnie wysoki udział w dochodzie netto gospodarstwa domowego, nawet przy zastosowaniu zachęt.
Podsumowując, raport ICCT zawiera kompleksową analizę kosztów ładowania i tankowania pojazdów elektrycznych w Niemczech. Podkreśla korzyści ekonomiczne wynikające z posiadania pojazdów elektrycznych w segmencie samochodów kompaktowych oraz rolę zachęt w zwiększaniu dostępności pojazdów elektrycznych. Jednakże podkreśla również wyzwania stojące przed osobami o niższych dochodach i wzywa do podjęcia dalszych środków zapewniających równy dostęp do zrównoważonego transportu.