Produkcja akumulatorów trakcyjnych do pojazdów elektrycznych to złożony i trudny proces. Co według Państwa jest największym wyzwaniem w całym procesie?
Dostosowanie się do szybko zmieniających się oczekiwań rynku wymaga dużej elastyczności, szybkości działania, a także sprawdzonej i pewnej technologii. Aby sprostać wyzwaniom związanym z produkcją baterii, stale doskonalimy naszą technologię, poszukujemy innowacyjnych rozwiązań i wdrażamy je. Dzięki takiemu podejściu LG Energy Solution posiada wieloletnie know-how oraz zespół najlepszych ekspertów, którzy czuwają nad procesami produkcyjnymi. Efektem naszej działalności badawczo-rozwojowej jest 25 tysięcy patentów. W szczególności koncentrujemy się na opracowywaniu nowych produktów i zwiększaniu konkurencyjności naszej obecnej działalności, skupiając się na kluczowych technologiach, takich jak materiały nowej generacji o wysokiej pojemności i bezpieczeństwie oraz zaawansowane procesy produkcji baterii. Warto pamiętać, że realizując zlecenia dla różnych firm motoryzacyjnych, stosujemy indywidualne podejście. Tworzymy produkty dedykowane konkretnym markom – nasze ogniwa umieszczamy w spersonalizowanych modułach i pakietach baterii zasilających różne samochody elektryczne.
Mimo upływu czasu, nadal są problemy z łańcuchami dostaw. Jak wygląda to z punktu widzenia LG Energy Solution Wrocław?
Mimo trudności wywołanych m.in. pandemią COVID, nie zatrzymywaliśmy linii produkcyjnych i co za tym idzie – realizowaliśmy i realizujemy wszystkie zamówienia terminowo. W dużej mierze to zasługa naszej długoterminowej strategii, której jednym z założeń jest zabezpieczenie surowców i ich łańcuchów dostaw. Pod koniec września br. LG Energy Solution podpisało umowy z trzema głównymi dostawcami kluczowych minerałów w Kanadzie. Spółka, nawiązując współpracę ze Snow Lake Resources Ltd., Electra Battery Materials Corporation i Avalon Advanced Materials Inc., rozszerzyła w ten sposób łańcuch dostaw materiałów do produkcji baterii oraz zabezpieczyła dostawy litu i kobaltu w Ameryce Północnej. Dzięki temu jesteśmy w stanie zapewnić stałe dostawy najwyższej jakości produktów i realnie wpływać na szybszy rozwój globalnego rynku EV.
Dostarczacie produkty do wielu podmiotów zamawiających. Czy w Polsce i Europie możliwe zastosowanie rozwiązania wymiennych akumulatorów, jak to ma miejsce w przypadku Chin?
Współpracujemy z największymi firmami motoryzacyjnymi – niemal każdy wiodący producent korzysta z naszych technologii. Baterie LG Energy Solution napędzają auta elektrycznie takich marek jak Porsche, Volkswagen, Volvo, Peugeot, Audi, Jaguar, Renault. Podczas wytwarzania baterii zasilających EV bierzemy pod uwagę oczekiwania i preferencje naszych klientów. Na terenie fabryki mamy kilkadziesiąt linii produkcyjnych, z których każda jest spersonalizowana pod konkretną markę – baterie, moduły i packi różnią się wyglądem, pojemnością – w zależności od oczekiwań klienta. Pytanie o zastosowanie wymiennych akumulatorów warto zadać bezpośrednio właśnie producentom samochodów – czy w ogóle będzie zapotrzebowanie na takie rozwiązanie.
Cały czas rozbudowywane są zakłady LG Energy Solution Wrocław. Jaka jest Państwa ambicja i czy jest próg, gdzie możliwości zwiększania produkcji zakończą się?
LG Energy Solution Wrocław sukcesywnie rozbudowuje podwrocławski zakład produkcyjny. Obecna moc do końca br. wzrośnie do 86 GWh, natomiast w najbliższym czasie osiągnie maksymalne 115 GWh. Obecnie dostarczamy ok. 700 000 baterii EV rocznie. Nasz cel to produkcja miliona sztuk rocznie w podwrocławskiej fabryce.
Biorąc pod uwagę, że wytwarzacie elementy do zeroemisyjnych pojazdów, to czy jest to wykonywane w sposób przyjazny dla środowiska – zeroemisyjnie?
Jednym z filarów działalności firmy są założenia strategii ESG (Environmental, Social and Corporate Governance), zgodnie z którymi spółka dąży m.in. do stworzenia zamkniętego obiegu zasobów. To nie jedyny plan wpisany w globalną strategię LG Energy Solution – kolejnym jest osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 r., przekształcenie floty pojazdów korporacyjnych w 100 procentach elektryczną oraz przejście w pełni na energię odnawialną do 2030 r. Warto wspomnieć, że LG Energy Solution Wrocław jako pierwsza w grupie realizuje cel RE100.
Jaki jest kolejny krok w rozwoju akumulatorów trakcyjnych?
Badania nad akumulatorami trwają nieustannie, co pozwala na opracowanie jeszcze bardziej efektywnej technologii. Jednym z kierunków rozwoju na pewno jest zwiększenie zasięgów oraz szybkości ładowania baterii. Na razie rynek EV najszybciej rozwija się w Ameryce Północnej, ale Polska również ma ogromny potencjał i szansę stać się kluczowym graczem w rozwijającej się elektromobilności – cieszymy się, że LG Energy Solution się do tego przyczynia.
Dziękuję za rozmowę.