Chery – wisienka na szczycie tortu
Koncern Chery Automobile, właściciel marki OMODA, jak na standardy chińskie to niemal historyczna marka. Firma została bowiem założona w 1997 roku i jest obecnie dziewiątym co do wielkości producentem samochodów w Chinach. W 2022 roku firma sprzedała ponad 1,2 mln samochodów na całym świecie (w tym pojazdy użytkowe pod marką Karry).
Od 2003 roku Chery Automobile jest największym eksporterem samochodów osobowych z Chin, osiągając eksport na poziomie 25% całkowitej produkcji. Firma posiada 13 fabryk na całym świecie (głównie na rynkach wschodzących) i dwa krajowe centra badawczo-rozwojowe.
Nielegalna produkcja, obrażony GM, poirytowany Volkswagen i ucieczka Fiata
Firma Chery rozpoczęła produkcję samochodów w 1999 roku. Jak na modus operandi koncernów z Chin, model biznesowy był niezwykle elegancki. Nie wykorzystano bowiem strategii “odwróconej inżynierii” (to eufemistyczna nazwa kopiowania) ale zakupiono licencję na SEATA Toledo od grupy Volkswagen. Pierwszy produkt marki, licencyjne Toledo o wdzięcznej nazwie “SQR7160 Fengyun” sprzedał się w liczbie ponad 30 tys. sztuk.
Firma otrzymała licencję na produkcję samochodów osobowych dopiero w 2003 roku, więc początkowa produkcja była…nielegalna. W 2001 roku Chery rozwiązało problem, korzystając z licencji SAIC Motor (z której korzystało do 2003 roku). Współpraca między Chery a SAIC została wkrótce zakończona z powodu rosnących napięć między Chery a innym partnerem SAIC, General Motors. GM nie był jedynym zagranicznym partnerem SAIC, który był zirytowany współpracą z Chery. Volkswagen twierdził, że firma Chery używała maszyn i technologii ze starej fabryki VW do wyprodukowania modelu przypominającego Jettę w 2003 roku.
Państwo Środka jest gigantycznym rynkiem dla producentów samochodów. Dlatego koncerny z Europy i USA wypracowały model biznesowy w którym zamiast transportować samochody tygodniami na pokładach statków z Europy do Chin – związują na miejscu spółki joint-venture. Samochody są produkowane i sprzedawane w Chinach. Proste i skuteczne. Ale nie zawsze.
W 2007 roku Fiat i Chery podpisały porozumienie w sprawie utworzenia spółki joint venture zajmującej się produkcją samochodów. Spółka miała rozpocząć działalność w 2009 roku i miała produkować produkty marki Fiat i Alfa Romeo na rynek chiński. Transakcja została jednak zawieszona w marcu 2009 roku. Od 2012 roku Fiat produkuje w Chinach wraz z innym lokalnym partnerem – GAC Group.
Joint-venture w wydaniu Royal
W 2012 roku Jaguar Land Rover utworzył spółkę joint venture 50:50 z Chery, nazwaną Chery Jaguar Land Rover, w celu produkcji samochodów Jaguar i Land Rover w Chinach. Angielskie marki poza prestiżem i brytyjskim stylem wniosły też nowe technologie. Pierwszym samochodem z aluminiowym nadwoziem wyprodukowanym w Chinach był Jaguar XF X260. Samochód zadebiutował na Salonie Motoryzacyjnym w Pekinie w 2016 roku w wersji ze zwiększonym o 140 mm rozstawem osi. Auto było przeznaczone do jazdy z szoferem, dlatego w standardowym wyposażeniu znajdowały się składane stoliki, fotele z masażem, elektrycznie sterowane rolety okienne oraz ośmiocalowe ekrany zintegrowane z tyłu zagłówków przednich siedzeń. Rynek chiński rządzi się swoimi prawami i nikogo nie dziwią samochody klasy średniej z przedłużonym rozstawem osi czy widok Porsche 911 z szoferem za kierownicą i ważnym pasażerem na tylnej kanapie (czy raczej na tylnych miejscach).
OMODA, JAECOO – obcobrzmiące marki z dużymi ambicjami
Cztery miesiące po ataku Rosji na Ukrainę, ogłoszono decyzję o wydzieleniu marki OMODA od Chery i ustanowieniu jej jako niezależnej marki na rynek rosyjski. Według Chery, samochody marki Omoda w Rosji miały zająć segment wyższy-średni i plasować markę ponad Chery i poniżej marki premium – Exeed.
Oficjalna światowa premiera marek OMODA i Jaecoo miała miejsce podczas targów Auto Shanghai w kwietniu 2023. Formalnie obie marki powiązane są osobnym przedsiębiorstwem o nazwie Omoda Jaecoo Automobile, jednak samochody OMODA są sprzedawane za pośrednictwem dealerów Chery i są wspierane przez system dostaw części Chery. Menedżerowie zapowiadają osiągnięcie rocznej światowej sprzedaży na poziomie 1 400 000 sztuk do 2030 roku.
OMODA 5
Chery Omoda 5 to kompaktowy crossover SUV produkowany od 2022 roku. W zależności od rynku model jest sprzedawany jako OMODA C5 lub po prostu OMODA 5 pod marką Omoda. Przód składa się z ogromnej osłony chłodnicy w formie „diamentowej matrycy”.
Tylną część stanowi pochylona tylna linia dachu przypominająca hybrydę Range Rovera Evoque z Nissanem Pulsar oraz dwuwarstwowy spoiler.
Wnętrze OMODA 5 wyposażone jest w dwa zintegrowane cyfrowe ekrany o wysokiej rozdzielczości o przekątnej 10,25 cala. Co ciekawe specyfikacje, materiały a nawet kształt deski rozdzielczej, konsoli środkowej i boczków drzwi są zupełnie inne w wersji “krajowej” (na rynek chiński) i eksportowej.
OMODA 5 BEV
Samochód w wersji z napędem w pełni elektrycznym (OMODA C5 EV lub OMODA 5 e-QUA) charakteryzuje się inną stylistyką w porównaniu do swojego odpowiednika opartego na napędzie ICE. Najbardziej oczywistą różnicą jest całkowicie “zamknięty” przód pojazdu elektrycznego, który znacznie odbiega od charakterystycznej dla OMODA 5 osłony chłodnicy z przywołaną diamentową “matrycą”.
Elektryczny SUV dopiero wchodzi do seryjnej produkcji, ale niektóre jego specyfikacje zostały ujawnione w kwietniu br., podczas prezentacji w siedzibie marki w Chinach. Na początek nowy model będzie wyposażony w silnik elektryczny o mocy 165 kW (224 KM) i będzie mógł przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy. Samochód będzie zasilany z akumulatora o pojemności 61 kWh. Deklarowany zasięg to 450 km. Firma nie wspomniała jednak, na jakim standardzie testowym opiera się ta liczba, chociaż prawdopodobnie jest to standard CLTC, ponieważ wydarzenie miało miejsce w Chinach.
Kiedy w Polsce?
Czy jest szansa, że OMODA pojawi się na naszym rynku w najbliższym czasie? „Obecnie jesteśmy w trakcie tworzenia oddziału OMODA w Polsce i rozbudowy naszych sieci dealerskich w kraju. Nasza pierwsza oferta, wersja OMDOA 5 ICE, ma zostać wprowadzona na rynek w pierwszym kwartale przyszłego roku, a następnie wersja OMODA 5 EV w drugim kwartale” – napisał w odpowiedzi na pytania elektromobilni.pl przedstawiciel Chery. Zobaczymy, czy tak faktycznie się stanie. Termin polskiego debiutu marki był już kilka razy przesuwany.
Rząd w Pekinie w 2015 roku rozpoczął kampanię MIC2025. To inicjatywa Made in China 2025, której celem jest promowanie nowych marek i firm w zdobywaniu globalnej pozycji w różnych branżach. Kampania obejmuje sektor kolejowy, lotniczy, biofarmaceutykę, produkcję energii oraz pojazdy elektryczne. W sprawie ekspansji samochodów elektrycznych z Chin, stanowczo – chcąc chronić rynki, reagują władze USA i Unia Europejska.
Marka OMODA jest beniaminkiem, który zadebiutował w lidze BEV zaledwie kilka miesięcy temu. Czy ma szansę na podbicie Europy? Ma, podobne jak np. NIO, Zeekr, BYD, Maxus czy Seres. Nie ulega wątpliwości, że ewentualny sukces sprzedażowy będzie zależał od ceny elektrycznej OMODY. Technologia i stylistyka aut z Chin nie ustępują pojazdom produkowanym przez europejskie i amerykańskie koncerny motoryzacyjne o czym mogliśmy się przekonać podczas tegorocznego, monachijskiego IAA Mobility.
elektromobilni.pl