W całej Europie dostępnych jest już blisko 200 ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru (HRS). Zdecydowana większość (161) przystosowana jest do obsługi ciśnienie na poziomie 700 bar. Liderem pod względem liczby HRS są bez wątpienia Niemcy na terytorium, których znajdują się aż 92 stacje. Na drugim miejscu jest Francja z 23 HRS, a na trzecim Holandia z 22. Rozwój infrastruktury wodorowej w krajach Europy zachodniej możliwy jest w głównej mierze dzięki rządowym programom wsparcia, które w obecnych warunkach przy znikomej flocie FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) stanowią decydujący czynnik skłaniający do tego typu inwestycji. W Polsce aktualnie dostępne są jedynie 2 ogólnodostępne stacje tankowania wodoru w Warszawie oraz w Rybniku. Choć wkrótce planowane są kolejne otwarcia. W najbliższym czasie w Poznaniu, ale w następnych miesiącach w kolejnych lokalizacjach. Przykład Rybnika i Poznania pokazują, że to rozwój floty autobusów z napędem FCEV jest kluczowy dla budowy kolejnych stacji. Zakup nowych autobusów wodorowych przez kolejne miasta będzie wymuszał rozbudowę infrastruktury tankowania tego paliwa.
Rozwój sieci HRS napędzany jest przede wszystkim przez wchodzące w życie 13 kwietnia br. rozporządzenie AFIR (2023/1804), które stanowi kamień milowy w rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych w całej Europie. Dokument zakłada rozwój sieci stacji dla pojazdów wodorowych wzdłuż głównych szlaków komunikacyjnych wchodzących w skład bazowej sieci TEN-T. Określa on maksymalną odległość między HRS, która nie może być większa niż 200 km oraz nakłada obwiązek zapewnienia minimalnej przepustowości H2 na poziomie 1 tony na dzień oraz standardu poziomu ciśnienia – 700 bar.
FCEV to wciąż rzadki widok
Według licznika elektromobilności prowadzonego przez PSPA oraz PZPM pod koniec grudnia 2023 r. w Polsce zarejestrowanych było zaledwie 218 osobowych pojazdów wodorowych oraz 54 autobusy. FCEV stanowią obecnie absolutną egzotykę na polskich ulicach co rodzi również wiele pytań o adekwatność ambitnych planów UE w zakresie rozwoju infrastruktury tankowania H2 oraz jej utylizacji.
Ile HRS będzie w Polsce?
Polska strategia wodorowa ocenia, że w perspektywie do 2025 r. zapotrzebowanie na wodór w sektorze transportu w Polsce wyniesie ok. 2933,5 ton, z czego aż 1764 tony na potrzeby tankowania autobusów zeroemisyjnych. Obsługa takiego popytu zakłada budowę 32 stacji tankowania wodoru pod ciśnieniem 350 i 700 bar. W perspektywie 10 lat zapotrzebowanie na wodór w sektorze transportu wzrośnie do 22510,7 ton rocznie.
We wrześniu 2023 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przedstawiło natomiast mapę z propozycją rozmieszczenia infrastruktury tankowania wodoru. Wskazane 37 punkty mają umożliwić Polsce realizację celów określonych w ramach rozporządzenia AFIR oraz stanowić core dla mobilności wodorowej w Polsce.
„Powyższe mapy to pierwszy z wielu kroków do rozwoju sieci ładowania oraz tankowania wodoru wzdłuż głównych dróg w Polsce. Naszym celem jest, aby mapy były jak najbardziej aktualne i przyjmujemy, że wraz z pojawiającymi się inwestycjami pojawią się zmiany w ich treści. Mając na uwadze, że realizacja wymogów rozporządzenia wymaga oprócz zaangażowania administracji publicznej również przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług ładowania oraz tankowania wodoru chcielibyśmy serdecznie zaprosić do dyskusji w zakresie zaproponowanych lokalizacji.” – czytamy na stronie Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
Jednym z projektów wspierających rozwój infrastruktury tankowania wodoru jest HyTruck, realizowany w ramach Programu Interreg BSR. To wspólne przedsięwzięcie 9 Partnerów, z 7 krajów Korytarza Morza Bałtyckiego. Założeniem projektu jest wparcie władz publicznych, poprzez dostarczenie im odpowiednich narzędzi do budowy kolejnych HRS. W efekcie tego projektu powstanie koncepcja ponadnarodowej sieci stacji tankowania wodoru GREEN (HRS) dostosowanych dla pojazdów ciężarowych wzdłuż Korytarza Morza Bałtyckiego.
elektromobilni.pl