Na początku był Michelin
Od wielu lat koncepcja Brand Hero, czyli idea wykorzystania postaci jako nośników wartości i cech charakterystycznych marki lub produktu, święci tryumfy. Co prawda wielu specjalistów ds. reklamy postrzega tę strategię jako zbyt „infantylny” sposób obchodzenia się z wizerunkiem marki, jednak nie tylko w Polsce, ale i na świecie można zaobserwować setki kampanii reklamowych z wykorzystaniem bohaterów marki w komunikacji marketingowej.
Za pierwsze wykorzystanie Brand Hero, uważa się postać Bibendum z końca XIX wieku, której użyto w kampaniach reklamowych marki Michelin. Wspomniany Kimi Räikkönen powiedziałby by pewnie, że produkty Michelin to po prostu opony – są czarne i toczą się po drodze. Jednak trudno zaprzeczyć, że humanoidalna postać Bibendum jest dzisiaj lepiej rozpoznawalna, niż same produkty francuskiej marki.
Od strony naukowej, pionierem koncepcji postaci o pewnych cechach, czyli archetypów psychologicznych był psychiatra Carl Jung w swoich badaniach nad mitologiami kulturowymi. Jung zauważył, że w różnych kulturach w mitach i legendach często pojawiają się wspólne postacie. Opierają się one na nieświadomych, wrodzonych obrazach, które wszyscy mamy od urodzenia. Nazwał je archetypami, które zdefiniował jako „formy lub obrazy o charakterze zbiorowym, które występują praktycznie na całej ziemi jako składniki mitów i jednocześnie jako indywidualne wytwory nieświadomego pochodzenia”. Ta koncepcja jest do dzisiaj z sukcesami wykorzystywana przez specjalistów ds. reklamy niemal każdej branży.
Produkt musi się podobać
Pierwsze samochody eksportowane z Chin do Europy może technologicznie nie były najgorsze (bo często były kopiami japońskich lub europejskich produktów), ale miały przedziwną jak na europejski gust stylistykę i jeszcze dziwniejsze nazwy składające się z ciągów liter i cyfr jak np. pierwsza hybryda plug-in świata – F3DM PHEV-62 z 2008 roku.
Z czasem menedżerowie koncernów motoryzacyjnych z Państwa Środka zauważyli, że klient z Europy nie chce kupić produktu, który nie podoba mu się wizualnie, a do tego ma przedziwną nazwę. Pierwszym kierunkiem była zmiana stylistyki. Najpierw kopiowano stylistykę samochodów (głównie Toyotę), ale później koncerny z Chin zaczęły zatrudniać najlepszych designerów z Europy i USA.
Jedną z pierwszych chińskich firm, która zatrudniła znanego projektanta, jako dyrektora ds. designu był BYD. W 2016 roku szefem designu marki BYD został Wolfgang Egger, osobowość i tuza światowego designu. Egger był szefem stylistyki w markach Seat, Audi, Lamborghini i Alfa Romeo tworząc m.in, powszechnie podziwiane modele 156, 166, 147, czy naszym zdaniem absolutnie ponadczasowo piękne 8C Competizione.
Wizjoner twarzą własnej marki
Najbardziej znaną i rozpoznawalną twarzą marki samochodów elektrycznych bez wątpliwości jest… Elon Musk. Genialny inżynier, wizjoner, najbogatszy przedsiębiorca świata a do tego król tworzenia rozgłosu i imperator światowego marketingu. Niestety pozostałe koncerny motoryzacyjne nie mają na swoich pokładach tak barwnych i medialnych prezesów, dlatego posiłkują się znanymi osobami.
Wspomniany Kimi Räikkönen (44 lata) wycofał się z F1 pod koniec 2021 roku, po prawie 20 latach w tym sporcie. Zadebiutował w Sauberze w 2001 roku, następnie spędził pięć sezonów w McLarenie, po czym w 2007 roku przeniósł się do Ferrari, gdzie zapewnił sobie tytuł mistrza świata po dramatycznej, trwającej cały sezon walce z Lewisem Hamiltonem i Fernando Alonso. Słynny Fin brał już udział w kampaniach reklamowych samochodów promując m.in Renault Megane, Alfę Romeo Stelvio i Giulię, a teraz został Doradcą ds. wydajności chińskiej marki Zeekr.
Rafael Nadal, legenda światowego tenisa, mogący poszczycić się imponującymi 22 tytułami Wielkiego Szlema, od wielu lat współpracuje z marką Kia. Niedawno otrzymał zupełnie nowy samochód służbowy od koreańskiego giganta motoryzacyjnego. Obecnie Nadal użytkuje model Kia EV9 GT-Line. Podczas lokalnej imprezy zorganizowanej w Centrum Kongresowym IFEMA w Madrycie koreański producent samochodów przekazał ambasadorowi marki i legendzie tenisa Rafaelowi Nadalowi nowy model EV9, pierwszy trzyrzędowy elektryczny samochód sportowy marki.
– Aby osiągnąć wszystkie przełomowe sukcesy w mojej dotychczasowej karierze, stale musiałem się rozwijać. To jedyny sposób na postęp” – mówił Nadal. „Mam szczęście, że Kia jest partnerem, który podziela ten sposób myślenia. EV9 to najnowszy krok w ewolucji marki w kierunku pozycji światowego lidera, jeśli chodzi o dostawy samochodów elektrycznych. Nie mogę się doczekać, kiedy wyruszę w kolejną podróż tym oszałamiająco zaprojektowanym, zaawansowanym technologicznie elektrycznym SUV-em – powiedział Rafael Nadal w dniu przekazania samochodu.
Iga Świątek – urodzona w Warszawie 22-letnia sportsmenka przebojem wdarła się na tenisowe salony, wygrywając w 2020 r. wielkoszlemowy turniej French Open. Przez następne dwa lata pięła się w górę rankingu WTA, poświadczając, że paryski triumf to był dopiero początek wielkiej kariery. Liderką kobiecego tenisa została w kwietniu 2022 r., a już dwa miesiące później ponownie zwyciężyła na kortach Rolanda Garrosa, potwierdzając opinię, że jest „królową mączki”. To, że na innych nawierzchniach również może dominować, udowodniła parę miesięcy później na nowojorskim Flushing Meadows, wygrywając kolejny turniej Wielkiego Szlema – US Open.
– Bardzo lubię prowadzić auto i podobnie jak marka Porsche doceniam wartości i emocje, jakie niesie za sobą tenis i chcę je rozpowszechniać, aby jak najwięcej ludzi oglądało i uprawiało sport. Takie współprace to szansa na to, żeby zarażać pasją i entuzjazmem – podsumowała liderka rankingu WTA.
Roger Federer – dwudziestokrotny zwycięzca Wielkiego Szlema współpracuje z Mercedes-Benz od 15 lat. Pod koniec wakacji ogłoszono przedłużenie tej współpracy na nadchodzące lata.
– Zawsze moim celem było oddanie czegoś tenisowi i społeczeństwu po mojej aktywnej karierze. Dzięki przedłużeniu naszego długoterminowego partnerstwa wraz z Mercedes-Benz nie możemy się doczekać zidentyfikowania i wdrożenia tych specjalnych projektów z korzyścią dla społeczności na całym świecie – powiedział Federer.
Roger Federer współpracuje z Mercedesem od 15 lat. Tenisista promuje elektryczne modele EQS, EQC oraz brał udział w światowym pokazie koncepcyjnego CLA podczas IAA 2023.
Ale producenci samochodów elektrycznych nie tylko wykorzystują medialną rozpoznawalność poszczególnych osobowości, ale również chętnie promują swoje samochody podpisując umowy z klubami sportowymi.
Piłkarze z najlepszych klubów w Europie miewają poważne problemy np. Mając za dużo pieniędzy i za dużo samochodów. Wystarczy przypomnieć historię Jermaine`a Pennant`a, który przechodząc z Realu Saragossa do Stoke City…zapomniał o swoim Porsche 911 pozostawionym przy dworcu kolejowym.
W rozpoczętym w sierpniu bieżącego roku sezonie 2023/24 piłkarze FC Bayern jeżdżą elektrycznymi modelami Audi RS e-tron GT, Audi Q8 e-tron, Audi Q8 Sportback e-tron i Audi Q4 Sportback e-tron. Najpopularniejszym w tym roku modelem wśród profesjonalnych piłkarzy jest po raz kolejny Audi RS e-tron GT. Dwunastu graczy, w tym Thomas Müller, Leroy Sané i Joshua Kimmich, zdecydowało się na czterodrzwiowe coupé. Piłkarze nie powinni narzekać na nowe samochody służbowe, bo Audi RS e-tron GT przyspiesza od zera do stu km/h w zaledwie 3,3 sekundy, a akumulator zapewnia zasięg do 488 kilometrów. Audi zainstalowało też 38 punktów ładowania na terenie klubu przy Säbener Straße, a na terenie Allianz Arena dostępnych jest także 20 punktów ładowania dla zawodników i zespołu.
– W swojej wieloletniej współpracy FC Bayern Monachium i Audi reprezentują postęp, pasję i wysokie osiągi. W tym sezonie ponownie to demonstrujemy, oferując w pełni elektryczną flotę pojazdów dla zawodników i urzędników. Razem budujemy na wcześniejszych sukcesach i nadal kształtujemy zrównoważoną i postępową przyszłość – powiedział Hildegard Wortmann, Członek Zarządu ds. Sprzedaży i Marketingu AUDI AG.
Młodzi twórcy z wyobraźnią
Ale elektromobilność przenika się nie tylko ze światem sportu i nie tylko na światowych arenach. Lokalny dealer Porsche Centrum Poznań i świat designu postanowiły połączyć siły, by wspierać młodych twórców. Pierwszym owocem tej współpracy jest Porsche Taycan z niesamowicie wystylizowaną karoserią. Za oryginalny wzór na tym wyjątkowym aucie opowiada Someart – poznański steetartowiec.
– W sumie już od 11 lat tworzę twarze, ale te przez cały czas ewoluują i zmieniają się tak jak ja czy świat. Twarze umieszczone na Taycanie faktycznie zmieniają odbiór auta. To zamierzony efekt. Projektując dla Porsche miałem mocno w głowie kamuflaże okrętów wojennych z połowy ubiegłego wieku. Były pięknie malowane, ale chodziło też o to, by optycznie zaburzyć odbiór, jak daleko się znajdują. W przypadku Taycana chciałem wpłynąć na jego bryłę. Sprawdzić, czy jest to w ogóle możliwe, by przez kształty i kolory zmienić nieco sylwetkę. Szybko okazało się, że ludzie, którzy znają Taycana nagle zaczęli podchodzić do niego jak do pewnego indywiduum. Zastanawiać się, czy to nadal ten sam samochód. Okazało się, że moja praca zaczęła oddziaływać także na kierowców. Taycan zaczął mocno skupiać ich uwagę i wywoływać interakcje. Kiedy jeździłem nim po Warszawie stale byłem fotografowany, ludzie zagadywali – powiedział Someart.
– Akurat ten model Porsche (Taycan Sporturismo – przyp. red) jest moim ulubionym. Jest dość niski i ma wydłużoną sylwetkę. Ja jestem fanem aut kombi. Umożliwiają mi bowiem przewożenie wszystkich przedmiotów, których potrzebuję w pracy, ale i podczas weekendów za miastem. Taycan też ma spory bagażnik. Dłuższe, a więc i większe auto dało mi też dodatkową przestrzeń na mój projekt. Myślę, że dynamika Taycana wpłynęła dość mocno na mój projekt. Chciałem by był równie dynamiczny – dodał Someart.
Cezary Pazura w latach 90. był jedną z największych gwiazd polskiego kina. Dziś również doskonale sobie radzi na dużym i małym ekranie, a na dodatek zdobył pozycję poważnego influencera, który bije rekordy popularności na YouTubie i Instagramie. W latach 90. i na przełomie wieków był popularny za sprawą ról w takich hitach jak “Kiler”, “Psy”, “Nic śmiesznego”, “Chłopaki nie płaczą” czy “13. Posterunek”. Obecnie poza graniem w filmach i serialach jest też prężnie działającym youtuberem i gwiazdą Instagrama. Jego filmiki przy 0,8 mln subskrybentach miewają ponad 1-1,5 mln odsłon (najpopularniejszy – 2,8 mln). A jego profil na Instagramie śledzi prawie 0,5 mln osób. W ramach współpracy ambasadorskiej, salon Porsche Centrum Katowice przekazał aktorowi elektrycznego Taycana GTS.
Podsumowanie
Jeśli przesiąknięty oparami benzyny i spalin od wczesnego dzieciństwa Kimi Räikkönen rozwija elektryczny sportowy samochód – to kończy się pewna epoka. A raczej zaczyna nowa era. Era zeroemisyjnego motorsportu i elektrycznych samochodów sportowych. Sceptycy powiedzą: eh, pewnie Kimi robi to dla pieniędzy. Jeśli ktoś tak myśli, to po pierwsze chyba nie zauważył, że Räikkönen przez 20 lat był jednym z najlepiej opłacanych kierowców Formuły 1, a po drugie powinien przeczytać jego biografię. Wyłania się z niej obraz, który całkowicie zaprzeczyłby tak szarlatańskiej tezie. “The Iceman” to bezkompromisowy sportowiec, który nie uznaje żadnych półśrodków i zawsze jest szczery ze sobą i z innymi (czasami nawet zbyt szczery). Jeden z motoryzacyjnych ekspertów powiedział, że za kilkadziesiąt lat samochody spalinowe będą tak niszowe, że powstaną ekskluzywne kluby posiadaczy klasycznych, sportowych, spalinowych samochodów. Czas pokaże.
elektromobilni.pl