Oprócz danych dotyczących liczby pojazdów na drogach Europy raport zawiera także inne kluczowe wskaźniki, takie jak średni wiek pojazdu, rodzaj mocy pojazdu, jego własność i itp. Jak się okazuje w 2022 r. na drogach UE jeździło 252 mln samochodów, co oznacza wzrost o 1% w porównaniu z rokiem 2021.
Elektryki na drogach unijnych
Z punktu widzenia transformacji energetycznej i przejścia na elektromobilność liczby nie wyglądają imponująco. Okazuje się, że pomimo iż w 2022 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych osiągnęła najwyższy poziom w historii, zaledwie 1,2% samochodów na drogach UE było pełnymi elektrykami typu BEV, a 1% stanowiły auta plug-in PHEV.
96% wszystkich ciężarówek w UE napędzanych jest olejem napędowym, podczas gdy benzyna napędza 0,7% floty. Tylko 0,1% ciężarówek poruszających się po drogach UE ma układ napędowy o zerowej emisji.
Jeśli chodzi o autobusy z silnikiem diesla stanowią 90,5% floty UE, przy czym tylko 1,9% to autobusy elektryczne, a 2% to hybrydy. Największy udział autobusów elektrycznych można zaobserwować w Niderlandach (15,9%), Luksemburgu (12,7%) i Irlandii (13,1%).
Udział napędów w UE w 2022 r.:
Benzyna – 50,6%
Diesel – 40,8%
Hybrydy (HEV) – 3,1%
LPG -2,6%
Pełne elektryki (BEV) -1,2%
Hybrydy plug-in (PHEV)-1,0%
Pozostałe – 0,7%
Z raportu wynika, że choć cele legislacyjne mogą pomóc w kierowaniu transformacją, stanowi to jedynie część układanki dekarbonizacji transportu drogowego. Europa potrzebuje szerokiego zestawu warunków ramowych, takich jak infrastruktura ładowania oraz zachęty do zakupów i zachęty podatkowe, aby stymulować popyt na nowe modele i uzupełniać pojazdy poruszające się po europejskich drogach niskoemisyjnymi, ekologicznymi modelami.
Polska liderem …zagęszczania
Transformacja i przejście na bezemisyjne napędy to wielkie wyzwanie przed rządzącymi, ale i mieszkańcami także naszego kraju. Jesteśmy bowiem europejskim liderem w mało chlubnej kategorii „zagęszczenia aut”. Natomiast rozwój elektromobilności u nas kuleje. Po naszych drogach jeździ bowiem ledwie ponad 100 000 aut z napędem elektrycznym (BEV +PHEV), do tego mamy około 6000 punktów ładowania. Potrzebne są więc nie tylko zmiany na poziomie legislacyjnym ale i mentalnym.
W UE na 1000 mieszkańców przypada 574 samochody osobowe i 85 pojazdów użytkowych i autobusów. Polska ma zaś największą ilość samochodów na 1000 mieszkańców w UE (703 na 1000 mieszkańców). Cypr ma największe zagęszczenie pojazdów użytkowych i autobusów (137 na 1000 mieszkańców). Dla kontrastu, najniższe zagęszczenie samochodów występuje na Łotwie (410). Litwa i Niemcy mają najniższe zagęszczenie pojazdów użytkowych i autobusów (52).
Opracował: Rafał Wąsowicz