Home Raporty 1,2% samochodów na drogach UE posiadało elektryczne napędy

Raport ACEA

1,2% samochodów na drogach UE posiadało elektryczne napędy

Raport ACEA

1,2% samochodów na drogach UE posiadało elektryczne napędy

Udział samochodów elektrycznych na europejskich drogach jest na razie marginalny, ale z każdym rokiem rośnie.
Fot. PSPA
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

ACEA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów) przedstawiło właśnie raport zawierający najnowsze dane na temat pojazdów poruszających się po europejskich drogach. Jak się okazuje, pomimo że w 2022 r. sprzedaż pojazdów z napędem elektrycznym osiągnęła najwyższy poziom w historii, zaledwie 1,2% samochodów na drogach UE, stanowiły wówczas pełne elektryki (BEV).

Oprócz danych dotyczących liczby pojazdów na drogach Europy raport zawiera także inne kluczowe wskaźniki, takie jak średni wiek pojazdu, rodzaj mocy pojazdu, jego własność i itp. Jak się okazuje w 2022 r. na drogach UE jeździło 252 mln samochodów, co oznacza wzrost o 1% w porównaniu z rokiem 2021.

Elektryki na drogach unijnych

Z punktu widzenia transformacji energetycznej i przejścia na elektromobilność liczby nie wyglądają imponująco. Okazuje się, że pomimo iż w 2022 r. sprzedaż pojazdów elektrycznych osiągnęła najwyższy poziom w historii, zaledwie 1,2% samochodów na drogach UE było pełnymi elektrykami typu BEV, a 1% stanowiły auta plug-in PHEV.

96% wszystkich ciężarówek w UE napędzanych jest olejem napędowym, podczas gdy benzyna napędza 0,7% floty. Tylko 0,1% ciężarówek poruszających się po drogach UE ma układ napędowy o zerowej emisji.

Jeśli chodzi o autobusy z silnikiem diesla stanowią 90,5% floty UE, przy czym tylko 1,9% to autobusy elektryczne, a 2% to hybrydy. Największy udział autobusów elektrycznych można zaobserwować w Niderlandach (15,9%), Luksemburgu (12,7%) i Irlandii (13,1%).

Udział napędów w UE w 2022 r.:

Benzyna – 50,6%

Diesel – 40,8%

Hybrydy (HEV) – 3,1%

LPG -2,6%

Pełne elektryki (BEV) -1,2%

Hybrydy plug-in (PHEV)-1,0%

Pozostałe – 0,7%

Z raportu wynika, że ​​choć cele legislacyjne mogą pomóc w kierowaniu transformacją, stanowi to jedynie część układanki dekarbonizacji transportu drogowego. Europa potrzebuje szerokiego zestawu warunków ramowych, takich jak infrastruktura ładowania oraz zachęty do zakupów i zachęty podatkowe, aby stymulować popyt na nowe modele i uzupełniać pojazdy poruszające się po europejskich drogach niskoemisyjnymi, ekologicznymi modelami.

Polska liderem …zagęszczania

Transformacja i przejście na bezemisyjne napędy to wielkie wyzwanie przed rządzącymi, ale i mieszkańcami także naszego kraju. Jesteśmy bowiem europejskim liderem w mało chlubnej kategorii „zagęszczenia aut”. Natomiast rozwój elektromobilności u nas kuleje. Po naszych drogach jeździ bowiem ledwie ponad 100 000 aut z napędem elektrycznym (BEV +PHEV), do tego mamy około 6000 punktów ładowania. Potrzebne są więc nie tylko zmiany na poziomie legislacyjnym ale i mentalnym.

W UE na 1000 mieszkańców przypada 574 samochody osobowe i 85 pojazdów użytkowych i autobusów.  Polska ma zaś największą ilość samochodów na 1000 mieszkańców w UE (703 na 1000 mieszkańców). Cypr ma największe zagęszczenie pojazdów użytkowych i autobusów (137 na 1000 mieszkańców). Dla kontrastu, najniższe zagęszczenie samochodów występuje na Łotwie (410). Litwa i Niemcy mają najniższe zagęszczenie pojazdów użytkowych i autobusów (52).

Opracował: Rafał Wąsowicz

Źródło: ACEA, własne
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory