Home elektromobilni MG wjeżdża do Polski na bateriach

SAIC Motor

MG wjeżdża do Polski na bateriach

SAIC Motor

MG wjeżdża do Polski na bateriach

Fot. MG
Chiński producent, za którym stoi wiele dekad doświadczeń MG na brytyjskim rynku ma wiele atutów, by jego modele stały się przebojami sprzedażowymi również w Polsce.  
Przeczytasz w 7 min
Przeczytasz w 7 min

Według komunikatu chińskiego koncernu SAIC Motor, z okazji stulecia istnienia marki MG, firma zapowiada sprzedaż na całym świecie na poziomie 1 miliona samochodów w 2024 roku, a planowany na koniec 2023 roku wolumen to ponad 800 tys. sztuk. Ponad 50% sprzedaży koncernu stanowią samochody nisko i zeroemisyjne. Marka może pojawić się w Polsce, nawet w ciągu najbliższych tygodni. Plany związane z naszym krajem odnośnie modeli i cen, zostaną ujawnione 30 listopada, co potwierdziliśmy u źródła. Flagowym modelem ma być elektryczny MG4. Szanse na sukces ma. 100 lat brytyjskiej tradycji kultowej sportowej marki, atrakcyjna cena, ciekawa stylistyka i naprawdę przyzwoite osiągi, mogą dać wybuchową mieszankę sprzedażową.

Burzliwe losy MG

Nazwa MG pochodzi od firmy założonej przez hrabiego Williama Morrisa – Morris Garages. Słynny brytyjski przemysłowiec produkował pojazdy już od 1912 roku, ale za początek istnienia marki MG uważa się datę 1 maja 1924 roku, kiedy to został zarejestrowany znak towarowy “MG Octagon”. 

Historia zmian właścicielskich na przestrzeni 99 lat działalności MG to materiał na osobny artykuł o fuzjach na brytyjskim rynku motoryzacyjnym. Kluczowy transfer nastąpił w 2005 roku, kiedy to chińska grupa Nanjing Automobile Group zakupiła prawa do marki MG wraz z innymi aktywami MG Rover Group za jedyne 53 miliony funtów. Tak powstała spółka o nazwie NAC MG UK, którą zmieniono później na MG Motor po fuzji Nanjing Automobile z Shanghai Automobile Industry Corporation (SAIC).

Od 2007 roku właścicielem marki MG jest chiński gigant motoryzacyjny SAIC

Chiński okręt pod brytyjską flagą

Wbrew obiegowym i stereotypowym opiniom, samochody BEV z Chin są dobrze wykonane, mają wysoką jakość materiałów i nowoczesną technologię. Wyzwaniem chińskich koncernów, z którym muszą się mierzyć na większości rynków w momencie debiutu, jest zbudowanie zaufania do nowych, nieznanych marek. W przypadku brytyjskiej marki MG z niemal 100-letnią historią, ten kłopot niemal nie występuje.

Marka MG została przejęta przez chiński kapitał w 2005 roku a zagraniczna ekspansja pod nowymi rządami rozpoczęła się w 2007 roku od sprzedaży samochodów w Chile w Ameryce Południowej. Według oficjalnych danych roczna światowa sprzedaż MG przekroczyła 10 000 sztuk w 2009 roku, 50 000 sztuk w 2011 roku i 150 000 sztuk w 2017 roku. W 2019 r. światowa sprzedaż MG osiągnęła poziom 300 000 sztuk, co czyni ją najpopularniejszą chińską marką samochodów na rynkach zagranicznych pod względem wielkości sprzedaży. Całkowita sprzedaż pojazdów marki MG w 2022 r. przekroczyła 660 000 sztuk, co oznacza wzrost o 26 procent w porównaniu z rokiem poprzednim, a MG znalazło się wśród 10 największych i najważniejszych marek samochodów osobowych w prawie 20 krajach, w tym w Australii, Nowej Zelandii, Meksyku, Tajlandii i Chile. Całkowita sprzedaż zagraniczna MG osiągnęła 370 000 egzemplarzy w okresie styczeń-czerwiec 2023, co stanowi wzrost o 40 procent w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku.

Amsterdam, wrzesień 2022 r. – Europejska premiera MG4 Electric, kompaktowego, w pełni elektrycznego hatchbacka.

– MG ma na celu demokratyzację inteligentnych rozwiązań mobilnych wśród klientów dzięki niedrogim, a jednocześnie dobrze wyposażonym samochodom doskonałej jakości, które zapewniają wspaniałe wrażenia z jazdy. W ciągu najbliższych 2 lat zrewolucjonizujemy całą ofertę produktową. W celu poszerzenia naszej marki wprowadzimy nowe, ekscytujące samochody. MG jest gotowe dostarczyć swoim klientom więcej modeli oferujących przyjemność z jazdy i najnowsze technologie – powiedział dyrektor generalny SAIC Motor Europe – Xinyu Liu podczas europejskiej premiery modelu MG4 Electric

Ekspansja w Europie

Na rynkach skandynawskich i w Europie zachodniej MG jest obecny już od kilku lat, jednak firma ma ambicje zdobycia również rynków Europy Środkowej. W pierwszej połowie bieżącego roku MG sprzedało 115 000 pojazdów na samym rynku europejskim, co stanowi wzrost o 143 procent rok do roku. Modele MG4 Electric, MG5 Electric i MG ZS EV są od czerwca bieżącego roku oferowane w Czechach, a według zapowiedzi medialnych marka miała do końca roku zadebiutować również w Polsce, co wydaje się mało prawdopodobne. Poprosiliśmy przedstawicieli MG Motor Europe o komentarz w tej sprawie, jednak do chwili publikacji, nie otrzymaliśmy odpowiedzi na nasze pytania. 

Poniżej modele oferowane przez MG Motor Europe.

MG4 Electric – przystępny kompakt

MG4 Electric to pięciodrzwiowy samochód klasy C (kompakt), który zadebiutował w czerwcu 2022 roku w Chinach jako MG Mulan (później zmieniono nazwę na MG4 EV). Samochód jest zbudowany na opracowanej przez SAIC modułowej platformie skalowalnej (MSP), która będzie podstawą nowych modeli pojazdów elektrycznych MG, w tym MG Cyberster (o którym więcej piszemy poniżej). W Chinach MG4 jest dostępny z akumulatorami o trzech różnych pojemnościach (51 kWh, 64 kWh lub 77 kWh) i czterema różnymi mocami wyjściowymi, od najtańszego SE z napędem na tylne koła i silnikiem o mocy 168 KM, po zorientowany na osiągi MG4 XPower z napędem na cztery koła i mocą 429 KM. Natomiast w Europie dostępne są dwie odmiany, różniące się napędem:

Emotion z tylnym napędem, silnikiem o mocy 170 KM i baterią 51 kWh. Zasięg w trybie mieszanym WLTP – 350 km.

Elegance również ma napęd na tył, ale wyższą moc i większą baterię, odpowiednio 204 KM i 64 kWh. Wyższy zasięg w cyklu mieszanym WLTP: 450 km.

Cena wersji Emotion w Czechach zaczyna się od 779 960 CZK. To równowartość 140 tys. zł (bez uwzględniania różnic stawek VAT i dopłat z programu Mój elektryk). Samochód jest więc jednym z najtańszych pojazdów elektrycznych na rynku.

Kompaktowy MG4 Electric jest jednym z najtańszych samochodów elektrycznych na rynku Europejskim. Fot. MG

MG5 Electric – elektryczne kombi

Zanim do niemieckich i skandynawskich salonów NIO trafił model ET5 kombi, MG5 Electric był jedynym oferowanym w Europie BEV-em z nadwoziem kombi. MG5 Electric to kompaktowe kombi, które w Europie zadebiutowało w 2022 roku zdobywając wysokie noty w testach. Samochód jest chwalony przede wszystkim za walory użytkowe, bo oferuje bagażnik o pojemności 578 litrów i 1367 litrów po złożeniu tylnych siedzeń. Koncepcja napędowa jest inna niż w przypadku modelu MG4, bo MG5 Electric ma napęd na przednią oś.

Wersja Emotion ma akumulator o pojemności 50,3 kWh, silnik 177 KM i zasięg 320 km w cyklu mieszanym WLTP. Czeski cennik zaczyna się 889 940 CZK, czyli ok. 160 tys. zł.

Z kolei wariant Excite ma słabszy silnik o mocy 156 KM, większy akumulator o pojemności 61,1 kWh i zasięg 400 km w cyklu mieszanym WLTP. Cena katalogowa wersji Excite w Czechach to 999 940 CZK, czyli ok. 180 000 zł.

MG5 Electric to praktyczne kombi z przyzwoitym napędem za równowartość 160 000 zł. Fot. MG

MG ZS EV – Przystępny miejski Crossover

MG ZS EV zadebiutował w 2021 jako konwersja spalinowej odmiany. To miejski kompaktowy SUV (pozycjonowany jako C-SUV) o długości 4,32 m. Początkowo oferowano tylko jedną odmianę z baterią 44,5 kWh, która może nie rozpieszczała zasięgiem, ale za to samochód miał bardzo atrakcyjną cenę – w przeliczeniu na PLN poniżej 150 000 zł. Od zeszłego roku do wyboru są dwie baterie: 50,3 kWh i aż 70 kWh.

Odmiana Emotion z mniejszą baterią 50,3 kWh, napędem na przód i silnikiem o mocy 177 KM oferuje zasięg 320 km (tryb mieszany WLTP) w cenie 889 940 CZK, czyli około 160 tys. zł.

Wariant Excite z dużą 70-kilowatogodzinną baterią to już wydatek 999 940 CZK, czyli około 180 tys. zł, ale w zamian dostajemy zasięg 440 km w cyklu mieszanym WLTP.

Przód MG ZS EV przywodzi na myśl Mustanga Mach-E lub Volvo EX30 z którym konkuruje. Fot. MG
Pomimo relatywnie niskiej ceny MG ZS EV oferuje nowoczesne, dobrze wyposażone wnętrze.

MG Marvel R

Model o nośnej nazwie Marvel R nie jest oferowany na rynkach Europy Centralnej, ale można go kupić w 14 krajach Starego Kontynentu. Samochód zadebiutował w 2021 roku jako średniej wielkości SUV (klasa D-SUV) konkurujący z Hyundaiem Ioniq 5, Skodą Enyaq iV czy Volkswagenem ID.4

Na rynku Brytyjskim samochód występuje w trzech liniach wyposażenia (Comfort, Luxury, Performance) i w dwóch wariantach napędu. Obie wersje mają tę samą baterię (70 kWh). Podstawowy napęd stanowi jeden silnik o mocy 179 KM, zapewniający sprint od 0 do 100 km/h w 7,9 s i zasięg 400 km. Odmiana Performance ma napęd na cztery koła, a trzy silniki o łącznej mocy 288 KM oferują przyspieszenie do “setki” w zaledwie 4,9 s i zasięg 370 km. Na rynku niderlandzkim cennik wariantu Comfort zaczyna się od 44.485 EUR czyli około 197 tys. zł.

Marvel R wygląda nowocześnie i progresywnie, a do tego jest przystępny cenowo. Fot. MG
Marvel R oferuje 19.4″ ekran dotykowy ze szkła Corning Gorilla Glass i 12.3″ wirtualny kokpit.

 MG Cyberster

Wisienką na torcie portfolio MG jest roadster z miękkim dachem i drzwiami nożycowymi zaprezentowany na Starym Kontynencie podczas tegorocznego Goodwood Festival of Speed. Samochód ma (dwa lub trzy) silniki o łącznej mocy 540 KM mocy i potężnym momencie obrotowym 725 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h według zapowiedzi to imponujące 3,2 s. Producent zapowiada montaż dużego akumulatora o pojemności 77 kWh, który ma pozwolić na pokonanie 570 km na jednym ładowaniu. Cena nie jest jeszcze znana bo samochód ma zadebiutować w Chinach na pod koniec tego roku, a w Europie w 2024 roku. Według nieoficjalnych informacji, samochód ma kosztować na rynku chińskim ok. 240 tys. juanów czyli równowartość około 140 tys. zł. Z pewnością cena w Europie będzie wyższa chociażby ze względu na cło, ale może się okazać, że cena w stosunku do oferowanej mocy i radości z jazdy będzie bardzo atrakcyjna.

MG Cyberster poza designem ma oferować doskonałe osiągi za przystępną cenę. Auto podczas pokazu na Goodwood Festival of Speed Fot. MG

Podsumowanie

Wydaje się, że produkty z logo MG mają wszystko czego potrzeba do osiągnięcia rynkowego sukcesu: sprawdzoną technikę opracowaną przez centra badawcze SAIC, nowoczesny, ale nie udziwniony design, odpowiedni poziom wyposażenia z zakresu komfortu, a do tego samochody czerpią z niemal 100-letniego dziedzictwa brytyjskiej marki MG. Z pewnością w rynkowym sukcesie nie przeszkodzi niskie pozycjonowanie cenowe w klasie (w szczególności praktycznego kombi MG5 Electric za 160 tys. zł czy MG4 za około 140 tys. zł). SAIC zapowiada sprzedaż miliona samochodów MG w przyszłym roku i zważywszy na wyniki z pierwszej połowy bieżącego roku (370 tys. szt.) i na coroczną dynamikę wzrostu sprzedaży (dwucyfrowe wzrosty r/r) – może się okazać, że zarówno w Oksfordzie, jak i Szanghaju będą strzelać korki szampana podczas celebracji sprzedaży milionowego egzemplarza.     

O możliwości pojawienia się w Polsce MG mówiło się już od dawna. Medialne wróble ćwierkają, że pod koniec listopada, podczas konferencji MG Motor (spółka córka SAIC), plany zostaną skonkretyzowane. Potwierdziliśmy spekulacje u źródła. „30 listopada odbędzie się duże wydarzenie dla mediów i potwierdzamy rozpoczęcie sprzedaży w Polsce. Jednak wszelkie szczegóły co do terminów, dostępnych modeli i cen, będą sukcesywnie udostępniane nie wcześniej niż 30 listopada” – powiedział przedstawiciel
marki MG w rozmowie z elektromobilni.pl. Jednym z ważniejszych modeli w naszym kraju ma być MG4. Będzie się działo.

elektromobilni.pl

Narzędzia
i kalkulatory

Partnerzy kampanii Elektromobilni.pl

Partnerzy strategiczni
Partnerzy branżowi
Organizator